Permalänk
Medlem

Snabbaste disken

Hej Sweclockers,

Jag behöver köpa en ny hårddisk.

Mitt moderkort är följande: Z97 GAMING 7 (MS-7916)

Jag har förstått att det finns lite olika typer av diskar (SATA, PCI-E?) etc. Vilken är den snabbaste disken jag kan ha med mitt moderkort? Skulle ni kunna länka till någon bra deal?

Mvh
//Filip

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bhoomer:

Hej Sweclockers,

Jag behöver köpa en ny hårddisk.

Mitt moderkort är följande: Z97 GAMING 7 (MS-7916)

Jag har förstått att det finns lite olika typer av diskar (SATA, PCI-E?) etc. Vilken är den snabbaste disken jag kan ha med mitt moderkort? Skulle ni kunna länka till någon bra deal?

Mvh
//Filip

Du blandar nog ihop begreppen nu för du skriver hårddisk men verkar fråga efter ssd ?
Snabb ssd, Kingston DCP1000 > https://www.komplett.se/product/986977/datorutrustning/lagrin...

Menar du verkligen hårddisk så får du nog skaffa en saskontroller och sasdiskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör på en PCIe. klart bland det snabbaste och dyraste du kan hitta. Har du lite ont om pengar duger en high end M2. Eller köp en gigantisk SATA för en bråkdel av priset (per GB).

Varför behöver du "den snabbaste disken"?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jo. Fel av mig. Det är inte en hårddisk jag söker utan vilken lagring som helst.

Spelar via SSD nu men det verkar ju finnas snabbare alternativ. Därav min fråga. Givet mitt moderkort, vilken disktyp är snabbast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhoomer:

Jo. Fel av mig. Det är inte en hårddisk jag söker utan vilken lagring som helst.

Spelar via SSD nu men det verkar ju finnas snabbare alternativ. Därav min fråga. Givet mitt moderkort, vilken disktyp är snabbast?

Det enda som skulle vara snabbare än en SSD är väl någon form av batteri-backupad RAM-disk, men en sådan blir rejält dyr om den skall vara tillräckligt stor för att vara användbar.

Däremot så finns det ju en massa olika SSDer med olika typer av anslutningar. Skillnaden mellan en snabb SSD och en långsam SSD är dock inte så stor i praktiken.

Snabbaste "normala" typen som passar på diit kort är väl en SSD i M.2 format med stöd för NVME.

Permalänk
Inaktiv

Inget illa menat men som TS frågar så är det nog inte någon snabb ssd hen söker utan en vanlig ssd.
860 evon är de mest populära standard ssd (sata).
En 500 GB kostar över 1000kr, 1TB ligger på runt 1800kr.
https://www.webhallen.com/se/product/281265-Samsung-SSD-860-E...

Snabbare/dyrare ssd är främst till för folk som jobbar med databearbetning. Och grundregeln är kring professionella saker är att om man behöver fråga ifall man behöver dem, så är man en användare som ej behöver ha dem.
Så jag påstår att "alla" som behöver en nmve ssd som 970 vet om att de behöver en sådan och kan argumentera för behovet. Där laddtider i spel påverkan är marginell, utan man får ha bra riktiga argument.

*edit*
Angående skillnad på ssd så är de stor i praktiken, men det kräver att man gör något där ssdn flaskar för att se skillnad. Såna där spel som säljs på steam och allt vad det heter är inga mjukvaror som belastar lagringsplats.
En liknelse jag tycker man kan göra är att köpa ett dyrt nättagg för nästan 5000kr till datorn: https://www.webhallen.com/se/product/239190-EVGA-SuperNOVA-16...
Ja den gör skillnad, men kanske på ens dator.. D.v.s rätt hårdvara till rätt person.

Permalänk

Har du M.2 kan du kolla på 970 Evo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En liknelse jag tycker man kan göra är att köpa ett dyrt nättagg för nästan 5000kr till datorn: https://www.webhallen.com/se/product/239190-EVGA-SuperNOVA-16...
Ja den gör skillnad, men kanske på ens dator.. D.v.s rätt hårdvara till rätt person.

Största skillnaden är väl att det är svårt att på plats med det i m-itx chassit

Permalänk
Medlem

@Bhoomer: Är ditt MB detta https://www.msi.com/Motherboard/Z97-GAMING-7/Specification så är specifikationen för M.2 slot Gen2 x2.
Du kan kolla själv i tabellen på https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express vilken hastighet det innebär. En bra prisvärd matchning skulle t.ex vara Kingston SSDNow A1000 480GB som kostar 790:- på NetOnNet. Annars är det väl en vanlig SATA ssd som gäller.

Permalänk
Medlem

Mao en evo som trycker 3300MB är bortkastat då du cappar på 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

En bra prisvärd matchning skulle t.ex vara Kingston SSDNow A1000 480GB som kostar 790:- på NetOnNet. Annars är det väl en vanlig SATA ssd som gäller.

Bara för att en SSD har formfaktorn M.2 betyder inte att den är NVME. Den du rekommenderar använder SATA som överföringsprotokoll, även om det är en M.2, Vilket betyder att den är exakt lika snabb som en vanlig 2.5" SATA SSD.

I praktiken har överföringshastigheten väldigt lite med laddningstider eller FPS att göra. Diffar ju egentligen bara några sekunder i laddtider. Så skaffa egentligen vilken SSD som helst bara den är av lite bättre kvalitet än värsta budget varianten i alla fall.
Men vill du ha det snabbaste som finns så är ju en Intel Optane SSD 900P det du skall gå på, dock blir det väldigt dyrt ifall du vill ha någon mängd utrymme på den.

EDIT: strök över en bit.
Men ändå värt att kolla upp M.2 SSDer ifall de är NVME eller SATA då det kan vara antingen eller.

Permalänk
Medlem

För att hitta snabbaste disken så får du kolla på prestandajämförelser som här: https://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html

Sedan får du kolla vilket/vilka typer av gränssnitt som ditt moderkort har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Bara för att en SSD har formfaktorn M.2 betyder inte att den är NVME. Den du rekommenderar använder SATA som överföringsprotokoll, även om det är en M.2, Vilket betyder att den är exakt lika snabb som en vanlig 2.5" SATA SSD.

A1000 är nvme. Gen3 x2. https://www.kingston.com/us/ssd/consumer/SA1000M8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wcx: Oops, en riktig miss.
Tydligen så läste jag inte tillräckligt när jag sökte.
Men visst du har rätt att den är NVME, och i så fall så är den klart värd att titta på.

Permalänk

Skillnaderna på SSD vs SSD i spel är relativt minimala då det till 90% handlar om kort svarstid som mellan olika diskar är så små att det generellt inte ger någon större skillnad att du kommer uppleva den.

sen är ju dataöverföring en secondary grej vilket kan göra liten skillnad i spel men samma där väldigt marginell utan är mest viktig för folk som hanterar stora datafiler och vill ha dem flyttade snabbt mellan diskar.

Så kan ev snabba upp nedladdningen av spel men i verkligheten tror jag din datalina ändå är bromsklossen såvida du inte sitter på typ en 10000Mbit fiber eller högre allt under det kommer inte äns en vanlig SATA SSD flaska något nämnvärt.

1000Mbit/s lina (125MB/s) dagens sata ssd fixar ofta upp mot 250-500Mb/s minst vilket motsvarar 2000-4000Mbit/s överföringshastighet.

så "snabbaste ssd" beror precis på vad du kommer använda den till men generellt idag för privatbruk så kommer det troligen inte göra någon större skillnad vilken du än väljer.

men rankat på överföringshastighet så är det väl

1. PCI-E med mer än 4 linor Ram disk
2. PCI-E med mer än 4 linor SSD (vet inte äns om detta existerar men möjligen)
3. NVME pci-e M.2 x4
4. NVME pci-e M.2 x2
5. Sata M.2 eller kabel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows