Råkade lägga in windows på min externa hårddisk 2tb

Permalänk
Medlem

Råkade lägga in windows på min externa hårddisk 2tb

Hallå,
Skulle installera om windows och råkade ladda ner det till min externa hårddisk med 2tb utrymme (kanske 200 gb bilder, document osv). Detta tog givetvis bort all data och gjorde så att hårddisken nu bara har 31 gb utrymme. Jag har lyckats få tillbaks de flesta bilderna, dock helt osorterat, med hjälp av Puran File recovery. Går det att gå tillbaks utrymmet på hårddisken på något sätt? Och kan man drömma om att få tillbaks allt sorterat i de mappar jag hade innan?

Stort tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendaer:

Hallå,
Skulle installera om windows och råkade ladda ner det till min externa hårddisk med 2tb utrymme (kanske 200 gb bilder, document osv). Detta tog givetvis bort all data och gjorde så att hårddisken nu bara har 31 gb utrymme. Jag har lyckats få tillbaks de flesta bilderna, dock helt osorterat, med hjälp av Puran File recovery. Går det att gå tillbaks utrymmet på hårddisken på något sätt? Och kan man drömma om att få tillbaks allt sorterat i de mappar jag hade innan?

Stort tack för alla tips!

Om du formaterar om hårddisken borde du få tillbaks utrymmet, antar att du ändå ska göra det för att få bort Windows på den?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Filerna är nog borta för gott

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

är nog bara att ta bort portionen är nog flera och skapa ny sen formatera den då borde den bli rätt i format

Get data back bruka jag använda för att rädda viktiga saker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Dendaer: Öppna en mapp / höger klicka på dator / Hantera / diskhanteraren

Diskar/partitioner ser du på 2-3 ställen. Du för upp olika alternativ beroende på vilken du högerklickar på. Använd den nedre halvan av fönstret. Ta bort alla partitioner på din externa så utrymmet blir svart. Blir den nån annan färg tar du bort igen tills den blir svart innan du formaterar den mm. Vad färgerna betyder ser du längst ned på ramen.

Det som skrivits över har du förlorat för alltid. Man får upp en del resultat när man söker efter "recovery folder structure" men jag har inte kollat vilka som gör det gratis eller som är bra.

Såna här program bruka ofta också hitta helt eller delvis överskrivna filer så jag hoppas att du var noga med att bara rädda dom som hade hög chans att rädda eller vad programmet du använde kallade det så du slipper sortera bort trasiga filer också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Partitionera om i Diskhanteraren eller Partition Wizard. Du kommer inte få tillbaka mappstrukturen.
Varför var den inkopplad?

Permalänk
Medlem

Hej Igen,
Jag lyckades återskapa det mesta (tror jag) dock osorterat och mixat. Jpg-mappen är full med massa skivomslag samt bokomslag. Rätt mycket att sortera om, men ändå nöjd att jag fick tillbaks så mycket som jag fick. Följde även råden om diskhanteraren och den externa hårddisken fungerar igen. Stort tack! Anledningen till att det blev så här var att jag inte läste så noga och missade att windows skrev över när man la in det. Så helt och hållet ett handhavande fel.