Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Nvidia certifierar ytterligare sju skärmar för kompatibilitet med G-Sync

Nvidia fortsätter arbetet med att ge sina grafikkort automatiskt stöd för skärmar med VESA Adaptive Sync, där de nuvarande 17 modellerna snart utökas med ytterligare 7 stycken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad är det för skillnad rent upplevelsemässigt på hårdvarustödd g-sync och g-sync genom freesync?

Permalänk
Medlem

@galenmyra: en är dyrare då nVidia också ska ha del av kakan.

Permalänk
Medlem

@galenmyra: Rent generellt funkar hårdvaru-G-sync bättre på de flesta fronter. Den något slitna devisen "it just works" kommer i åtanke.

Föreslår att du googlar "G-sync vs Freesync" eller nåt sånt, och läser på om skillnaderna själv. Kompatibilitetsläget låter en Freesync-skärm funka ganska exakt som den gör med ett AMD-kort med ett Nvidiakort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av galenmyra:

Vad är det för skillnad rent upplevelsemässigt på hårdvarustödd g-sync och g-sync genom freesync?

Det stora problemet idag är att skärmar med VESA Adaptive, AMD Freesync eller AMD Freesync 2 kan vara hur usla som helst för adaptiv synk. Och du vet inte vilket innan du testat själv eller läser andra tester.

Så denna certifiering från Nvidia är en garant att skärmen inte flimrar, hackar eller bråkar på annat sätt med adaptiv synk enligt Nvidias kriterier för vad de anser acceptabelt. Vilket är den sköna ironin i det hela. Nvidia har bättre koll på hur bra/dåligt Freesync fungerar på varje skärm än vad AMD själva har. Och det är Nvidia som upplyser oss om detta.

G-Sync Compatible-processen är dock lite omdiskuterad då Nvidia kräver ett ganska stor omfång på synkroniseringsspannet (2,4x om jag minns rätt direkt ur långfredaghjärnan) samt att skärmen från början har adaptiv synk aktiverat. Skärmen får inte stå på "Freesync: Off" till exempel.

Detta medför att skärmar som kan fylla en mer specifik nisch, till exempel stora, högupplösta skärmar som kör adaptiv synk med exempel 48-75 Hz (mindre än 2,4x) aldrig kan bli "Nvidia certifierade" trots att de kanske är felfria i övrigt. En typ av skärm där adaptiv sync verkligen spelar roll. Det innebär också att annars helt felfria VESA Adaptive/Freesync-skärmar inte kan bli "G-Sync Compatible" därför skärmen från början står på "Freesync: off".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nvidia har bättre koll på hur bra/dåligt Freesync fungerar på varje skärm än vad AMD själva har. Och det är Nvidia som upplyser oss om detta.

Precis! Nvidia upplyser mig genom programvaran att min skärm inte stöds av g-sync... men nog fan fungerar det ändå! (Acer xf270hua)

Den här specktaklet med certifierande av skärmar är bara ett taktiskt spel av Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska man säga stort snällt och tack till AMD för det är väl dom liksom NVIDIA med deras synkroniseringsteknik som har hand om FreeSync?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Precis! Nvidia upplyser mig genom programvaran att min skärm inte stöds av g-sync... men nog fan fungerar det ändå! (Acer xf270hua)

Den här specktaklet med certifierande av skärmar är bara ett taktiskt spel av Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Var väl inte riktigt den synvinkeln jag läste från Laxpuddings inlägg. Strikta krav, kan vara så enkelt att din skärm bara har aningen mindre spann eller freesync off från kartong, men målet med certifieringen är väl att komma nära en klanderfri ”it just works”-upplevelse som bara möjligt.

Så att ingen tänker på G-Sync som en buggig röra då sådant skadar varumärket.

Edit, om second thought ja man kan väl kalla det taktiskt spel för det är väl exakt vad det är! Men fortfarande på det hela leder det till en positiv upplevelse för slutkund.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Hatten av för Nvidia som ser till att fler spelare får njuta av smooth smooth fps.

Permalänk
Medlem

Ooooh, min skärm får officiellt stöd

En stor miss från AMD är ju att man inte haft någon bra certifiering eller krav. Det kan lätt bli att en slumpvald femåring lagar nobelmiddagen då.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Precis! Nvidia upplyser mig genom programvaran att min skärm inte stöds av g-sync... men nog fan fungerar det ändå! (Acer xf270hua)

Den här specktaklet med certifierande av skärmar är bara ett taktiskt spel av Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Funkade riktigt kasst med den skärmen för mig när jag provade, menar du att det fungerar bra nu? Skumma hack och flimmrande bild i vissa spel var vissa fel jag hade...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Ska man säga stort snällt och tack till AMD för det är väl dom liksom NVIDIA med deras synkroniseringsteknik som har hand om FreeSync?

Njaa. Riktigt så enkelt är det inte :).
Det är inte AMD som har tagit fram bildsynkroniseringsstandaden som används i freesyncskärmar. Det är istället VESA som står för denna teknik. Tekniken heter inte ens freesync utan den heter adaptive sync. VESA adaptive sync.
Det är en standard som är fritt fram att implementera för alla skärmtillverkare och denna fås genom att implementera rätt delar av displayport 1.2a.
Vad är freesync då? Det är AMDs certifiering av skärmar med adaptive sync som AMD tycker är tillräckligt bra för att bli märkta med AMD seal of approval. På ungefär samma sätt som nvidia nu godkänner ett gäng adaptive sync - skärmar efter att nvidia äntligen fått stöd för denna tekmik också. Fast ja, nvidia ställer högre krav så de godkänner färre skärmar.
Som laxpudding tidigare varit inne på i tråden så har AMD varit för frikostiga att freesynccertifiera skärmar. Nvidia gör ett bättre jobb på den fronten helt klart.

Vadå? Sitter det alltså ingen AMDteknik i freesyncskärmar? Nä det gör det faktiskt inte. Bara en klisterlapp med freesyncloggan.

Det är till och med så att man kan använda sig av adaptiv bildsynkronisering även på skärmar som inte ens är freesyncskärmar om de har stöd för adaptive sync. Gissningsvis med sådär resultat om AMD inte tyckt att skärmen duger för freesync :).

Så det är antagligen VESA du vill tacka för tekniken för freesync.

However!
AMD har ändå haft en betydande roll i VESAs arbete med displayportstandarden som ger oss adaptive sync. Funktionen fanns sedan tidigare men bara i laptops för att hålla nere strömförbrukningen. Här har AMD sett potential i tekniken och de har pushat för att VESA skulle ta med den här tekniken som en standard även för externa skärmar. Och det har ju lyckats.

Så vill man ge lite cred åt AMD så är det inte helt missriktat. AMD var också någraå år före nvidia på att ta fram lösningar för sina kort som lirar med adaptive sync.

Men främst är det alltså VESA vi kan tacka för tekniken i grunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrByte:

Precis! Nvidia upplyser mig genom programvaran att min skärm inte stöds av g-sync... men nog fan fungerar det ändå! (Acer xf270hua)

Den här specktaklet med certifierande av skärmar är bara ett taktiskt spel av Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Certifiering från nvidia är väl varken bättre eller sämre än certifieringen i form av freesync från AMD? Eller jo nvidias kvalitetdkrav är väl bättre förstås.
Läs mitt inlägg precis ovanför:).

Man kan få skärmar som inte är freesynccertifierade att fungera med Amdkort ockdå för den delrn så det är väl samma sak typ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ja det tog nog ett bra tag för Nvidia att lyckas köra deras "G-sync" med acceptabel nivå. Men AMD ska helt klart ha en stor eloge för att pusha ut tekniken.

Det är ju även mjukvarubundet så Nvidia finputsar ju deras drivrutiner ganska hårt för att få adaptiv sync att fungera bra på många skärmar.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Så jävla ont om ips/va skärmar som blir Nvidia-certifierade, bara 4 stycken inklusive de 7 nya...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Jag som sitter med en Acer XF270H Bbmiiprx, ska jag göra något för att köra g-sync? Eller sköts det per automatik på något sätt? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men finns det någon bra anledning till att det inte finns på kort under 1000-serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av erikburk:

Kanske dum fråga men finns det någon bra anledning till att det inte finns på kort under 1000-serien?

Ett exempel på en utmärkt fråga skulle jag säga. För det verkar som Nvidia använt sig av VESA Adaptive på bärbara med Maxwell och 9xx-GPU:er. Då kan hindret vara rent strategiskt: "Köp ett nytt grafikkort, för vi vill ha dina pengar!".

Men det skulle också kunna vara tekniskt som att de lite äldre bärbara som använder med 9xxM-kretsar och adaptiv synk faktiskt har den funktionen i hårdvara eftersom de tja, ska sitta i bärbara datorer där syftet med adaptiv synk från början var att spara ström. Något som kanske aldrig tänktes fram/säkrades för de stationära GPU:erna. Där då GTX 1xxx var tänkt att hålla samma arkitektur för både bärbara och stationära. Jag är dock lite långt ute på grenen och spekulerar här då GPU:er är något jag lär mig sekundärt.

Den tredje förklaringen är att man inte vill/orkar säkra så långt bakåt. Kostnaden för att backa igenom 5-6 år gammal hårdvaruutveckling och äldre Windows-versioner (W10 är ett krav för G-Sync Compatible) leder till ett beslut att man måste dra en gräns någonstans.

Jag skulle gissa att alla dessa saker och säkert fler inverkar.