Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Permalänk
Melding Plague

Sapphire förbereder gyllene Radeon RX 590 inför AMD:s 50-årsfirande

Inför att AMD firar sin 50-årsdag den 1 maj 2019 så hittar ett skräddarsytt Radeon RX 590 ifrån Sapphire ut på webben. Huvudattraktionen är en gyllene kulör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se ett riktigt fläskigt Radeon VII istället, eller något med en sluten vattenloop till deras firande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Varför alla dessa konstiga färger kalla mig nörd men jag vill gärna att mina färger på komponenterna matchar varandra.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lansera Navi istället på 50 årsdagen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

April april ?😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så väntar man på Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför alla dessa konstiga färger kalla mig nörd men jag vill gärna att mina färger på komponenterna matchar varandra.

Det är precis som i bilvärlden...
En del slänger på några dekaler och PANG! 50 hästar extra!

En del gillar bara dekaler och färger. Rent spontant och helt subjektivt så ger nog guldfärgen 20 extra fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har kan vi tala om att polera en bajskorv.

Om dem säljer det för ett humant pris dvs 2000kr så är det ett okej kort men för runt 3000kr så får man ett vega 56.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Hmm okej, varför inte? Kul grej. Hade nog betalat ett par hundralappar extra om jag nu ville ha en annan färg. Nu skulle jag inte köpa just det där grafikkortet men ser inga större problem med detta. Grattis AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Inaktiv

Att fylla 50 år i den här branchen är ju faktiskt en stor sak men att använda det som ett sätt att tömma lagret på gammal skit som är på väg att utgå är verkligen riktigt lågt.

Kul att betala extra för en jubileumsprodukt som blir ersatt om två månader med något mycket bättre.

Om de hade haft ett riktigt 50 års jubileum med "super binnade" versioner av Ryzen 3000 och Navi skulle folk jublat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Löjligt att fira 50 års jubileum med produkter som är på väg att snart utgå.

Detta är absolut inget firande, bara ett sätt att tömma lagret på gammal skit.

Man kan säga att de verkligen inte tar sin egen 50 års dag på allvar.

Om de hade gjort en super binnad version av Ryzen 3000 och Navi som 50 års jubileum skulle folk jublat.

Det är sapphire som är tråkiga i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Löjligt att fira 50 års jubileum med produkter som är på väg att snart utgå.

Detta är absolut inget firande, bara ett sätt att tömma lagret på gammal skit.

Man kan säga att de verkligen inte tar sin egen 50 års dag på allvar.

Om de hade gjort en super binnad version av Ryzen 3000 och Navi som 50 års jubileum skulle folk jublat.

Nu är det väl ändå inte AMD som släpper detta kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja.
Jag har ju ett par Define R5 med guldtema & ett par Seasonic Gold...kan passa bra med ett grafikkort i guld också...det ÄR viktigt med färger

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför, men under många år trodde jag att AMD var ett bolag med säte i Tyskland.
Kände att det var Europa vs Usa.
Lite snopet när jag för många år sedan fick se sanningen i vitögat.
Glad påsk alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag vet inte varför, men under många år trodde jag att AMD var ett bolag med säte i Tyskland.
Kände att det var Europa vs Usa.
Lite snopet när jag för många år sedan fick se sanningen i vitögat.
Glad påsk alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske blandade ihop det med Airbus VS Boeing

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är roligt att det uppmärksammas, även fast jag förstår dom som tycker att AMD ska lämna historien bakom sig och blicka framåt mot nya arkitekturer i stället för att fortsätta lägga energi på detta.

Men man måste också förstå vilket pers det är att fortsätta leverera nya kort under samma flagga varje år i snart över ett halvt sekel.
Jag kommer vagt ihåg när jag köpte det första kortet som lanserades, och även fast minnet sviker mig så känns det inte riktigt som att det var 50 år sen... jaja jag tycker hur som helst att vi skall sjunga för födelsedagsbarnet!

Ja må den rebrandas, ja må den rebrandas, ja må den rebrandas uti 100 år.
Javisst må den rebrandas javisst må den rebrandas, javisst må den arkitekturfan rebrandas i 100 år!
LÄNGE LEVE POLARIS SOM FYLLER 50 ÅR: hipp hipp! hurra! Rhurra! Rehbrra! Rebrand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Jag vet inte varför, men under många år trodde jag att AMD var ett bolag med säte i Tyskland.
Kände att det var Europa vs Usa.
Lite snopet när jag för många år sedan fick se sanningen i vitögat.
Glad påsk alla.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD hade fabriker i Tyskland innan dem sålde av dem PGA problem med sin ekonomi.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det enda som kan motivera den här produkten ur ett konsument perspektiv är ju om prislappen blir löjligt låg, Under 2000 kr eller något sådant.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Om 20-30 år kommer detta grafikkortet vara guld värt om det är boxat och ouppackat. Görs säkert inte i många exemplar så det kommer säljas som rare samt retro, vilket ger klirr i kassan

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Om 20-30 år kommer detta grafikkortet vara guld värt om det är boxat och ouppackat. Görs säkert inte i många exemplar så det kommer säljas som rare samt retro, vilket ger klirr i kassan

Elektronik värt någonting efter 20 år? Då får de nog kladda på ett äpple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Elektronik värt någonting efter 20 år? Då får de nog kladda på ett äpple.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är något speciellt med det och ouppackat så kan man alltid hitta köpare som betalar ”för mycket”. Nu vet jag inte om en jubileums modell av rx 590 blir värdefullt men det är svårt att förutspå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Elektronik värt någonting efter 20 år? Då får de nog kladda på ett äpple.

Skickades från m.sweclockers.com

Retro grejer börjar väl redan gå upp i pris? Sett en del retro lan som hållits osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Har kan vi tala om att polera en bajskorv.

Om dem säljer det för ett humant pris dvs 2000kr så är det ett okej kort men för runt 3000kr så får man ett vega 56.

Skickades från m.sweclockers.com

hahahaha välformulerat!

Har 2stk 480 i min dator de känns snuskigt utdaterade snart 3 år gamla. Är ju i princip samma kort med lite upptrissade frekvenser.

Nån som vill köpa så säljer jag för halva priset! Kan ordna en special limited edition klistermärke på fläkten!

Ps. Handcrafted sticker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Retro grejer börjar väl redan gå upp i pris? Sett en del retro lan som hållits osv.

Jag är övertygad om att folk kommer tråna efter ett gyllene rx 590 i framtiden. LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Retro grejer börjar väl redan gå upp i pris? Sett en del retro lan som hållits osv.

En och annan pryl som betyder mycket för en generation kan naturligtvis ha nostalgiskt värde men knappast på komponentnivå, Nintendos handhållna spelkonsoler och Commodor 64 eller Amiga 500 är exempel på sådant men kan inte räkna med några större summor med få undantag som bekräftar regeln, om du får tag i en fullt fungerande Apple-1 kan du inkassera några miljoner = guld värd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Dom har tänkt fel. Alla vet att rött går fortare: https://allthetropes.fandom.com/wiki/Red_Ones_Go_Faster

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Jag tycker att det är roligt att det uppmärksammas, även fast jag förstår dom som tycker att AMD ska lämna historien bakom sig och blicka framåt mot nya arkitekturer i stället för att fortsätta lägga energi på detta.

Men man måste också förstå vilket pers det är att fortsätta leverera nya kort under samma flagga varje år i snart över ett halvt sekel.
Jag kommer vagt ihåg när jag köpte det första kortet som lanserades, och även fast minnet sviker mig så känns det inte riktigt som att det var 50 år sen... jaja jag tycker hur som helst att vi skall sjunga för födelsedagsbarnet!

Ja må den rebrandas, ja må den rebrandas, ja må den rebrandas uti 100 år.
Javisst må den rebrandas javisst må den rebrandas, javisst må den arkitekturfan rebrandas i 100 år!
LÄNGE LEVE POLARIS SOM FYLLER 50 ÅR: hipp hipp! hurra! Rhurra! Rehbrra! Rebrand!

Sapphire som släpper detta kort bildades 2001 & är ett Hong Kong baserat företag, AMD som är ett USA baserat företag som grundades 1969 köpte ATI 2006 så vilka grafikkort har levererats i över ett halvt sekel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Bael: ja, jag vet att det är saphire och inte amd som släpper detta kort, att det bara är ett helt vanligt 590. Mitt inlägg var ett skämt.
Jag vet att de kommer med en ny arkitektur snart, låt mig bara hata lite på polaris rebrandingen.
Jag hatar inte AMD, jag föredrar dem förebåde intel och nvidia men ibland förtjänar även dom kritik.