Färdig dator, garanti på delar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Färdig dator, garanti på delar?

Behöver hjälp i ett ärende som gör mig förvirrad. Väldigt tacksam för hjälp!

Köpte en färdigmonterad dator för 2.5 år sedan, för 16.000 kronor.
Den funkade bra tills för några dagar sen, då grafikkortet purknade ihop och började visa artifacts och bete sig skumt.

Själva datorn har enligt företaget 2 års garanti, men grafikkortet (Asus GTX 1080) har 3. Kontaktade Asus som bekräftade detta, och bad mig kontakta företaget jag köpt datorn av för att få det reparerat, utbytt eller få tillbaka pengarna.

Jag kontaktar företaget som säger att garantin har gått ut (deras egna på 2 år för datorn i sig), och att grafikkortet är så pass gammalt att det inte går att byta ut, men att det hade gått om det var för två månader sedan..
Sedan säger han att jag kan få 2000 kronor efter nyttjandeavdrag.

Han säger även att garantin gäller för hela datorn, och inte komponenterna för sig...

Kan man alltså inte få garanti på en komponent man köpt som en del av en färdigmonterad dator?

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Alexaur:

Den funkade bra tills för några dagar sen, då grafikkortet purknade ihop och började visa artifacts och bete sig skumt.

Själva datorn har enligt företaget 2 års garanti, men grafikkortet (Asus GTX 1080) har 3. Kontaktade Asus som bekräftade detta, och bad mig kontakta företaget jag köpt datorn av för att få det reparerat, utbytt eller få tillbaka pengarna.

Jag kontaktar företaget som säger att garantin har gått ut (deras egna på 2 år för datorn i sig), och att grafikkortet är så pass gammalt att det inte går att byta ut, men att det hade gått om det var för två månader sedan..

Han säger även att garantin gäller för hela datorn, och inte komponenterna för sig...

Kan man alltså inte få garanti på en komponent man köpt som en del av en färdigmonterad dator?

Upp till återförsäljaren. Ska inte vara något problem hos ex. Inet, men oklart hur andra ÅF väljer att hantera sådana ärenden.

Citat:

Du har 2 års garanti på hela datorn, dvs du behöver inte felsöka något själv. Sen efter 2 år har du fortfarande enskilda garantier på delarna t ex nätaggregat har ju ofta långa garantitider.

Länk till inlägget. OBS: Halvgammalt (2016).

Hur som helst låter 2000:- efter nyttjandeavdrag som en dålig deal. Kräv ett motsvarande grafikkort (behöver ej att vara ett 1080) eller en mer rimlig ersättning. Vägrar återförsäljaren att lösa detta får du kontakta din lokala konsumentombudsman och/eller ARN.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Alexaur:

Låter smart av handlaren som ger dig 2000:- sen skickar denne det till Asus som garantiärende och får ett nytt kort eller motsvarande, som den sedan kan sälja med trevlig vinst...
Jag säger inte att det är så, men det känns lite åt det hållet...

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Du har 36 månaders reklamationsrätt enligt KKöpL. Efter 6 månader är det dock så att du skall göra sannolikt att det rör sig om ett ursprungsfel. Om kortet inte har utsatts får någon yttre åverkan, gått extremt varmt p.g.a. överklockning eller liknande så torde dina chanser att få igenom en reklamation vara goda (iaf efter ARN har sagt sitt, om nu säljaren bråkar).

Vid en godkänd reklamation så kan du som konsument kräva åtgärdande/reparation eller omleverans (likadan eller likvärdig vara); hävning av köpet, med eller utan nyttoavdrag, är inget som säljaren i normala fall kan besluta om ifall du motsätter dig det.

Det vore bra om du kunde nämna vilket företag det rör sig om. Inte för att "hänga ut" dem, utan för att det blir lättare att ta reda på om de exempelvis är med i Trygg E-handel, att finna info om hur de hanterat reklamationer förr (om de är krångliga generellt, om det beror på vem du får kontakt med etc.), att kunna kolla deras avtalsvillkor etc.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Feb 2010

Min erfarenhet är att tillverkaren tar på sig det vid tillfällen ÅF säger att det inte är på deras bord längre. Så räcker med att du förklarar situationen för Asus och de kommer med största sannolikhet åta sig ärendet. Det är ju trots allt deras produkt och deras garanti de någonstans bör kunna gå i god för utan att förlita sig på ÅF.

Burk 4790K@4.7GHz, R9 290 CF byggt i Phanteks Enthoo Primo med custom loop.
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Koreaskärm Qnix PLS 1440p 96 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018

Tack så mycket för era svar! skönt att det inte bara är jag och sambon som tycker att det är lite skumt.

Har kontaktat asus igen och frågat om vi kan göra en rma-process utan att återförsäljaren är inblandad, men det är ju påsk nu så det lär ju ta ett tag innan det blir något svar...

Från företaget har jag fått flera mail på raken utan att jag svarat, med nya villkor och erbjudanden om vad jag kan få för typ av ersättning.. det sista var att dom frågade vem jag snackade med på
Asus.

Vet faktiskt inte om jag vågar säga vilket företag det är (än), för jag är lite rädd över att dom ska se detta inlägg och förstöra för mig på något vis... Lite överdrivet paranoid kanske..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Alexaur:

Tack så mycket för era svar! skönt att det inte bara är jag och sambon som tycker att det är lite skumt.

Har kontaktat asus igen och frågat om vi kan göra en rma-process utan att återförsäljaren är inblandad, men det är ju påsk nu så det lär ju ta ett tag innan det blir något svar...

Från företaget har jag fått flera mail på raken utan att jag svarat, med nya villkor och erbjudanden om vad jag kan få för typ av ersättning.. det sista var att dom frågade vem jag snackade med på
Asus.

Vet faktiskt inte om jag vågar säga vilket företag det är (än), för jag är lite rädd över att dom ska se detta inlägg och förstöra för mig på något vis... Lite överdrivet paranoid kanske..

Kan vi få veta vilket företag det handlar om så inte framtida kunder blir utsatt för samma behandling.
Du har absolut inget att oroa dig för, det är bara hälsosamt för företaget i fråga att sådana här trådar dyker upp, så att det inte uppstår för nästa kund..

9900K 5GHz OC 1,31v | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 ROG Strix 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 MX Speed RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Alexaur:

Låter ju jäklig skumt detta!!!
Hur menar "han" nu? Det är väl komponenterna som tillsammans utgör hela datorn?
Vilken butik gäller det om man får fråga.
Lycka till / Mangee

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@Alexaur

Grunna på vilken typ av dator det är, en ren märkesburk eller en av handlaren byggd dator av standardkomponenter?

Är väl bara märkesdatorer som har en fast samlad garanti typ 2-3 år men en byggd av delar som finns på lagret där ska var och en av komponenterna ha sin fabriksgaranti.

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ggustavsson:

Grunna på vilken typ av dator det är, en ren märkesburk eller en av handlaren byggd dator av standardkomponenter?

Är väl bara märkesdatorer som har en fast samlad garanti typ 2-3 år men en byggd av delar som finns på lagret där ska var och en av komponenterna ha sin fabriksgaranti.

Varför frågar du mig? Jag är inte TS..

9900K 5GHz OC 1,31v | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 ROG Strix 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 MX Speed RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@muSashi: Oj så kan det gå när man är lite för snabb, har redigerat inlägget

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Hur ser kvittot ut?

Är varje köpt komponent specificerad med antal och belopp?

Eller är det så att där finns bara en totalsumma och eventuellt är komponenterna specificerade men utan belopp?

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.