Permalänk
Medlem

Varför samma kanal

Jag har läst runt lite här och ser att många rekommenderar att köra samma SSID och samma kanal om man vill ha ett homogent WiFi-nätverk hemma med flera routers/accesspunkter. Samma SSID kan jag förstå men vad är vinsten med att köra samma kanal? Tanken med kanalerna är ju att inte störa ut andra WiFi-nät så om man kör samma kanal riskerar man väl att sabba för sig själv. Uppfattar inte enheter nätet som "samma" om det inte är samma kanal?

Visa signatur

/Trixter
ASUS P5Q-Pro || Q9550 @ 3,2 Ghz || 4x1024 MB Corsair TWIN2X 6400C5 || HD4850 @ 720/1150mhz || 500Gb Seagate || Corsair 620HX ||Antec P182||Windows Vista Home Premium SP1 64bit||Logitech MX518||Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Jag undrar också. Kör med två accesspunkter. Samma SSID och lösenord men olika frekvens. Det fungerar bra. Misstänker det kan bli konstiga fenomen om signalen går till två accesspunkter samtidigt. Skiljer det lite i tid mellan dom kan det ju hända saker. Det är ju lätt att testa. Hoppas någon vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixter:

Jag har läst runt lite här och ser att många rekommenderar att köra samma SSID och samma kanal om man vill ha ett homogent WiFi-nätverk hemma med flera routers/accesspunkter. Samma SSID kan jag förstå men vad är vinsten med att köra samma kanal? Tanken med kanalerna är ju att inte störa ut andra WiFi-nät så om man kör samma kanal riskerar man väl att sabba för sig själv. Uppfattar inte enheter nätet som "samma" om det inte är samma kanal?

Det finns gamla rekommendationer att göra detta för att gamla enheter roamade kasst. En fullösning har varit att göra så för att få enheter att byta accesspunkter när signalen är dålig och inte tappa anslutning. En enhet uppfattar det som att det finns ett stort starkt nätverk, men precis som du säger så kommer du att störa. Sätter du upp ett idag så skall du definitivt använda dig av olika kanaler, gärna långt från varandra för att minimera störningar

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Stycket modern roaming beskriver vad du vill veta

Permalänk
Medlem

En extra grej värd att tänka på är att kanalerna överlappar och att wifi är bättre på att hantera andra signaler i hela frekvensbandet än att de bara täcker en del av det, så ex. sidan efter på K&C:O om kanalplanering är också läsvärd:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/l...

Permalänk
Medlem

Man ska inte ha samma kanal på angränsande AP's, var har du hört det? Det är grundläggande wifi-installation att samma kanaler inte ska överlappa.

Permalänk
Medlem

Det är bara SSID och krypteringstypen som ska matcha. Kanalen ska vara olika. På 2,4ghz är det kanal 1,6 och 11 som ska användas och på 5ghz beror det på hur hög kanalbredd du har