Permalänk
Medlem

Hur är HDMI ARC tänkt att fungera?

Dum fråga eventuellt, men eftersom jag inte riktigt blir klok på nya TVn så tänker jag att jag frågar först.

Tidigare körde jag alla enheter inkopplade i en Yamaha receiver och sen en HDMI till min TV. ARC och CEC aktiverat och allt fungerade som tänkt.

Med nya TVn vill jag koppla två av våra HDMI-enheter direkt till TVn (vill åt upplösningen som inte receivern klarar) men ändå skicka ljudet till receivern. Samtliga HDMI-portar på TVn (en Philips 75PUS8303) har ARC funktion. så jag har helt enkelt kopplat enligt följande:

HDMI 1: PS4
HDMI 2: HTPC
HDMI 3: Receiver

Till en början kom ljudet ut via TVns högtalare trots att alla inställningar var rätt (mig veterligen), och när jag manuellt valde Ljudutgång > HDMI Ljudsystem (eller liknande, kommer inte ihåg exakt vad det står i skrivande stund) så fick jag ett meddelande på skärmen: "kan inte växla till ljudsystem. TV-högtalarna är aktiva"

Jag lyckades inte komma runt det så jag nollställde hela TVn och satte upp den på nytt med allt inkopplat från start. Då fungerade det bra. Ljudet kom via receivern och CEC var aktiverat så jag kunde sköta allt via TVns fjärrkontroll, alla enheter startade samtidigt osv.

Men så senare på kvällen kikade vi på en film på HTPCn som vi pausade, stängde av TVn, for och handlade och lagade mat och skulle sedan återuppta filmen under middagen. Då var TVn aningen trögstartad och sen kom ljudet ut ur TVns inbyggda högtarare igen. Samma meddelande återigen om att TV-högtalarna är aktiva. Orkade inte hålla på mer och drog en optisk kabel mellan TV och receiver och har nu ljud på det sättet, men vill egentligen ha det som det fungerade när det faktiskt funkade med enbart HDMI.

Så jag funderar, är det tänkt att ARC ska kunna funka på det sättet, dvs källan är HDMI 2 men ljudet går ut via HDMI 3 eller var det bara en lyckosam tillfällighet?

Kan tillägga att ljudet från appar, t.ex. Kodi, SVT play, Youtube m.m går till receivern som tänkt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Okej.. ryckte ut det optiska nyss för att testa igen och nu gick det aktivera hdmi-ljudsystem under ljud ut. Vilket äventyr 😂

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450