Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Ny dator / uppgradera

Hade tänkt uppgradera/byta ut min dator snart och skulle behövt några tips.
Hade tänkt sno mitt gamla grafikkort (gtx 1070) och sätta in i en burk
undrar om dom hära komponenterna är bra valt.. kom gärna med tips

PS: vet ingenting om datorer..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12464762

BUDGET: 10.000 MAX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utomlands
Registrerad
Jan 2015

Vad använder du datorn till, varför vill du byta/uppgradera, vad har du i dagsläget, är maxbudget det du vill spendera, eller isåfall vad önskar du att det landar på? Oftast kommer folk förslå exakt vid maxtaket på budget.

På tal om din build, skulle absolut inte köpa 1700x när 2700x kostar 100kr mindre.

Inte heller förtjust i AIO då de oftast har en förväntad livslängd på 5 år. Jag föredrar luftkylare. Personlig preferens.

Sen tycker jag också personligen att moderkortet är overkill om du inte planerat att överklocka. Jag skulle hellre sparat dessa hundralappar och lagt på något annat.

Tycker dessutom att chassit är onödigt stort då ditt moderkort är en storlek mindre, en NZXT H400i Svart/Vit är storleken mindre och gör att dina komponenter inte ser så små ut.

Helt ärligt så hade jag själv satsat på ett MITX moderkort och ett MITX chassi då jag tycker det är ganska häftigt. Men det är helt personligt också.

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Ha en bra dag (: !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av berranaise:

Ändå har du lyckats plocka ihop ett kompatibelt och helt ok paket 👍.

Skulle som talaren ovan byta till 2700x och en luftkylare men det kan ju samtidigt vara roligt att testa på AIO.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Senaste generationen av Intel, tyst och svalt. Färgschema: Vit
Tog med montering, så kan du bara stoppa in grafikkortet sedan (Du kan be Inet förbereda strömkablar för ditt grafikkort i monteringsanvisningar). Operativsystemet om du inte har något går att köpa på Kinguin (OEM Licens) för 100-200kr.

Nackdelen med många AIO kylare i budgetsegmentet är att pumpen låter. De finns flera fördelar med luftkylning, oftast tystare drift samt att du slipper risken för läckage. Nedan har ett bra fokus på luftflöde genom hela chassit.

Fördelen med montering är att du får 2 års garanti, kan vara skönt att bara skicka in hela burken om det skulle vara något problem.
Detta kan du inte göra om du köper enstaka komponenter. Med tanke på att du skrev att du "Inte kan någonting om datorer" skulle jag rekommendera detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12464911

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus gtx 1070ti 8gb Strix Gaming ¤ EVGA GQ 650W ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 850 250gb ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av berranaise:

Hade tänkt uppgradera/byta ut min dator snart och skulle behövt några tips.
Hade tänkt sno mitt gamla grafikkort (gtx 1070) och sätta in i en burk
undrar om dom hära komponenterna är bra valt.. kom gärna med tips

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12464762

BUDGET: 10.000 MAX

-Ska du bygga själv? Kolla isåfall på komponentkoll.se för bäst pris (hjälper dig också så att allt passar).

-Vad ska du ha datorn till? Spel? Isåfall skulle egentligen en 2600X fungera lika bra.

Om du återkommer med svar så kan jag göra en korg åt dig. Ser dock hyfsat ut, men hade gjort några ändringar!

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Dyrare processor men bättre inkluderad kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12465597

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av Samlooh:

-Ska du bygga själv? Kolla isåfall på komponentkoll.se för bäst pris (hjälper dig också så att allt passar).

-Vad ska du ha datorn till? Spel? Isåfall skulle egentligen en 2600X fungera lika bra.

Om du återkommer med svar så kan jag göra en korg åt dig. Ser dock hyfsat ut, men hade gjort några ändringar!

Datorn ska kunna klara alla spel och kunna ha uppe olika saker samtidigt utan lagg. Spelar som mest rust och jag antar att rust går mycket på cpu:n
Vill helst ha Intel men med min budget så blir det lite dyrt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av berranaise:

Datorn ska kunna klara alla spel och kunna ha uppe olika saker samtidigt utan lagg. Spelar som mest rust och jag antar att rust går mycket på cpu:n

Intel
Snabbare i spel men sämre prestanda om du skall rendera video. 6 core 6 threads intel vs 8core 16 threads amd.....

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12465687

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Köper du en Ryzen 2700x, så får du med en kylare som duger gått och väl. Klarar även av att överklocka med den. Och säga att Intel är snabbare i spel stämmer ju inte helt heller. Det är olika från spel till spel.

Edit. Slängde ihop ett paket från komponentkoll.

[Fractal Design Define S2]-[Asus Rog Strix X-470-F]-[Ryzen 5 2600 @ 4,1ghz]-[G-Skill Trident Z RGB 2x8gb @ 3400mhz]-[Asus Rog Strix 2080TI OC]-[Wd Green M.2 120gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Acer ED347CKR 21:9 1440p OC]-[EKWB Custom Loop]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av berranaise:

Du svarade inte på om du kan bygga den själv eller om butiken måste montera den åt dig.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av Samlooh:

Du svarade inte på om du kan bygga den själv eller om butiken måste montera den åt dig.

Har aldrig byggt själv, så helst att butiken gör det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av berranaise:

Har aldrig byggt själv, så helst att butiken gör det

Går ju givetvis att få ned priset ytterligare om man väljer billigare chassi, mindre SSD, struntar i (extra) kylaren.

Alternativt 9600K:

https://www.inet.se/datorbygge/b1078688/9tkr

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Hade kört på sam.... andra förslag fast jag hade bytt ut 9600K till 9700K dock så hamnar du på 5-600Kr över din budget.

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Hade nog valt evo 970 ssd m.2 500 gb för 200 spänn till.snabbare och lite större 😁

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g603 wireless gamingmouse| Logitech g613 wireless gaming keyboard| Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2012

@berranaise: Om du bara ska lira Rust och inte streama samtidigt så kommer här en konfig som maxar ut ditt GTX1070 bosten på i5 9400 sjunker från 4,1 till ca 3,9GHz på de 6 kärnorna som CPU har i spelet Rust. https://www.inet.se/kundvagn/visa/12467944

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

https://www.inet.se/datorbygge/b1079209/exempel

i5-6600k @ 4GHz | EVGA 1070 SC | MSI Z170 Mortar | Corsair 2x8GB 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W | Noctua NH-U14S |