Reklamationsrätt bil

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Reklamationsrätt bil

Kära bilclockers

Jag börjar med att förtydliga att det finns ingen tvist eller att vi är direkt oense om något än, jag vill bara säkra att jag är påläst.

Jag har en VW Tiguan som är ca 2,5 år gammal, köpt ny. Senaste tiden har fläktarna i motorn gått en massa, fortsatt gå när man stänger av osv och några gånger har den visat ett meddelande "Fel: Verkstad! Lämna bilen endast i position P." Meddelandet har bara visats kanske en sekund och syns inte när jag går in på info om bilen i menyerna efteråt.

Bokade tid för felsökning idag (samma ÅF där bilen är köpt) varpå personen jag pratar med glatt förkunnar att det blir 1500:- för en timmes felsökning och så får vi se vad felet är. Påtalar att bilen är mindre än tre år och hänvisar till kkl och reklamationsrätt. Efter lite diskussion avslutar vi ganska enigt om att det beror på vad felet är.

Inget fel på hur bilen går i övrigt, service är skött osv.
Jag gissar att det här är en dålig kabel eller kass givare vilket jag definitivt tycker ska klassas som ursprungsfel och reklamationsrätten gäller isåfall.

Någon som har erfarenheter, tips eller annat inför vidare diskussioner?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Om felet är ett ursprungsfel har du rätt att få det åtgärdat utan kostnad.

ARN-fall:
https://www.arn.se/vanligafall/tre-ars-reklamationsratt/

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Nioreh83:

Om felet är ett ursprungsfel har du rätt att få det åtgärdat utan kostnad.

ARN-fall:
https://www.arn.se/vanligafall/tre-ars-reklamationsratt/

Tackar, perfekt exempel.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Såpass ny bil att vid eventuellt tvist så går nog generalagenten med på goodwill oavsett orsak.

Dålig publicitet är inget de vill ha, däremot kan det krävas lite övertalan innan ÅF tar det till generalagent.