Räcker en NUC8i3BEH för 4k uppspelning?

Permalänk
Medlem

Räcker en NUC8i3BEH för 4k uppspelning?

Jag har gått och skaffat mig en 75" TV och tänkte att det kanske är dags att faktiskt börja kika på 4K-material. Har i dagsläget en HTPC och skulle kunna komplettera den med ett GT 1030, men skulle då också behöva köpa mig ett nytt chassi eftersom det jag har inte har utymme för någon PCI-enhet. Tänkte då att en NUC kanske vore ett smidigt alternativ eftersom den ligger kring 3000kr (Har redan minne och ssd). Det är alltså NUC8i3BEH jag kikar på, skulle den göra jobbet?

Jag har redan en NUC8i5BEH men den rullar som server med esxi och det blev aldrig av att jag testade dess media-förmågor innan dess.

Edit* Efter lite fiskande låter det som att till och med senaste Celeron vore OK? Är det då J4005?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Den senaste med Celeron funkar för 4K HEVC men inte med HDR. Ska du spela upp HDR krävs i3 och uppåt. Är själv i tankarna på att köpa samma NUC och har sökt runt efter info.
Den är testad av Nucblog:

https://nucblog.net/2018/10/coffee-lake-nuc8i3beh-review/3/

”It’s worth noting that the i3 NUC has the same GPU as the i5 and i7 models.

4k 10-bit HEVC in MPC-HC, fullscreen, no issues, no frame drops.
4k 10-bit HEVC in MPC-HC, windowed, no issues, no frame drops.
4k 10-bit HEVC in MPC-HC with MadVR, fullscreen, no frame drops when video is full screen, drops only before entering full screen mode.
4k 10-bit HEVC in MPC-HC with MadVR, windowed, significant frame drops.
4k 10-bit HEVC in Kodi, fullscreen, no issues, no frame drops.
Playback of YouTube video in 4k 60p mode, full screen, no drops, a few drops when mouse is moved to bring up the video overlay for GUI.”

Så den verkar funka bra förutom i MPC-HC med MadVR i windowed mode. Men varför köra så?

Jag tänkte köra Kodi. HDR verkar funka bra i Windows 10 men HDR funkar inte i LibreELEC (iallafall inte sist jag kollade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

Den senaste med Celeron funkar för 4K HEVC men inte med HDR. Ska du spela upp HDR krävs i3 och uppåt. Är själv i tankarna på att köpa samma NUC och har sökt runt efter info.
Den är testad av Nucblog:

https://nucblog.net/2018/10/coffee-lake-nuc8i3beh-review/3/

”It’s worth noting that the i3 NUC has the same GPU as the i5 and i7 models.

4k 10-bit HEVC in MPC-HC, fullscreen, no issues, no frame drops.
4k 10-bit HEVC in MPC-HC, windowed, no issues, no frame drops.
4k 10-bit HEVC in MPC-HC with MadVR, fullscreen, no frame drops when video is full screen, drops only before entering full screen mode.
4k 10-bit HEVC in MPC-HC with MadVR, windowed, significant frame drops.
4k 10-bit HEVC in Kodi, fullscreen, no issues, no frame drops.
Playback of YouTube video in 4k 60p mode, full screen, no drops, a few drops when mouse is moved to bring up the video overlay for GUI.”

Så den verkar funka bra förutom i MPC-HC med MadVR i windowed mode. Men varför köra så?

Jag tänkte köra Kodi. HDR verkar funka bra i Windows 10 men HDR funkar inte i LibreELEC (iallafall inte sist jag kollade).

Tack för infon! Då är frågan helt enkelt om HDR är värt det.

Det slog mig att det också skulle gå att köpa ett vanligt ITX-moderkort med Celeron J4005 (eller 4105 om man vill ha två extra kärnor) för 900/1200kr och stoppa i mitt nuvarande chassi. Det är 2200/1900kr billigare än i3 NUCen. Har ingen erfarenhet av HDR.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Om du bara är ute efter att spela upp 4k HEVC (med HDR) filmer så är Apple TV 4k eller Nvidia Shield ett bra alternativ.

Apple TV 4K med t.ex Infuse 6 är är väldigt bra och smidigt! Förutsatt att du har möjlighet att dra tp-kabel till ditt nätverk där du har filmerna. Saknar du möjlighet till tp-kabel så är Nvidia Shield ett bra alternativ tillsammans med en extern usb-hårddisk som du kan nå från din PC via wifi och lägga över filmer på.

Permalänk
Medlem

@Storbamsen: Tack för tipset, men är även ute efter att använda webläsare, köra en teamspeak-server ibland och lite annat, så en dator är att föredra. Har allt utdelat via nätverket i dagsläget.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450