Gurras dumma frågor om datorchassin!

Trädvy Permalänk
Raderar framsidor
Registrerad
Feb 2018

Gurras dumma frågor om datorchassin!

Hej forumet! Nu i veckan kickar vi igång en ny videoserie på SweClockers Youtubekanal som vi valt att kalla "Gurras dumma frågor". Precis som titeln antyder går det hela ut på att undertecknad ställer frågor till redaktionen om olika delar av datorsnickrande, för att till slut kunna ge sig på ett första bygge själv.

Tanken med serien är att nykomlingar på SweClockers ska kunna lära sig tillsammans med mig. För veteranerna blir det ett tillfälle att blicka tillbaka och minnas tiden då allting var nytt och främmande. Eller ett tillfälle att förfasas över min okunnighet!

Under seriens gång kommer vi att avhandla datorchassin, moderkort, GPU, CPU, lagring och bildskärmar - enligt den ordningen. Varje komponent är uppdelad i flera klipp. Nedan hittar ni det första klippet (av totalt fem om chassi!) med mig och Jonas, där han går igenom allt en liten konsolplebej behöver veta om de RGB-belysta kinderäggen där magin händer. Smaklig spis!

Peace!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av gh0glund:

Hej forumet! Nu i veckan kickar vi igång en ny videoserie på SweClockers Youtubekanal som vi valt att kalla “Gurras dumma frågor”. Precis som titeln antyder går det hela ut på att undertecknad ställer frågor till redaktionen om olika delar av datorsnickrande, för att till slut kunna ge sig på ett första bygge själv.

Tanken med serien är att nykomlingar på SweClockers ska kunna lära sig tillsammans med mig. För veteranerna blir det ett tillfälle att blicka tillbaka och minnas tiden då allting var nytt och främmande. Eller ett tillfälle att förfasas över min okunnighet!

Under seriens gång kommer vi att avhandla datorchassin, moderkort, GPU, CPU, lagring och bildskärmar - enligt den ordningen. Nedan hittar ni det första klippet (av fem!) med mig och Jonas, där han går igenom allt en liten konsolplebej behöver veta om de RGB-belysta kinderäggen där magin händer. Smaklig spis!

Tråden kommer att uppdateras löpande med kommande fyra klipp! Håll utkik under veckan.

Peace!

Följer.

Jag kommer att titta för underhållningsvärdet.

Kommer vi få se mer av dig efter att serien är slut föressten?

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

"RGB-belysta kinderägg" ... och där knöt jag näven så knogarna vitnade och slutade läsa för min egen hälsas skull.

Nej, men det är ingen dum idé detta. Sambon blir mer och mer hårdvaruintresserad så jag tror jag ska tipsa.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Vilken duo ni är! Riktigt bra första avsnitt, ser fram emot kommande serien.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

"Smaklig spis" *fnissar manligt och plirar med ögonen åt Jonas håll

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Jättebra avsnitt, även om jag skulle velat att det var mycket längre. Känns som att det finns hur många dumma frågor som helst som man kan ställa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2011

Ska definitivt titta när jag kommer hem!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Kul initiativ! Allt som kan få folk mer intresserade av datorhårdvara är jättebra.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KISTA
Registrerad
Okt 2009

Kommer också följa pga underhållningsvärdet. Ett riktigt bra första avsnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,8GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX 970 4GB FTW+// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: Xtrfy NiP Lightning Large// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE 128GB// ASUS N56VZ gammal och trött// IntegrityVPN via Bahnhof// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2008

Ett mycket bra avsnitt.

Dock är det inte bra att nervärdera/dum förklara sig och andra bara för man är nyfiken på hur saker man inte vet någonting om fungerar.

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skoghall
Registrerad
Okt 2011

Behöver ni mer "dumt" folk till avsnitt så finns jag här.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Kul att ni gillade konceptet! Var väldigt roligt att medverka i chassidelen.

Skrivet av Pluffo:

Jättebra avsnitt, även om jag skulle velat att det var mycket längre. Känns som att det finns hur många dumma frågor som helst som man kan ställa.

Resterande fyra avsnitt som täcker chassin kommer rullas ut under de närmaste dagarna över påskhelgen!

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Nämen vad fan! Jag satt ju bredvid @gh0glund på Meet & Geek och trodde han var en av oss vanliga forumiter!

Väldigt roligt initiativ, tror jag ska visa detta för frugan och se om det biter. Samt såklart kolla själv

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Jag kikade på avsnittet igår. Trevligt upplägg! Kommer förmodligen bli kanon när ni kommer igång ordentligt. Det behövs mer info på riktigt grundläggande nivå så att folk vågar testa att bygga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2017

Det vore hyfsat orimligt och arrogant för mig att klaga över kostnadsfritt -och överlag kvalitativt- innehåll här, men det är alltid hårdvara, hårdvara och ännu mer hårdvara.

Jag vet inte om jag sett något innehåll här som handlar om mjukvara överhuvudtaget. Jag menar vad är hårdvara utan mjukvaran som styr vad det ska göra?

i5 @ 4.00Ghz / 8GB DDR3 / EVGA 1060 6GB / 27" BenQ / 1TB Lagring / 120GB SSD System
Maverick Audio TubeMagic D1 / KRK ROKIT 6 G3 / AKG K518 DJ / Win 10 Pro
"If the words 'life, liberty, and the pursuit of happiness' don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."

Citera mig gärna om du förväntas svar.

Trädvy Permalänk
Raderar framsidor
Registrerad
Feb 2018

Nu ligger andra klippet om chassin ute! Del tre publiceras senare i eftermiddag.

Tack och bock för den fina responsen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

När jag kollade igår på tuben så stog det nått med "Gurras dumma frågor om datorchassin! 1/5" men nu har ni ändrat titeln och det står inte längre avsnittsinformation dvs del 1, 2 osv. Varför ändrade ni det?

I alla fall jag tänker bygga nytt system i samma chassi som jag har nu från 2011, varför slösa pengar på nått nytt när man inte behöver. Gillar fortfarande mitt unika Nvidia gröna chassi med det unika polyuretan plasten som ni kan se i min avatar. Det största problemet med mitt chassi är att frontfläkten är 230 mm och de största som tillverkas idag är 200 mm så det kan bli svårt hitta en ny fläkt om jag behöver byta den.

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

@gh0glund:
standard pr0n för oss äldre. Men en kul reminder.

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Dec 2008

Tänk den ynnesten att bli guidad in i datorernas underbara värld av självaste chassi-jesus!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jun 2008

Mycket passande för min egen del då jag är i lärofasen med min 6åring denna gång.
Blir så mycket enklare att få det beskrivet för honom än att behöva känna att man själv går upp i limningen för att det kommer frågor om allt det som man själv tar för givet (det lärde jag mig från den äldsta grabben då han visade intresset för (herrejävlar) mer än 10 år sedan).

Trädvy Permalänk
Raderar framsidor
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Joakim Ågren:

När jag kollade igår på tuben så stog det nått med "Gurras dumma frågor om datorchassin! 1/5" men nu har ni ändrat titeln och det står inte längre avsnittsinformation dvs del 1, 2 osv. Varför ändrade ni det?

Vi har samlat klippen i en egen playlist som heter "Gurras dumma frågor om datorchassin", och istället beskriver titeln på varje klipp vad vi pratar om!

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Joakim Ågren:

Skrivet av gh0glund:

Vi har samlat klippen i en egen playlist som heter "Gurras dumma frågor om datorchassin", och istället beskriver titeln på varje klipp vad vi pratar om!

Hjälper Gurra här och sponsrar med en länk!
https://www.youtube.com/watch?v=6hrbATj86O0&list=PLIvBqwee45l...

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Raderar framsidor
Registrerad
Feb 2018

Fjärde delen uppe! Den här gången förhörs @JonasT om baksidan. Håll till godo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Trots att allt är väldigt "basic" så var det riktigt kul att se. Ser fram emot kommande dumma frågor. Och Jonas...jag är en av de som kommer att köpa XL-chassi alltid....: )

Old:NZXT Gurdian 921RB / Intel i5 2500K 4.5MHz/ G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL DDR3 1600 Mhz Ripjaws / 1TB Samsung SpinPoint F3 SATA-2 7200RPM / Corsair SSD Force 3 Series 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1536MB PCI-E AMP 950 MHz / Samsung SATA 22x DVDRW L/S / Windows 7 x 64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: Nzxt 630/MSI Z170A KRAIT GAMING 3X/Intel Core i5 6600K 4.4 GHz/Deepcool Captain 120/Corsair Vengeance LPX White 16GB/GTX1070 Dual 8 gig/EVGA GQ 750W/Toshiba 1TB 7200rpm 32MB/WD Blue Low Power 2TB/Intenso 2.5" SSD SATA III 240GB/SteelSeries Apex 350/Razer Abyssus/Acer Predator XB240H 24" 1ms 144hz/ 6-pack pripps.

Trädvy Permalänk
Raderar framsidor
Registrerad
Feb 2018

Nu är det femte och avslutande klippet om chassin publicerat!

Nästa vecka fortsätter serien med ett gäng klipp om moderkortet, tillsammans med Mass Effect-stofilen @emilakered. Inte att missa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

Angående detta med luft på tub. Jag skulle vilja råda folk att satsa på en så kallad elektrisk Datavac istället som blåser ur datorn. Bättre för miljön och man blir uppmuntrad att rengöra sin datorutrustning betydligt oftare om man äger en sådan jämfört med att ha tryckluft på burk eftersom tryckluft är dyrt i längden och en burk räcker bara till en behandling. Dessutom jobbigt med burk att de blir så jävla kalla hela tiden så man måste ta paus och vänta på att burken ska värmas upp igen. Finns dessutom risk för att det bildas vätska som kan komma på komponenterna om man inte är försiktig.
Jag använder själv en sådan här från XPower som jag är väldigt nöjd med:

https://www.amazon.de/gp/product/B01NBVOCXP?ref=ppx_pt2_dt_b_...

Den kan även konfigureras som dammsugare så man kan suga upp allt damm utanför datorn efteråt. Bra på vintern eller när det regnar och man inte vill stå ute och göra rent datorn. Brukar blåsa rent min i badrummet.

Finns lite billigare enheter med halva blåsstyrkan, originalet är ju av märket Metro Datavac som många tekniker i USA använder. Sådana säljer de också på Amazonsidan jag länkade! I Europa är annars CompuCleaner bestsellern inom Europa, finns även den på Amazon.

Tycker det vore roligt om Sweclockers skulle göra en YouTube video och testa alla dessa olika elektriska Datavac's. Skulle vara nått annorlunda och kul att se...

Det finns förövrigt en del myter kring det här med att blåsa rent datorn tex att om man snurrar fläktbladen för fort när datorn inte är på så kan man dels förstöra fläktmotorn och ännu värre i värsta fall inducera ström som kan skada moderkortet. Allt bara en myt!

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008

Är det bara jag som får lite vita artefaktrutor runt 3:50-4:05 i "vad ska man tänka på när man köper ett chassi" i mitten av bilden? (testat olika browsers och halvskärm, får det i alla)

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb Samsung 860 EVO + 950 Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Dravond:

Är det bara jag som får lite vita artefaktrutor runt 3:50-4:05 i "vad ska man tänka på när man köper ett chassi" i mitten av bilden? (testat olika browsers och halvskärm, får det i alla)

Inte bara du. Får det jag med.

Trädvy Permalänk
Raderar framsidor
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Dravond:

Hmm.. jag kan svära på att det inte fanns där tidigare. Jag kan trubbelskjuta i veckan! Tack för uppmärksamt öga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Feb 2007

@Joakim Ågren:
Jag köpte en sådan här CompuCleaner ifjol som jag också är nöjd med. Drygt att produktutbudet i Sverige är såpass begränsat att man ska behöva importera sånna här grejjer själv. Borde finnas hos i alla e-handelsbutiker som säljer datorkomponenter tycker jag.