Regler för elcykel subventionen?

Permalänk
Medlem

Regler för elcykel subventionen?

Jag gick och köpte mig en elcykel förra sommaren, för att cykla till jobbet med och få upp grundkondisen.
I höstas bytte jag till ett betydligt rörligare arbete. Behöver inte cykeln mera. Nu mitt dilemma?
Smurfat runt lite, jordbruksverket säger bara att elcykel subventionen är borta. Men hittar ingenstans någonting om, om jag måste äga cykeln en viss tid, innan jag kan sälja den?
Med jobbet jag har nu, är nämligen "cykla till och från jobbet", inte att tänka på.
Skulle vilja sälja av den, medans den kanske är värd nått. Men vet inte om jag får? (Ännu?)

Någon som vet?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag gick och köpte mig en elcykel förra sommaren, för att cykla till jobbet med och få upp grundkondisen.
I höstas bytte jag till ett betydligt rörligare arbete. Behöver inte cykeln mera. Nu mitt dilemma?
Smurfat runt lite, jordbruksverket säger bara att elcykel subventionen är borta. Men hittar ingenstans någonting om, om jag måste äga cykeln en viss tid, innan jag kan sälja den?
Med jobbet jag har nu, är nämligen "cykla till och från jobbet", inte att tänka på.
Skulle vilja sälja av den, medans den kanske är värd nått. Men vet inte om jag får? (Ännu?)

Någon som vet?

Du behöver ej äga cykel någon tid. Det är bara att sälja av den. Det är andra ägaren som går *miste* om det eftersom den är ej köpt från butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Du behöver ej äga cykel någon tid. Det är bara att sälja av den. Det är andra ägaren som går *miste* om det eftersom den är ej köpt från butik.

Tack för snabbt svar.
Subventionen är inte kvar, (Även om man köper i butik) men jag fick tebax 7500kr mot inskickat kvitto till jordbruksverket. Har för mig att jag skrev på nått kontrakt, så är bara lite orolig. Lagom att lägga ut den till försäljning nu när sommar värmen kommer, folk har fått skattepengar och så.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack för snabbt svar.
Subventionen är inte kvar, (Även om man köper i butik) men jag fick tebax 7500kr mot inskickat kvitto till jordbruksverket. Har för mig att jag skrev på nått kontrakt, så är bara lite orolig. Lagom att lägga ut den till försäljning nu när sommar värmen kommer, folk har fått skattepengar och så.

Beror på hur man ser det man kan fortfarande ansöka om Subventionen (100% avslag) men eftersom staten inte avsatt några pengar för det i sin budget så är det *borta*.

Men OT det ända det du skrev under va att du på heder och samvete att kvittot du skickade in va det äkta och inte blivit modifierat på något sätt. Finns några artiklar om det folk har ändrat summan på kvittot bara för att kunna maxa ut subventionen utan att betala multum för en riktig elcykel

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det står i mitt beslut från Naturvårdsverket att bidraget ska betalas tillbaka om elcykeln returneras till säljaren och du får pengarna tillbaka. Det är allt. Så du kan lugnt sälja den till någon annan.