Hjälp med ett pris/performance paket för 12k

Permalänk
Medlem

Hjälp med ett pris/performance paket för 12k

Hej!

Jag har tänkt att köpa följande skärm: https://www.komplett.se/product/957136/datorutrustning/bildsk...

Vad för system skulle ni kunna hjälpa mig att plocka ihop för 12 K som har en god pris/prestanda ratio?

Gärna från en och samma butik då jag kommer köpa till Montering

Ni kan bortse från Operativsystem då jag köper det separat

Chassits storlek kan vara 'normalt' i size och gärna stilrent i utseende

Jag har inga ambitioner att överklocka

Jag ser gärna en system ssd disk på 500gb

Permalänk
Medlem

Vad ska dator användas till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Ganska all-round med en viss betoning på spelande. Inget processor/minnes-tungt video-editing i åtanke.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna:

Jag är inte så uppdaterad längre. Vad jag vill försöka undvika är att jag köper komponenter som ger systemet flaskhalsar. T.ex. att jag överbetalar för ett grafikkort som inte springer ikapp med CPU/Minnen (och vice versa).

Har ingen aning gällande chassin. Vill bara inte ha några regnbågsfärger. Gärna tyst

Permalänk
Medlem

Här har du en lite mer finslipad version av ditt bygge. Ändrade moderkortet till ett z390. Z390 moderkorten är gjorda för 9th generation intel cpuerna, Ändrade hdd till en Seagate BarraCuda 2tb som är 7200rpm ist för 5400rpm till sist ett lite bättre psu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/dmeSY/
Skulle absolut säga amd på cpu med tanke på uppdateringsfrekens på skärmen. Om dina krav hade varit att få ut exempelvis 144fps i nya AAA titlar hade jag sagt intel utan att tveka med tanke på generellt högre klockfrekvenser. Men med din skärm räcker en ryzen 2600 och blir över!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

https://komponentkoll.se/bygg/dmeSY/
Skulle absolut säga amd på cpu med tanke på uppdateringsfrekens på skärmen. Om dina krav hade varit att få ut exempelvis 144fps i nya AAA titlar hade jag sagt intel utan att tveka med tanke på generellt högre klockfrekvenser. Men med din skärm räcker en ryzen 2600 och blir över!

Skulle du kunna ge ett förslag på en prisvärd skärm som matchar ovan nämnda paket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Skulle du kunna ge ett förslag på en prisvärd skärm som matchar ovan nämnda paket?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror lite på vilka dina krav är , vad du ska göra med skärmen och vad du har i dagsläget.
Kriterier som jag hade gått efter är följande:
*Ips - Då får du bra färger, betraktningsvinklar och nu mer generellt lägre latens och eftersläpningar.
*1440p - Bra skärningspunkt vad gäller pris/prestanda. Det blir ett lyft från 1080p både gällande detaljrikedom i spel och extra yta när du surfar på webben. Ett gtx 1070 orkar absolut att dra runt upplösningen! 4k är enligt mig overkill och inte värt prestandaförlusten i spel. Väldigt tungdrivet helt enkelt.
*Updateringsfrekvens - Själv spelar jag i 144hz/fps i 1440p upplösning. Detta kan vara svårt att komma upp i även med låg detaljnivå i exempelvis det nyligen släppta och populära spelet Apex Legends med ett Gtx 1080 och en i7 6700k som jag sitter på. För mig är det i denna titeln grafikkortet som sätter stopp. I exempelvis pubg pch battelfield 1 med ambitionen att nå 144fps är det cpu som sätter stopp. Mitt system är helt enkelt något för klent för att hålla stabila 144fps i upplösning 1440p. Däremot upplever jag en stor skillnad mellan 60hz och 144hz. Allt blir väldigt "mjukt" och "precist" med högte uppdateringsfrekvens.
*Adaptive sync - Freecync, G-cync och adaptive cync ger inget stutter inom ramen av verkningsområde. Absolut värt om skärmen har lägre uppdateringsfrekvens (under 100hz). För min del märker jag inte av stutter när jag ligger över 100hz på ett ungefär.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Bra inlägg @leog523 och tack för att du tog din tid! Kanske ska kolla på en bättre skärm således.

Tack också till dig @Dundaj för ditt paket.

Din finslipning ser ut att bli min köpkorg!

Innan jag trycker på knappen. Vad kan jag byta ut i form av kylare & chassi för att få ett tystare paket (utan att det springer iväg alldeles för mycket i kr). Idéer?

Permalänk
Medlem

@aalleexx det du kan byta ut är ju chassit till ett fractal Design defin c har för mig att det är ljudämpat det kostar typ 800-900 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Bra inlägg @leog523 och tack för att du tog din tid! Kanske ska kolla på en bättre skärm således.

Tack också till dig @Dundaj för ditt paket.

Din finslipning ser ut att bli min köpkorg!

Innan jag trycker på knappen. Vad kan jag byta ut i form av kylare & chassi för att få ett tystare paket (utan att det springer iväg alldeles för mycket i kr). Idéer?

Om du inte redan köpt så tycker jag du ska slopa HDD helt och hållet om du bryr dig om ljudnivå. Investera istället i en 1TB SSD om du behöver utrymme. Här är en tyst dator, grafikkortet är även tystare än det för ~4000.