Permalänk
Inaktiv

Fråga om publik IP / DHCP

Jag kör tillfälligt utan router och upptäcker att det är problem att växla (min enda) kabel mellan PC och Xbox One. Båda har samma IP (publik IPv4), jag har för mig att detta har någonting med MAC-adresser att göra hos DHCP hos ISP?

Växla från PC till Xbox One funkar bra om jag kör ipconfig /release innan, men finns ingen sådan funktion på Xbox så det kan ta ett bra tag innan Internet på PCn kommer igång igen när jag växlar tillbaka. Samma IP och gateway... visst är det nåt med MAC adresser som spökar?

Tack

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är vl inget som spökar egentligen, det är fullt normalt med en låsning mot MAC-adress.

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att köpa dig en router som tilldelar din PC och XB1 varsin egen (lokal) IP så slipper du ditt strul. Får du flera IP-adresser från din ISP (mindre troligt iom bristen på IPv4-adresser) så tror jag att även en switch kan fungera. Annars är det nog inte mycket du kan göra egentligen..

Varför kör du utan router just nu?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Det är vl inget som spökar egentligen, det är fullt normalt med en låsning mot MAC-adress.

Så vad beror det på? Har DHCPn någon sorts tabell med mappning IP/Mac? Kan tabellen i sådana fall bara innehålla 1 enhet i taget?

@aMp: Jag vet, undrar mest för att detta känns som jag borde veta svaret på som blivande sysadmin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Så vad beror det på? Har DHCPn någon sorts tabell med mappning IP/Mac? Kan tabellen i sådana fall bara innehålla 1 enhet i taget?

@aMpari: Jag vet, undrar mest för att detta känns som jag borde veta svaret på som blivande sysadmin.

Leasetiden bestämmer sådant, så inte en massa enheter frågar om addresser konstant 24/7 så ger man istället ut en adress för X tid innan den blir förnyad. Annars hade det varit massvis med onödigt prat på nätverk.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Frågan jag skulle vilja ställa är varför du kör utan router?
Finns ingen fördel utan bara nackdelar med det.