Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Man trodde att de skulle bli ännu en varm sommar i mitten på Maj då de var runt 25 grader några dagar, nu är vi en bit in i Juli och de har inte varit i närheten lika bra väder, svinkallt på natten vilket iochförsig är bra då man sover skönt men dagtid är de fortfarande luftkallt trots sol, man börjar undra om de kommer nån värme, vi har inte haft 30 grader en enda dag i sommar, 25 är max och sen har de varit runt 20 som bäst.

ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO | Ryzen 7 2700X | Corsair Obsidian 750D | XFX Black Edition 1050W 80+Gold | Corsair Vengeance LPX 2X8GB 3200 Ryzen | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Gaming OC | Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD 500GB | Samsung 860 EVO SSD 500GB | Corsair Force GS 256GB x 2 | Kingstone SD 512GB | BenQ XR3501 | Asus VE247

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Mizzarrogh:

Nej, YR.no är mycket bättre.

(vet ej varför då man tycker att SMHI borde ha tillgång till uppgifter från ESA (från Esrange) utöver sina egna mätningar som, förutom stationspounkterna, görs två gånger per dygn med ballongsonder i tre delar av landet) men så brukar det vara)

Yr, SMHI och FMI har ju tillgång till exakt samma data, skillnaden i prognoserna beror helt på hur de tolkar denna data. Jag tyckte länge Yr var bäst, men de senaste månaderna har de inte haft så mycket rätt dock vet jag inte om de andra varit bättre. Men sommarvädret har ju alltid varit svårt att förutspå. Förra sommaren var det långa perioder där alla meteorologer sa att "i övermorgon" skulle det bli sämre väder, så då fick man ju passa på att bada och sånt medans det gick, sen blev det ju aldrig sämre. Den stressen över att utnyttja sommaren hade ju varit skön att slippa liksom.

Skrivet av klirre:

Jag tycker att det, så länge jag kan minnas, alltid varit så. Närmsta dygnet har de bra koll på, två- till tredagarsprognos stämmer hyfsat och tiodagars är ren gissning. Nu har jag förvisso bara följt vädret de närmsta 20-22 åren, innan dess var jag inte läskunnig, så det kanske var bättre "förr".

Vissa perioder på året är mer osäkra än andra, just nu när vi har omväxlande varmare och svalare väder blir prognoserna svårare att ta fram. Sen att klimatet förändras och blir mer ostadigt påverkar så klart det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Prognoserna har aldrig varit bättre än de är nu på senare år. Däremot kan jag tänka mig att ju bättre modeller de får för att tolka väderdata desto mer säkra blir de i sina prognoser och således blir det mer fel då de ger längre och mer detaljerade prognoser än de gjorde tidigare, även om de faktiskt är bättre.