Uppgradera processor på budget, tips?

Permalänk
Medlem

Uppgradera processor på budget, tips?

Hejsan hojsan!

Först o främst specs:

i5-4440, 1060 6gb, 16 gb RAM DDR3, Cooler Master B5009, moderkort-någonting-som-bara-klarar-4th-gen-intel.

Skulle vilja uppgradera processor eftersom denne den börjar bli ganska outdated. Har precis på gränsen 60 fps i nyare spel ex. BFV.
Dock behöver jag ju då givetvis även köpa nytt moderkort och RAM. Samt även troligtvis en power supply.

Det verkar som att dem billigaste (som är hyfsat kraftfulla) på marknaden just nu är i5-9600k samt Ryzen 5 2600x .

Min fråga är egentligen om det finns något ännu billigare alternativ? (Är på studentbudget) Som fortfarande gör det värt att uppgradera. Eller är någon av dessa två min bästa väg att gå? (Tänker inte fråga vilken som är bäst, har googlat runt och det verkar vara en evig kamp mellan AMD och Intel anhängare)

Edit: Länkade till moderkortet

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Hedersmedlem

Det billigaste är väl att hitta en begagnad 4770/4790 (K). Om begagnat inte är ett val så tycker jag egentligen redan du har hittat de bästa nya alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begagnad i7 4770k? Sen vettig kylare och överclocka till 4,5 nånstans är nog de mest prisvärda du kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det billigaste är väl att hitta en begagnad 4770/4790 (K). Om begagnat inte är ett val så tycker jag egentligen redan du har hittat de bästa nya alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av norrby89:

Begagnad i7 4770k? Sen vettig kylare och överclocka till 4,5 nånstans är nog de mest prisvärda du kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Begagnat låter bra! Då slipper jag köpa moderkort och RAM. Vad tror ni om mitt nätagg? Har ingen erfarenhet av sådana så vet inte riktigt hur bra den håller. Har haft den i 5 år.
Samt har ni några tips för bra sidor för begagnad hårdvara? Eller är det dem vanliga sidorna, typ Tradera, som gäller?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk

Om det visar sig vara svårt att hitta begagnat så är även Intel i5 9400F ett bra alternativ. I spel har den bättre prestanda än Ryzen 5 2600X.

Permalänk
Medlem

@Mumr1ken:

Lyftet i prestanda i spel på 1600x och 2600x är minimalt och inte värt pengarna om du frågar mig.

1600x är klockrent om du inte är så intresserad av överklockning.
1600 ingår fläkt men har lägre stock frekvenser och bör överklockas.
Båda ligger runt 1600kr

1600 + 1060 (som du redan har) ger dig helt okej FPS i typ bfv ultra
(drar du även ner grafiken lite så ligger du alltid över 100fps).

Vad jag kan rekommendera:
4000kr -> https://www.inet.se/kundvagn/visa/12472778

AM4 är också en stabil socket, så skulle du uppgradera i framtiden slipper du troligen köpa nytt moderkort.
CPUn är också enkel att få upp till 3.7 - 3.9ghz vilken ger den grymt bra FPS per krona och stockkylaren klarar av det galant.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@En_Gurka:

Lyftet i prestanda i spel på 1600x och 2600x är minimalt och inte värt pengarna om du frågar mig.

1600x är klockrent om du inte är så intresserad av överklockning.
1600 ingår fläkt men har lägre stock frekvenser och bör överklockas.
Båda ligger runt 1600kr

1600 + 1060 (som du redan har) ger dig helt okej FPS i typ bfv ultra
(drar du även ner grafiken lite så ligger du alltid över 100fps).

Vad jag kan rekommendera:
4000kr -> https://www.inet.se/kundvagn/visa/12472778
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12472778

AM4 är också en stabil socket, så skulle du uppgradera i framtiden slipper du troligen köpa nytt moderkort.
CPUn är också enkel att få upp till 3.8 - 3.9ghz vilken ger den grymt bra FPS per krona och stockkylaren klarar av det galant.

Det låter ju asbra! Har dock aldrig överklockat förut. Är rädd att typ min processor ska explodera eller något.
Nejmen min enda erfarenhet med överklockning är att "du får skylla dig själv om det skiter sig". Så har aldrig vågat testa. Är det värt att försöka sig på? Hur lätt är det för någon som aldrig gjort det innan?

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Det låter ju asbra! Har dock aldrig överklockat förut. Är rädd att typ min processor ska explodera eller något.
Nejmen min enda erfarenhet med överklockning är att "du får skylla dig själv om det skiter sig". Så har aldrig vågat testa. Är det värt att försöka sig på? Hur lätt är det för någon som aldrig gjort det innan?

Det enda som händer är att datorn inte startar eller att windows hänger sig.
Det tar kanske ett tiotal omstarter och några spel som hänger sig innan man hittar den högsta och stabilaste överklockningen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om du inte tänker överklocka så hat du en bra uppgradering här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Det finns inget bra skäl i denna värld att välja Ryzen 5 1600x över Ryzen 5 2600.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Men hur står sig en begagnad i7-4770k mot en Ryzen 2600x?
Skulle spara typ 2500 kr på att köpa i7:an. (eftersom jag inte behöver något nytt moderkort osv)

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Men hur står sig en begagnad i7-4770k mot en Ryzen 2600x?
Skulle spara typ 2500 kr på att köpa i7:an. (eftersom jag inte behöver något nytt moderkort osv)

Jadu... Min i7 2600K överklockad till 4.6Ghz och ram överklockade till 2133Mhz drar ganska lika med Ryzen 5 1600 överklockad... Give or take. Jag tror i7 4770K överklockad kan slå en överklockad Ryzen 5 2600X några titlar, men det är nog ganska lika. Däremot skulle jag dra mig för att betala de andrahandspriserna som i7 4770K går för. Med 12 trådar kommer Ryzen 5 2600 ändå stå sig bättre i längden jämfört med i7 4770K. Nyare titlar nyttjar fler och fler trådar.

Köp det här om du måste handla nu och inte kan invänta zen 2. Då har du garanti och dessutom en modernare plattform. Köper du i7 4770K och moderkortet pajar kan det bli jobbigare att hitta nytt.

Ryzen 5 2600
https://www.amazon.de/AMD-YD2600BBAFBOX-Prozessor-RYZEN5-Sock...
EUR 156.90

MB ASRock B450 M Pro4
https://www.amazon.de/ASRock-m-ATX-D-Sub-HDMI-Retail/dp/B07FV...
EUR 75.99

Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30AESCK 16GB (8GBx2) 3000Mhz CL15.
https://www.amazon.de/Ballistix-BLS2K8G4D30AESCK-Speicher-PC4...
EUR 79.00

Summa = 311,89 EUR.

Vad gäller moms så betalar tyskarna 19% moms och vi svenskar 25%. Priset du ser är inkl. tysk moms. Så du får först dra bort 19% och sen istället lägga på 25% för att få fram priset för vad du får betala. Men det blir inte många kronor. Helt klart prisvärt och VRM-kylningen på just den där brädan ska vara fullt tillräcklig för att överklocka Ryzen 5 2600.

Du spar ungefär en femhundring att beställa från amazon.de i jämförelse med att köpa ungefär motsvarande prylar från svensk återförsäljare.

Vad gäller Ryzen 5 2600X så är priset svårmotiverat kan jag tycka. Visst stockkylaren är lite mer effektiv men du kan fortfarande överklocka med den mindre varianten och nå snarlika resultat. I värsta fall 100-200Mhz lägre med den mindre varianten vilket max skulle motsvara en prestandaskillnad om 5%. Mao en pissdroppe i havet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Vad vill du ge förutom så lite som möjligt?
Har du cpu kylare.
Amd är billigare men sämre vid spel.
Jag hade kört så men tagit liknande produkter fråm amazon.de då hamnar du under 500Euro.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Vad vill du ge förutom så lite som möjligt?
Har du cpu kylare.
Amd är billigare men sämre vid spel.
Jag hade kört så men tagit liknande produkter fråm amazon.de då hamnar du under 500Euro.

https://komponentkoll.se/bild/wfTnu.png

Jag tror personligen 6 trådar kommer bli kortlivat. Nästa generations konsoller kommer ha minst 12 trådar och köra zen 2+(3?). Räkna med att det blir standarden för hur spel kommer kodas. Detta om redan ett år. 6 trådar på steroider lär bli en hackig upplevelse när man börjar kolla 1% och 0,1% "lows". i5:or har aldrig lönat sig i långa loppet om man ser rent historiskt. Skitbra vid inköp men krävt uppgradering rätt snabbt. Jag står mig än idag på min i7 2600K (om än på gränsen), men hade jag rockat en i5 2500K hade jag antagligen velat uppgradera för flera år sen.

För bara 400:- mer än vad i5 9600K kostar får han dessutom en hel plattform med Ryzen 5 2600.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy9110:

Om det visar sig vara svårt att hitta begagnat så är även Intel i5 9400F ett bra alternativ. I spel har den bättre prestanda än Ryzen 5 2600X.

https://komponentkoll.se/bild/fsULA.png

Håller inte med dig riktig,2600x står sig bra mot intel och till och med bättre i vissa spel https://www.youtube.com/watch?v=hmhBgLSIneQ&t=52s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Håller inte med dig riktig,2600x står sig bra mot intel och till och med bättre i vissa spel https://www.youtube.com/watch?v=hmhBgLSIneQ&t=52s

Dessutom finns det en stor möjlighet att man på B450 bara kan swappa ut Ryzen 5 2600 mot zen 2 när den släpps i sommar. Kanske inget man vill göra när man precis köpt nytt, men det finns en uppgraderingsväg att gå när 2600 börjar sjunga på sista... Visst det kan hända att i9 9900K kommer sjunka markant i pris när zen 2 lanseras och att det blir ett alternativ. Men i9 9900K är varm och käkar brutalt med ström jämfört med vad zen 2 kommer göra.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror personligen 6 trådar kommer bli kortlivat. Nästa generations konsoller kommer ha minst 12 trådar och köra zen 2+(3?). Räkna med att det blir standarden för hur spel kommer kodas. Detta om redan ett år. 6 trådar på steroider lär bli en hackig upplevelse när man börjar kolla 1% och 0,1% "lows". i5:or har aldrig lönat sig i långa loppet om man ser rent historiskt. Skitbra vid inköp men krävt uppgradering rätt snabbt. Jag står mig än idag på min i7 2600K (om än på gränsen), men hade jag rockat en i5 2500K hade jag antagligen velat uppgradera för flera år sen.

För bara 400:- mer än vad i5 9600K kostar får han dessutom en hel plattform med Ryzen 5 2600.

Jo det är sant att i5 måste uppgraderas mycket snabbare men han klarar sig med en sådan i ett par år skulle jag tro.
Det billigaste för han vore att köra på en 4790K för 1500Kr skulle jag gissa på.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo det är sant att i5 måste uppgraderas mycket snabbare men han klarar sig med en sådan i ett par år skulle jag tro.
Det billigaste för han vore att köra på en 4790K för 1500Kr skulle jag gissa på.

Ja, personligen skulle jag vänta någon månad och se vad zen 2 har att komma med. Får du motsvarande i9 9900K prestanda med lägre strömförbrukning och mindre värme för låt säga, 3000:- så är det ju inget snack om vad man ska gå på heller. Då lär man ångra sig bittert att man köpt något just nu. Vore kul att se hur zen 2 kommer skala med låt säga 4000Mhz ram om B550 kommer kunna hantera de minneshastigheterna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

I7 4790k är en riktig guld prop, har både 4440 och 4790k hemma och då 4440 nu är för tröt för spel funkar 4790k utan öberklock etc hur bra som helst.
Sen är de kanske inte jättelätta att hitta begagnade.

Om inte en begad 4790k så AMD paket är min subjektiva åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

@Mumr1ken: När du skriver att du får 60fps i Battlefield V, är det på ultra settings? High? (tänkte mest på att ett gtx1060 brukar inte klara av så mycket mer än 60fps i bf v på ultra, så då skulle det inte ge så mycket att byta processorn)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja, personligen skulle jag vänta någon månad och se vad zen 2 har att komma med. Får du motsvarande i9 9900K prestanda med lägre strömförbrukning och mindre värme för låt säga, 3000:- så är det ju inget snack om vad man ska gå på heller. Då lär man ångra sig bittert att man köpt något just nu. Vore kul att se hur zen 2 kommer skala med låt säga 4000Mhz ram om B550 kommer kunna hantera de minneshastigheterna.

Nja, skulle absolut inte tro att det kommer att kosta 3000Kr.
2700x kostar 3700Kr.
Kommer deras nya flaggskepp i närheten av 9900K eller slår 9900K så lär dom ta bra betalt för det, dom lär inte ge gratis cpun till folk.
Jag tror att de kommer att lägga sig runt 4500Kr minst om de är lika bra i prestanda som 9900K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Jo, man kan ju också dra sig till minnes att 1800X kostade 5700 kr när den var ny (enligt Sweclockers recension). Sen har priset sjunkit kraftigt allt eftersom Intel släppt processorer som kan konkurrera bättre även med många kärnor. Så AMD lär som du säger knappast skänka bort sina processorer, de kommer ta så mycket betalt som de tror de kommer undan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Vad vill du ge förutom så lite som möjligt?
Har du cpu kylare.
Amd är billigare men sämre vid spel.
Jag hade kört så men tagit liknande produkter fråm amazon.de då hamnar du under 500Euro.

https://komponentkoll.se/bild/wfTnu.png

Runt 5000 skulle jag säga är max. Drömmen hade ju varit typ 3000 (med moderkort och ram). Har ingen kylare.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Dessutom finns det en stor möjlighet att man på B450 bara kan swappa ut Ryzen 5 2600 mot zen 2 när den släpps i sommar. Kanske inget man vill göra när man precis köpt nytt, men det finns en uppgraderingsväg att gå när 2600 börjar sjunga på sista... Visst det kan hända att i9 9900K kommer sjunka markant i pris när zen 2 lanseras och att det blir ett alternativ. Men i9 9900K är varm och käkar brutalt med ström jämfört med vad zen 2 kommer göra.

Så AMD kommer alltså släppa nya processorer till sommaren? Isåfall kanske jag ska vänta. Är inte akut att införskaffa en processor just nu.

Skrivet av L.T.G:

I7 4790k är en riktig guld prop, har både 4440 och 4790k hemma och då 4440 nu är för tröt för spel funkar 4790k utan öberklock etc hur bra som helst.
Sen är de kanske inte jättelätta att hitta begagnade.

Om inte en begad 4790k så AMD paket är min subjektiva åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Hittat några på Tradera för runt 1200. Dock var det i7-4770k. Vet inte hur stor skillnad det är på den och 4790k?

Skrivet av CubaCola:

@En_Gurka: När du skriver att du får 60fps i Battlefield V, är det på ultra settings? High? (tänkte mest på att ett gtx1060 brukar inte klara av så mycket mer än 60fps i bf v på ultra, så då skulle det inte ge så mycket att byta processorn)

High. Ja det är nog sant. Dock har jag även märkt av att det börjar bli slött i spel som WoW och Minecraft. (Som jag tror använder sig mer av CPU)

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Nja, skulle absolut inte tro att det kommer att kosta 3000Kr.
2700x kostar 3700Kr.
Kommer deras nya flaggskepp i närheten av 9900K eller slår 9900K så lär dom ta bra betalt för det, dom lär inte ge gratis cpun till folk.
Jag tror att de kommer att lägga sig runt 4500Kr minst om de är lika bra i prestanda som 9900K.

Nej det stämmer nog att flaggskeppsmodellen blir dyrare som du säger. Tog kanske i lite grann. Men motsvarande i7 8700K kommer säkert vara riktigt prisvärt åtminstone. Visst lär de ta betalt för utvecklingskostnader, men 7nm bör samtidigt innebära betydligt lägre materialkostnader.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

i7-4790K är riktigt bra i spel, men brukar inte den gå kring 2000 begagnat? Den kom ut för sex år sedan. Ett sådant begagnatpris tycker jag är saftigt för en processor, hade kunnat sträcka mig till 1500 kr om man verkligen vill få mer kräm i spelandet t.ex. i väntan på vad nya AMD-produktlinjer orsakar för läge på marknaden och då göra ett val angående ev. ny plattform.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka: jag har kollat efter lite olika gamla cpu:er till ett gammalt bygge på tradera, och i7 4770k har de senaste gångerna gått för 12-1300kr.

Men om du uppgraderar enbart processorn kommer ju ändå den dagen när du måste byta ut moderkort o minne.

Har själv varit på jakt efter en i7 3770k till mitt gamla bygge, men med tanke på att begagnatmarknaden i sverige har på tok för höga priser lönar det sig mer för mig att köpa en ny dator o ersätta den med om man ser till totalen.
Dessutom kan ju lika gärna en kondensator eller annat ge upp på mitt nu 7 år gamla moderkort, och då har man slängt 1300kr åt skogen.

Så invänta nästa generations Ryzen istället och spara ihop lite mer pengar tills dess är nog bästa tipset.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

OM man får tag i en 4790K så är den rätt mycket bättre än 4770K, går svalare och når som regel 4.8GHz på låg spänning medans 4770K brukar bli för varm redan vid 4.4GHz och når sällan högre än max 4.5GHz. En 4790K i 4.8GHz hänger med moderna processorer helt, så länge trådarna räcker till. Kan vara därför den är svår att få tag i begagnat ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Överklockad_gasklocka: jag har kollat efter lite olika gamla cpu:er till ett gammalt bygge på tradera, och i7 4770k har de senaste gångerna gått för 12-1300kr.

Men om du uppgraderar enbart processorn kommer ju ändå den dagen när du måste byta ut moderkort o minne.

Har själv varit på jakt efter en i7 3770k till mitt gamla bygge, men med tanke på att begagnatmarknaden i sverige har på tok för höga priser lönar det sig mer för mig att köpa en ny dator o ersätta den med om man ser till totalen.
Dessutom kan ju lika gärna en kondensator eller annat ge upp på mitt nu 7 år gamla moderkort, och då har man slängt 1300kr åt skogen.

Så invänta nästa generations Ryzen istället och spara ihop lite mer pengar tills dess är nog bästa tipset.

Nja, du lär väl få ut närmare 1300:- för den om du säljer den om det pajar i närtid, så är väl inte så mycket "åt skogen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Begagnat låter bra! Då slipper jag köpa moderkort och RAM. Vad tror ni om mitt nätagg? Har ingen erfarenhet av sådana så vet inte riktigt hur bra den håller. Har haft den i 5 år.
Samt har ni några tips för bra sidor för begagnad hårdvara? Eller är det dem vanliga sidorna, typ Tradera, som gäller?

Nätagget verkar OK för det du har. Sen är det så med all elektronik, nätagget kan gå 10 år till eller paja i morgon. Beg cpu är väl det som är vettigast, du kan ju alltid sälja den och få tillbaka det mesta om du bestämmer dig för att köpa allt nytt om 1/2 - 1 år.
Kolla ebay.de om du inte hittar i sverige, finns klart större utbud där.

Permalänk
Medlem

Jag är alltid tveksam till att lägga för mycket pengar på gamla delar, men vanliga i7or utan K-beteckning brukar gå att få tag på betydligt billigare. Beroende på moderkort kan det finnas inställningen att den ska köra alla kärnor i turbohastigheten (3,9 Ghz).

Om ditt moderkort inte är "Z87" heller så kan du inte överklocka även om du köper en K-processor.