Är öppen port 135 en säkerhetsrisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Är öppen port 135 en säkerhetsrisk?

Hej

Jag kör avast internet security brandvägg, och enligt "Shields up" så är port 135 öppen.

Är detta farligt?

Får samma varning med windows 10 inbyggda.

XripperX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Ja, stäng den porten. Den är till för RPC.

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Öppna bara de portar du behöver. Rimligtvis sköter routern detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Hej

Du kan se till att port 135 inte KAN komma ut på nätet utan att behöva läsa och exprimentera vilka sevices som använder 135.

ADMIN CMD > netsh rpc add 127.0.0.0 <enter>

(kommandon binder RPC till loopback och eftersom 127.x.x.x inte kan routas på nätet så stängs alla utgående lyssnande portar som någon kan komma åt utifrån. Dock kommer dessa tjänster att hålla motsvarande portar öppna på localhost.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av XripperX:

Hej

Jag kör avast internet security brandvägg, och enligt "Shields up" så är port 135 öppen.

Är detta farligt?

Får samma varning med windows 10 inbyggda.

Det är lite som att fråga hur långt är ett snöre.
Det beror på, men teoretiskt sett kan alla öppna portar utnyttjas av en attack. Vissa är kanske mindre uppenbara än andra och för det mesta är de säkra mot scriptkiddies iaf

För att göra dig ännu mer av en foliehatt kan du även kika på några kända exploits i avast internet security:
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-6567/Avast.html
Många som jobbar med säkerhet kör antingen helt utan antivirus/brandvägg eller med windows inbyggda för att minska antalet attackytor.
Ska du ta bort alla säkerhet helt bör du dock veta vad du håller på med och övervaka varje paket som går in och ut, med tiden vänjer man sig med vad man ska kolla efter. (Rekommenderar dock inte att stänga av windows brandvägg).

*Citera för svar*
Work smart, not hard.