Forumdelen sponsras av

(vilken är) Bästa 1440p VA skärmen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010

(vilken är) Bästa 1440p VA skärmen

Hej!

Har varit på väg att köpa ny skärm i snart 3 år, men ännu inte tyckt att jag hittat något som känns värt. Sitter nu på en 9 år gammal ASUS VW266H (TN, 1920 x 1200, 25.5"). Köpte en 27" IPS för 2 år sedan men stod inte ut med IPS glowet så den åkte tillbaka direkt. Bestämde mig efter det att nästa skärm får bli en VA (eller eventuellt en riktigt bra TN).

Mitt användarmönster är ~50% spel, ~50% surf/programming/musikproduktion.

Spelar mest strategi (Factorio, they are billions, ANNO 1800!) men även lite FPS (dock mest single player och co-op, inget kompetativt)

27 eller 32" spelar mindre roll så länge bilden är bra. Lika så böjd vs. rak.

Uppfattningen jag fått är att i princip alla kurvade displayer är byggda runt samma två grundpaneler (en för 27" och en för 32"), men med olika drivelektronik och att alla dessa verkar lida av ghostingproblem

Det enda undantaget (bland kurvade displayer) verkar vara AOC CQ32G1 som har en annan radie (1700) och därför borde vara en annan panel. Det är dock ont on seriösa recensioner av AOC CQ32G1. Av de få användaromdömmen som finns verkar de flesta positiva, men någon tjomme på reddit tjatade om extrem ghosting.

De som verkar skilja sig mest från mängden är LGs raka displayer 32GK650, och 32GK850 vilka verkar vara VA panelerna med minst ghosting just nu. Problemet med dessa är att den har en liten plattare form på subpixlarna som skall ge den problem med att rendera fontar, vilket enligt vissa gör den dålig för programmering. (källa: https://pcmonitors.info/reviews/lg-32gk850g/)

Lyssnar väldigt gärna på intryck och åsikter från folk som äger, har ägt eller bara nördat ner sig rejält i 1440p VA displayer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kairo
Registrerad
Apr 2003

Följer!
Jag går i exakt samma tankar som du.
Just nu känns det som om man bara ska köpa den billigaste (aoc cq32g1) och nöja sig med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Q1=Q2+QE

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Morne: De flesta VA-paneler har någon form av framträdande subpixelstruktur. Vissa mer än andra där text- men också grafikrenderingen påverkas. https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Är man känslig för detta bör man lusläsa tester. Annars finns bara ett svar och det är att testa själv och se hur mycket man störs av effekten från subpixelstrukturen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av hajvan:

Följer!
Jag går i exakt samma tankar som du.
Just nu känns det som om man bara ska köpa den billigaste (aoc cq32g1) och nöja sig med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänkte att jag kanske inte var helt ensam!

För mig är det dock samsungs C27jG (både 27 och 32 " versionerna) som är billigast.

Hörde någonstans att LG bara hade 1 års garanti, så jag hörde av mig till deras kundtjänst och frågade om garanti och pixelpolicy. Deras svar var:

Citat:

Garantitiden på våra monitorer och TV apparater är två år. Pixelpolicyn vi har är en nolltoleranspolicy mot döda pixlar 1 död pixel eller 4 döda subpixlar så åtgärdar vi det inom garantin.

Vilket känns väldigt betryggande eftersom det gör att man (nästan) helt slipper skärmlotteriet.