Värmeproblem med 1070, hjälp med problemlösning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Aug 2017

Värmeproblem med 1070, hjälp med problemlösning

Hej alla. Jag köpte förra året ett begagnat grafikkort (bara används till ett utställningsbygge enligt säljaren) och nu har jag börjat få dåliga temps under tiden jag spelar eller renderar filer/streamar.

Så när jag köpte det så låg temps när jag spelade runt 50-60 grader men nu så kommer han ibland upp över 70 grader. Det är ett 1070 FE. Vad borde jag göra för att få ner tempsen, kan det vara att kylpastan är gammal och kanske börjat stelnat? Borde jag kanske tänka över att vattenkyla den? Är öppen för förslag för jag vill gärna inte att han ska dö

Tack för all hjälp i förväg

Mvh Sebastian

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: 1070 FE, MOBO: Asus ROG strix X470-F gaming, Case: Corsair carbide 275R TG, SSD: WD Blue 500GB (kommer hålla min dator fri från mekanik)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Sep 2012

@sameclick: Är det ett riktigt founders edition med nvidias egen kylare? Eller är det evgas sc kylare på den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Köp en kylare från Accelero.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

-Glöm inte EU-valet i maj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2018

70 grader är ju inte ens varmt för ett FE kort under load ?

Dator 1
I9-9900K, 16Gb DDR4 3000Mhz, Asrock z390m Pro, Asus Strix 1080ti 11Gb, Seasonic Platinum 750W, Corsair Carbide Air 240
Dator 2
I5-3570K, 16Gb DDR3 2666Mhz, MSI Gaming Z77-gd65, MSI Gaming 1080 8Gb, Silverstone Strider 550W, Coolermaster HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av Axel95:

@sameclick: Är det ett riktigt founders edition med nvidias egen kylare? Eller är det evgas sc kylare på den?

Det är Nvidias egna.

Skrivet av CaptainRedbeard:

70 grader är ju inte ens varmt för ett FE kort under load ?

Men kortet har legat tidigare mellan 50-60 grader under load, jag försöker ta reda på varför utan anledning den har ökat med 10 grader.

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: 1070 FE, MOBO: Asus ROG strix X470-F gaming, Case: Corsair carbide 275R TG, SSD: WD Blue 500GB (kommer hålla min dator fri från mekanik)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av sameclick:

Det är Nvidias egna.

Men kortet har legat tidigare mellan 50-60 grader under load, jag försöker ta reda på varför utan anledning den har ökat med 10 grader.

Vi går mot vår och sommar

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

-Glöm inte EU-valet i maj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002

Du kan ju börja med att blåsa ur damm från det och datorn. Men som andra skrivit är inte 70 grader varmt. Bara att köra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skurup
Registrerad
Maj 2009

Byt kylpasta. Når du din önskade temp så är det bra. Annars ta av höljet och sätt fläktar på kylflänsarna. Det sänker garanterat temperaturen.

Kolla även om din cpu går varmare. Är ju möjligt att det är så enkelt att våren kommit och medeltemperaturen höjts. Då är det inte så mycket mer att göra än att sätta på en rejäl kylare eller som jag skrev tidigare sätt på fläktar på kylflänsen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av Aeqvist:

Du kan ju börja med att blåsa ur damm från det och datorn. Men som andra skrivit är inte 70 grader varmt. Bara att köra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller datorn i princip klininsk ren. Men ska försöka hålla datorn renare och mer dammfri nu under sommaren.

Skrivet av Dassh:

Byt kylpasta. Når du din önskade temp så är det bra. Annars ta av höljet och sätt fläktar på kylflänsarna. Det sänker garanterat temperaturen.

Kolla även om din cpu går varmare. Är ju möjligt att det är så enkelt att våren kommit och medeltemperaturen höjts. Då är det inte så mycket mer att göra än att sätta på en rejäl kylare eller som jag skrev tidigare sätt på fläktar på kylflänsen.

Min cpu gick varmare men med bara 2 grader under load. Men grafikkortet gick 10 grader, men får byta pastan och se om de blir någon skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2012

Kortet leder ut värmen bakåt, dvs genom kortet och ut mot kablarna. Sen är ju inte 70 grader ens varmt.

Men släng på vattenkylning på kortet eller som tidigare skrev bort med höljet och smäll på två fläktar.

AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1070 | https://valid.x86.fr/xilw5b | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 750w | Fractal R5.
AMD FX-8350 | GTX 960 2 GB | https://valid.x86.fr/7d3ggp | Noctua NH-D9L | Corsair CX Series Modular 500w | Fractal Focus G.
HTPC | https://valid.x86.fr/3hut8h |
Laptop | https://valid.x86.fr/8a7rqq |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Inget att oroa sig för, vänta tills det är 30 grader ute...

Old:NZXT Gurdian 921RB / Intel i5 2500K 4.5MHz/ G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL DDR3 1600 Mhz Ripjaws / 1TB Samsung SpinPoint F3 SATA-2 7200RPM / Corsair SSD Force 3 Series 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1536MB PCI-E AMP 950 MHz / Samsung SATA 22x DVDRW L/S / Windows 7 x 64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: Nzxt 630/MSI Z170A KRAIT GAMING 3X/Intel Core i5 6600K 4.4 GHz/Deepcool Captain 120/Corsair Vengeance LPX White 16GB/GTX1070 Dual 8 gig/EVGA GQ 750W/Toshiba 1TB 7200rpm 32MB/WD Blue Low Power 2TB/Intenso 2.5" SSD SATA III 240GB/SteelSeries Apex 350/Razer Abyssus/Acer Predator XB240H 24" 1ms 144hz/ 6-pack pripps.