Permalänk

Lämplig TV för 6000 kr?

En budget tv för ca 6000kr. Är det ens rimligt?
"laxpudding" hjälp? haha

TV
Finner inga reviews på denna modell

Har kikat på prisjakt en oled hdr tv finns inte under 12k.

Sedan finns det en sjö av budget alternativ, finns det någon gammal 2018 modell som man ska köpa?

Förtydligade rubriken från "Budget-TV"
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

En budget tv för ca 6000kr. Är det ens rimligt?
"laxpudding" hjälp? haha

TV
Finner inga reviews på denna modell

Har kikat på prisjakt en oled hdr tv finns inte under 12k.

Sedan finns det en sjö av budget alternativ, finns det någon gammal 2018 modell som man ska köpa?

Jodå... det finns en recension på rtings.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru7100

Det jag funderar över är hur störande det är med judder på 24p material. Alltså, hur tydligt det är? Har ju inget att jämföra med om man inte redan har en TV som lider av detta. Det kan ju hända att ens TV redan lider av det och att man är van och inte tänker på det? :S

Oavsett tror jag inte det finns något bättre i prisklassen. TCL här är inte samma som i USA och Vizio har vi heller inte här.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Som jag förstått det så är Samsungs senaste modeller lite sämre, deras 7-serie motsvarar ungefär deras gamla 6-serie.

Jag tror du blir nöjd med den du länkat till. Det är väl inte världens bästa tillfälle att köpa TV just nu. Men om du måste så skulle jag personligen inte tveka. Har en 55” 2017 Samsung i 6-serien och är mycket nöjd. HDR är ju i princip oanvändbart, men bildkvaliteten är helt OK i övrigt. Följer du Rtings rekommenderade inställningar så får du fin bild. Skulle klassa min TV i klass med flaggskeppsmodellerna inom LCD-LED för bara 5-6 år sedan. Så länge man drar ner bakgrundsljuset och har ett hyfsat mörkt rum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det jag funderar över är hur störande det är med judder på 24p material. Alltså, hur tydligt det är? Har ju inget att jämföra med om man inte redan har en TV som lider av detta. Det kan ju hända att ens TV redan lider av det och att man är van och inte tänker på det? :S

Precis så är det. Amerikanare är till exempel mer vana med judder eftersom det är så det sett ut för dem under hela videobandsåren, film på TV och egentligen också DVD-tiden. Vår lösning med 4% snabbare uppspelning och 25 fps på 50 Hz-system har gett oss en annan bakgrund och därför tenderar det bli mer uppmärksammat av oss som är vana med jämna panoreringar.

Men annars är det som alltid i de här frågorna. har man inte sett eller insett skillnaden så tänker man att "tja, det duger väl". Som att köra 60 fps/Hz istället för 144 fps/Hz. Konsol på 30 fps fungerar utmärkt tills man får lära sig samma spel i 60 fps på PC. Och så vidare. Det fanns en tid när jag avnjöt av 15-20 fps med V-sync: Off. Älskade spel som Unreal och Doom II ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis så är det. Amerikanare är till exempel mer vana med judder eftersom det är så det sett ut för dem under hela videobandsåren, film på TV och egentligen också DVD-tiden. Vår lösning med 4% snabbare uppspelning och 25 fps på 50 Hz-system har gett oss en annan bakgrund och därför tenderar det bli mer uppmärksammat av oss som är vana med jämna panoreringar.

Men annars är det som alltid i de här frågorna. har man inte sett eller insett skillnaden så tänker man att "tja, det duger väl". Som att köra 60 fps/Hz istället för 144 fps/Hz. Konsol på 30 fps fungerar utmärkt tills man får lära sig samma spel i 60 fps på PC. Och så vidare. Det fanns en tid när jag avnjöt av 15-20 fps med V-sync: Off. Älskade spel som Unreal och Doom II ändå.

Hah själv lirade jag unreal "software rendered" på en mac-dator på 266Mhz
Vetskapen att man bara betalat 6000:- för en TV kan underlätta att se mellan fingrarna för diverse brister också. Var det LG B6-seriens oled som led av judder på 24p-material? Lite mer surt om man betalat fullpris när den var ny. Dessutom letar man nog efter fel i större utsträckning när man betalat premiumpris.

Men samtidigt vänjer man sig ganska snabbt till "det man har". Jag är kräsen med hög framerate när det är befogat. Typ Quake så föredrar jag stabila 250fps, men lirar jag en konsoltitel på PC som på konsol har 30fps som mål, så kan jag tweaka inställningarna och låsa 30fps och sikta på 4K med mainstream hårdvara. Med handkontroll och PCn kopplad till TVn så tycker jag 30fps kan funka bra om det är perfekt frame times. Åtminstone i tredjeperson-titlar.

Aja... hade jag 6000:- som budget hade jag slagit till. Blir du inte nöjd har du ju alltid 2 veckors ångerrätt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jodå... det finns en recension på rtings.
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ru7100

Det jag funderar över är hur störande det är med judder på 24p material. Alltså, hur tydligt det är? Har ju inget att jämföra med om man inte redan har en TV som lider av detta. Det kan ju hända att ens TV redan lider av det och att man är van och inte tänker på det? :S

Oavsett tror jag inte det finns något bättre i prisklassen. TCL här är inte samma som i USA och Vizio har vi heller inte här.

Skrivet av anon195163:

Som jag förstått det så är Samsungs senaste modeller lite sämre, deras 7-serie motsvarar ungefär deras gamla 6-serie.

Jag tror du blir nöjd med den du länkat till. Det är väl inte världens bästa tillfälle att köpa TV just nu. Men om du måste så skulle jag personligen inte tveka. Har en 55” 2017 Samsung i 6-serien och är mycket nöjd. HDR är ju i princip oanvändbart, men bildkvaliteten är helt OK i övrigt. Följer du Rtings rekommenderade inställningar så får du fin bild. Skulle klassa min TV i klass med flaggskeppsmodellerna inom LCD-LED för bara 5-6 år sedan. Så länge man drar ner bakgrundsljuset och har ett hyfsat mörkt rum.

Skrivet av Laxpudding:

Precis så är det. Amerikanare är till exempel mer vana med judder eftersom det är så det sett ut för dem under hela videobandsåren, film på TV och egentligen också DVD-tiden. Vår lösning med 4% snabbare uppspelning och 25 fps på 50 Hz-system har gett oss en annan bakgrund och därför tenderar det bli mer uppmärksammat av oss som är vana med jämna panoreringar.

Men annars är det som alltid i de här frågorna. har man inte sett eller insett skillnaden så tänker man att "tja, det duger väl". Som att köra 60 fps/Hz istället för 144 fps/Hz. Konsol på 30 fps fungerar utmärkt tills man får lära sig samma spel i 60 fps på PC. Och så vidare. Det fanns en tid när jag avnjöt av 15-20 fps med V-sync: Off. Älskade spel som Unreal och Doom II ändå.

Tack för er input, det var en bra och ingående review, jag köpte faktiskt tv.n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Tack för er input, det var en bra och ingående review, jag köpte faktiskt tv.n.

Nåå hur upplevdes tv:n?
Är själv inne på att köpa ny tv i den prisklassen.
Är du nöjd? Något direkt "fel" du märkt?

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Tack för er input, det var en bra och ingående review, jag köpte faktiskt tv.n.

Jag är också lite nyfiken på din upplevelse av TVn?
Nu sitter jag med projektor, men är ändå lite sugen på en till TV för att byta ut min 46-tummare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver: Tyvärr kan jag inte besvara din fråga riktigt än, då Tv.n var slutsåld i närliggande butiker, fick det bli hemleverans 24/5. Ger dig gärna lite feedback då men känns lite sent!