Forumdelen sponsras av

Artefakter(?) på TV när 4K HDMI signal skickas från datorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2013

Artefakter(?) på TV när 4K HDMI signal skickas från datorn

Hej!

Har idag köpt en ny TV, en Samsung 65"NU8005. Efter att pluggat in den och kopplat ihop den med datorn märkte jag något konstigt. När jag kollade Strive b.la. ploppade det ganska regelbundet upp ränder på skärmen. De var kanske 2-3cm tjocka, horisontella och täckte hela bredden. De blinkade som till och försvann på 1 tiondel kanske. Och det hände över hela skärmen.

Jag sänkte upplösningen på TV'n till 1080p och det löste problemet. Testade innan sänka till 30hz på 4K men det gav också linjer. Jag, som inte använt en TV på kanske 10 år är dock helt okunnig inom ämnet.

Kan det vara grafikkortet som spökar? Sitter på ett Palit 2060 OC och har en datorskärm på 1080p @ 144hz. Men enligt spec på Palits hemsida ska det klara av 3 skärmar och 8k @ 60hz(?). Dålig HDMI-kabel? Men köpt för bara ngn vecka sedan.

Hur som, någon som har en aning vad det kan bero på?

MVH Valdemar.

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.9Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: Palit GeForce RTX 2060 Minne: 2x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Fractal Design Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@vaale: Som du misstänker är det oftast kabeln som inte orkar med bandbredden vilket är vanligt om du har en äldre kabel.

Går igenom det i avsnitt 13 i guiden om HDMI: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

TL;DR-versionen är att välja en HDMI-kabel som är Premium High Speed där du kan verifiera kabelns kvalitet genom dess QR-kod via mobiltelefonen.