i5-3570K kommer inte upp i stockfrekvens

Permalänk
Medlem

i5-3570K kommer inte upp i stockfrekvens

Min 3570K är inställd på 34 i multiplier då stockfrekvensen är 3,4GHz men det är som att den inte tar. Något automatnedklockar till 26 och jag har ingen aning vad det är.
Energialternativen i Windows är ok högprestanda
BIOS senaste fw
Moderkortet är Gigabyte Z77P-D3

Bilder:
ibb.co/GMTr4vL

ibb.co/vzJcHZJ

ibb.co/0yDGNKc

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Magmask:

Min 3570K är inställd på 34 i multiplier då stockfrekvensen är 3,4GHz men det är som att den inte tar. Något automatnedklockar till 26 och jag har ingen aning vad det är.
Energialternativen i Windows är ok högprestanda
BIOS senaste fw
Moderkortet är Gigabyte Z77P-D3

Bilder:
ibb.co/GMTr4vL

ibb.co/vzJcHZJ

ibb.co/0yDGNKc

Kör en "load optimised defaults" på moderkortet så ska du se att det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Tack för tipset dessvärre ingen skillnad. Vad tror du om att resetta cmos?

Permalänk
Medlem

Är det under load eller idle i windows? är det bara standard frekvens så är det Intel Speedstep som klockar ner när du inte gör något......Men lite mer info hade ju inte skadat.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Magmask:

@DavidtheDoom: Tack för tipset dessvärre ingen skillnad. Vad tror du om att resetta cmos?

Load defaults och att nollställa bios är exakt samma sak. Inte så att du manuellt försöker ställa in frekvenser?

Lastar du datorn med last när du tittar på frekvenserna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Magmask: Du visar inte hur det ser ut och vilka inställningar du har under Advanced CPU Core Features, bara Advanced Frequency Settings.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Ahh du har rätt. Ni får ursäkta det var ett tag sedan jag höll på med sånt här. Tacksam för all hjälp.
Nedan ett screenshot på Intel XTU-panelen efter genomförd benchmark. Fortfarande 2,6GHz suck...
Samt Biosbilden ggustavsson ville se

https://ibb.co/nBfT2QL
https://ibb.co/NFqCV7r

Permalänk
Medlem

Ta ut batteriet ur moderkortet någon minut och sätt.in det igen. Det borde ej vara 26x på varje kärnantal. Avinstallera XTU

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Gör som @henkrik92 sade. Samt ta ut strömsladden först.

I bios är det bäst att ställa in alla värden manuellt. Auto ska funka, men gör det inte alltid.
Så läs på hur det ska vara. Ofta hittar du rätt värden i en överklockningsguide. Ja, även värden som inte har med öveklockning att göra visas då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Magmask:

@ggustavsson: Ahh du har rätt. Ni får ursäkta det var ett tag sedan jag höll på med sånt här. Tacksam för all hjälp.
Nedan ett screenshot på Intel XTU-panelen efter genomförd benchmark. Fortfarande 2,6GHz suck...
Samt Biosbilden ggustavsson ville se

https://ibb.co/nBfT2QL
https://ibb.co/NFqCV7r

Det står att Intel turbo boost är avstängd dessutom.

Jag har haft liknande problem vid överklockning där nya värden inte tas i Windows 10.

Detta löser jag med en hård avstängning i Windows, dvs shift+shut down.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin