Att leva ett meningsfullt liv: #Minimalism? #Vanlife?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ett icke-problem om du står på en vettig camping hur som helst.

Ja, fast "vanlife" och bo på campingplats är ju inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Om man står på samma område länge kan man ju alltid höra med tex någon båtklubb om man kan hyra in sig på tvättrum/dusch/riktig toa, (om det finns kyl och frys), vatten elström mm.

Brukar inte vara så farligt dyrt om man avtalar tex en månad eller mer i stöten särskilt inte om du inte heller behöver ockupera någon båtplats.
(Det är ju ofta kö på båtplatserna nära storstäder, men det andra brukar det vara mer eller mindre löst bokat så att det går att foga in när det råkar vara ledigt för stunden).

Edit, ofta är det ju tillåtet att bo långa tider ombord på sin båt, så jag funderar om man inte kunde hyra en uppställningsplats, men ställa husbilen där om de har någon tom uppställningsplats, många använder den ju bara på vintern menar jag så om föreningen tillåter det kan man säkert få hyra den tex över sommaren tills vederbörande behöver den igen till hösten, men då är det ju åas lågsäsong på campingplatser och annat så att man säkert kan hyra tvättstuga och annat där till helt andra priser.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, fast "vanlife" och bo på campingplats är ju inte riktigt samma sak.

Otillåten bosättning är att gå bakåt i tiden i Sverige. I USA kan du stå ute i öknen i två veckor på BLM-mark o.s.v. Så där är det en helt annan fråga. I Sverige kan du ofta bara stå ett dygn om det är tillåtet att parkera med husbil, kommer du tillbaka till samma plats och bor där är det ju det som förr kallades markockupation, står du ute i naturen är det fråga om brott mot terrängkörningslagen. En ombyggd skåpbil är en husbil och jobbar du behöver du i regel stå nära arbetsplatsen, vilket i praktiken betyder att du större delen av tiden behöver stå på din säsongscamping. Är du pensionär kanske du kan hitta en ny plats att stå på varje natt.

Permalänk
Inaktiv

Det meningsfulla med minimalism försvinner liksom när man eliminerat ismen i sitt liv.

När man är minimalist och konstant behöver upprätthålla det ger det någon slags mening. Med tanke på hur många minimalister som berättar om det (för att få uppskattning och ryggdunk) så tvivlar jag på att det tlllför någon meningsfull mening.

Låter snarare som att minimalister behöver betydelsefulla hobbies. En endorfinbomb som inte handlar om att handla.

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Är lite poänglöst att försöka hyra plats på en industritomt eller dylikt, vintersäsong brukar inte kosta så mycket att stå på en camping, en del campingar har billiga långtidsplatser även på sommaren. Det är mest när man behöver hyra per dygn det går upp till 250-500 kr/dag. Du kommer ju ha campingar i närheten av marinan hur som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@Mizzarrogh: Är lite poänglöst att försöka hyra plats på en industritomt eller dylikt, vintersäsong brukar inte kosta så mycket att stå på en camping, en del campingar har billiga långtidsplatser även på sommaren. Det är mest när man behöver hyra per dygn det går upp till 250-500 kr/dag. Du kommer ju ha campingar i närheten av marinan hur som helst.

Jo, men min poäng var att platserna är billiga sommartid på land där om man får hyra dvs och att man får sina ägodelar vaktade.
(Jag hade visserligen en inredd båt (som just då stod på land på grund av renoveringsarbeten), men) Jag använde själv inrättningarna hos båtklubben när jag bodde i stan, centralt inom gångavstånd till stan (vilket ingen campingplats jag kände till gjorde där) och rejält mycket frechare än campingplatserna.
Behöver man ingen båtplats i vattnet var avgiften väldigt låg, typ någon tusenlapp + el per kvartal (här uppe fick jag till och med använda den i sex månader om jag ville... ), men priset varierar naturligtvis.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon291473:

Det meningsfulla med minimalism försvinner liksom när man eliminerat ismen i sitt liv.

När man är minimalist och konstant behöver upprätthålla det ger det någon slags mening. Med tanke på hur många minimalister som berättar om det (för att få uppskattning och ryggdunk) så tvivlar jag på att det tlllför någon meningsfull mening.

Låter snarare som att minimalister behöver betydelsefulla hobbies. En endorfinbomb som inte handlar om att handla.

Lite samma är det med humanismen.
Nå jag ser minimalismen mer som ett hjälpmedel för att nå ens drömmål som är att få något som kallas för fritid där man är utvilad.

Där jag funderar är hur man ska göra med socialkontakter. Mitt drömscenario vore att ha flera kvinnliga vänner online, där absolut ingen av oss under några omständigheter vill träffas fysisk.
Hur tusan man skulle lyckas med detta är en bra fråga och det låter ansträngde.

När det gäller män så lite samma sa där, orka träffa några utanför datorn. Varför ens ha kontakt med sån utanför jobb och forum?

Drar man ner på det sociala så får man mer tid till annat, just nu fantiserar jag att få gå och lägga mig och sova, Men nej här måste det jobbas för att dra in pengar till inte ett skit vettigt.

Permalänk
Avstängd

Min drivkraft har alltid varit att ha en illusion av frihet, därför har idén med att bo flyttbart men ständigt ligga på/köra runt på samma plats aldrig lockat mig.

Visst kanske det känns lättsammare mentalt att göra sig av med en massa bråte och slippa tänka på boende i hus/lägenhet, men för mig är det inte frihet om man fortfarande är fysiskt bunden till en viss plats, jag får inte frid om jag är det, oavsett hur komfortabel man känner sig med sitt boende och eliminerande av världsliga ägodelar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, men min poäng var att platserna är billiga sommartid på land där om man får hyra dvs och att man får sina ägodelar vaktade.
(Jag hade visserligen en inredd båt (som just då stod på land på grund av renoveringsarbeten), men) Jag använde själv inrättningarna hos båtklubben när jag bodde i stan, centralt inom gångavstånd till stan (vilket ingen campingplats jag kände till gjorde där) och rejält mycket frechare än campingplatserna.
Behöver man ingen båtplats i vattnet var avgiften väldigt låg, typ någon tusenlapp + el per kvartal (här uppe fick jag till och med använda den i sex månader om jag ville... ), men priset varierar naturligtvis.

Det är o andra sidan sommartid som folk är i hamnen och därför kanske inte så lätt att bosätta sig där. (Förstod att du inte menade nere bland båtarna i vattnet, utan på ställplatser längre upp.)

Här i trakterna finns det campingar centralt, inom 5 km från centrum i flera kommuner.

Båtklubbar brukar kunna kräva att du är skriven i kommunen och liknande också. Så som nomad är det nog ännu svårare att nyttja dessa för boende.

Sen är det inte alltid så lätt då anordnande av campingplatser normalt kräver bygglov, men det beror mycket på kommunen samt såklart omfattningen, och räknas det (istället) som en parkering för att du står där så gäller istället bygglovsplikt för parkering så det är inte bara att fråga markägaren och rulla in på en ledig yta. Finns det redan en parkering som byggdes med bygglov eller behövs inte bygglov för campingen kanske det är möjligt däremot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det är o andra sidan sommartid som folk är i hamnen och därför kanske inte så lätt att bosätta sig där.

Här i trakterna finns det campingar centralt, inom 5 km från centrum i flera kommuner.

Båtklubbar brukar kunna kräva att du är skriven i kommunen och liknande också. Så som nomad är det nog ännu svårare att nyttja dessa för boende.

Jo, jag blandade kanske ihop hamnen med uppställningsplats då jag postade (då det är samma område här), jag menade naturligtvis uppställningsplats, men detta är som sagt min personliga erfarenhet, inte nödvändigt vad som är rätt för TS, det måste man ju själv fundera på vad som passar, vad som är rätt för en kan ju vara helt galet för en annan (och tvärtom).
Men för mig fungerade det utmärkt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrossPorter:

Jag har seriöst börjat fundera på att trycka på 'Reset' knappen på min biologiska dator och installera om operativsystemet till någon distro med mindre fokus på 'consumerism' & som är mer minimalistisk, av flera anledningar men där dom största är korrupta system rutiner och allt för mycket skräp på disken.

Aight, Take 2!

Detta började för 1-2 månader sedan när min kollega på jobbet ställde den oerhört originella frågan 'Om det hus/bostad höll på att brinna ner och du kunde rädda en sak/låda, vad skulle du rädda?' (Förutsätter att alla människor redan är i säkerhet), utan ettt bra svar gick jag hem den dagen och ställde mig och tittade runt i mitt rum (ja, bor fortfarande hemma trotts vuxen ålder och bra jobb).

Jag kunde inte nämna en enda sak i mitt rum som jag skulle rädda som inte var av praktisk natur (typ bankdosa/laptop/legitimation så man inte är strandad). Det satte igång en hel episod av hopplöshet och förtvivlan, så som vilken annan människa i modern tid som söker svar så började jag Googla.

Eftersom jag redan hade hört om minimalism sedan tidigare så tog det mig inte lång tid att komma hit: TEDx: Sell your crap. Pay your debt. Do what you love..

TLDR: Samhället lovar att den som jobbar hårt får det livet den vill, genom att köpa (saker, resor, datorer you name it). Problemet är att vi Lånar, så istället för att jobba hårt för det vi vill ha, så jobbar vi hårt för att betala det som vi har lånat oss till (som inte alls gör oss lyckligare), men eftersom vi jobbar hårt så köper vi ytterligare med skit för att belöna oss själva.

TEDx: This Is Not Your Practice Life
TEDx: Life is easy. Why do we make it so hard?

De 2 ovan nämna TEDx föreläsningarna tar det längre, det viktigaste jag fick ut av dessa är följande:

  • Vi måste själva definiera vad lycka är, vad frihet är. Om vi inte vad det, hur ska vi annars kunna skapa ett liv runt det? Och det är DIN definition som gäller, inte vad reklamen säger, inte vad politikerna säger.

  • Livet är inte svårare än vad vi gör det, både som samhälle och individer.

"The more things you own, the more they own you." - Chuck Palahniuk?

#Minimalism #DebtFree #Freedom #SimpleLiving... #Vanlife?

Sista TEDx, lovar! TEDx: Why I Spent a Year Living in a Van denna ledde mig in på Vanlife på riktigt, med ett uppfriskande perspektiv, hade hört talas om detta förut men då tyckte jag det bara lät konstigt.

För mig känns det som svaret på många frågor.

  • Minimalism kommer naturligt, man har inte plats till mer.

  • Maximal Frihet, det är bara att lägga in växeln och köra.

  • #CashPaid

  • Och framförallt, det ger utrymme och möjlighet att leva att liv fullt av erfarenheter: "Fill your life with experiences, not things. Have stories to tell, not stuff to show".

Vad tycker ni?

Inte läst tråden, men en tanke är att det där låter jättebra om du bara ska leva för dig själv. Men av naturen finner män ofta det vara belönande att vara lite mer självuppoffrande, arbetsamma och dygdiga om det är för något större. Det vill säga familj. Då är det fördel att bygga stabilitet och ekonomi i livet redan tidigt.
Få människor kan leva och känna genuin glädje över prylar när det bara för deras egen del. Kan man inte ha ett större syfte såsom familj så är man gärna lite friare. Men det är också ett val. Vill du bara leva för dig själv utan något större syfte, så köp en van och lev livet för din egen del. Vill du ha ett större syfte, fostra bra barn i en stabil tillvaro så jobba på, använd ungdomen till ett ordentligt startkapital. En tanke är att det fria minimalistiska livet lätt förlorar syftet ocskå, eftersom det också bara handlar om en själv i slutändan.

En anledning till att vi faller in i konsumtionssamhället är att vi kan få kortsiktiga belöningar i form av sex när vi har fri sexualitet och preventivmedel. Det gör relationer mindre värda, man blir lätt mer egoistisk och ser till sig själv när det inte längre handlar om att ha en pålitlig stabil partner som man bygger ett liv kring. Man är så itutad att framgång är mycket sex oavsett om det är en eller många partners. Det är rent av så att den som har många partners och slösar sina tillgångar varje månad på festande eller konsumtionsvaror för status eller nöje är den som ses som framgångsrik på många håll. De som står utanför festandet och kanske håller på med egna intressen har ofta gett upp det där med partners och familj lite grann. Men man får inte glömma att det finns gott om jordnära bara människor som kan vara värda att bygga ett liv med där ute. Och det ger mer syfte än fritt minimalistiskt liv med resande eller ett liv med dyra prylar någonsin kan ge.

Vad du än gör. Kombinera inte fritt nomadliv med att skaffa barn. Det är bar oansvarigt, lämna det åt hippies.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Spendera 100-500k på fordon att bo i med begränsad livslängd istället för att bo i lägenhet eller ett litet hus är ju en konsumtion som inte är ekonomisk försvarbar om man är inne på att spara pengar och sluta köpa onödiga prylar. Ser det inte ett dugg som någon motsats till konsumtionshysterin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Aleshi: Spendera 100-500k på fordon att bo i med begränsad livslängd istället för att bo i lägenhet eller ett litet hus är ju en konsumtion som inte är ekonomisk försvarbar om man är inne på att spara pengar och sluta köpa onödiga prylar. Ser det inte ett dugg som någon motsats till konsumtionshysterin.

Jag håller med till fullo. Upplevelser och resande är konsumtion i dess renaste form. Men någonstans har människor blivit itutade att det är uppfyllande och skapar mening. Ska man vara minimalist så är det som du säger en stuga i skogen som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det primära målet att bo och leva billigt på lång sikt är det bättre att leta sig ut på nån mindre ort nånstans i landet. Det går att hitta hus för gott och väl under halvmiljonen som är i okej skick med överkomlig driftskostnad om man kan stå ut med att bo i en mindre tätort.

Jobb brukar gå att hitta på även på små orter om man inte är jättekräsen med vad man ska jobba med. Lönenivåerna är inte katastrofalt dåliga om man jämför med levnadskostnaderna.

Skulle rekomendera att hitta jobbet först och sen leta boende.

Mitt förra jobb var på en liten ort med då väldigt låga huspriser och även låga hyror. Det var inga problem att ha boendekostnad på 3-4000 och ändå inte behöva vara trångbodd eller bo i ett ruckel. Väntetiden på hyresrätter var då ganska exakt 0 veckor, nu ska den dock vara lite längre men ändå överkomlig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag håller med till fullo. Upplevelser och resande är konsumtion i dess renaste form. Men någonstans har människor blivit itutade att det är uppfyllande och skapar mening. Ska man vara minimalist så är det som du säger en stuga i skogen som gäller.

Väldigt få kan vara nomader och bo var som helst, de som kan tenderar ändå att bo på samma plats längre perioder eftersom det kräver tid och energi att resa runt, samt såklart pengar. De i den lilla gruppen som är på Youtube och visar upp sig lever nog upp sina besparingar eller drar på sig skulder i på tok för stor utsträckning istället för att göra livet enklare i framtiden. Att köpa ett fordon kontant eller låna till ett är en mycket sämre affär än att låna till ett hus.

Några kilometer från mig finns ett 57 m² vinterbonat fritidshus i ett område med både fritidsboende och fastboende, går utan problem att cykla in till centralorten och även om fritidshus har börjat gått upp i pris här och ofta är dyrare än vanliga villor nu så kostar detta hus 795 000 kr. Ett bolån på 795 000 kr och driftkostnader på ett snitt av 2600 kr/m blir ca 5000 kr/m totalt sett. Ska du låna till en ny skåpbil så blir snabbt månadskostnaden högre, men efter du betalat av skåpbilen är den sen inte värd något heller, och det kan locka att köpa nytt för att få något att bygga på. Lyckas du få billig mark och nöjer dig med typ 50 m² hus så kan du såklart komma undan billigare också. Billigaste boendet häromkring vore faktiskt att köpa en etta i en förening med låga avgifter. Svårt att tro att man skulle lägga mindre än 3000 kr i månaden på ombyggd skåpbil som bostad. Här kan du låna till en liten bostadsrätt med låg månadsavgift och få lånekostnad + månadsavgift för någonstans runt 2500 kr i månaden där värme, sopor och vatten ingår. Alltså 3000 kr i månaden inkl el och försäkring. Det finns ju inte hur många sådana bostadsrätter som helst, men det är heller ingen större efterfrågan på dem.

Bor du i en billig bostadsrätt eller hyresrätt behöver du inte äga mycket annat och du skulle utan problem kunna spara mer än 10k i månaden med heltidsjobb för att lägga på resande de där fem betalda semesterveckorna.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643: Tror bestämt du misstar minimalism för depression.

Permalänk
Medlem

@CrossPorter:

Känns mer som du behöver växa upp Flytta hemifrån och skaffa dig ett liv med mening.

Kan vara så att du trivs utan saker, fine - men jag tror mer att du fastnat i gamla hjulspår då du inte släppt boet. Det är inte innan du tar tag ditt eget liv och ansvarar för alla vardagliga saker som bygger upp livet som du kan njuta och känna att du åstadkommit något.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@CrossPorter:

Känns mer som du behöver växa upp Flytta hemifrån och skaffa dig ett liv med mening.

Kan vara så att du trivs utan saker, fine - men jag tror mer att du fastnat i gamla hjulspår då du inte släppt boet. Det är inte innan du tar tag ditt eget liv och ansvarar för alla vardagliga saker som bygger upp livet som du kan njuta och känna att du åstadkommit något.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lazze

Det är ju inte fel att prova på lite äventyr också.
Till tex TS som fortfarande bor hemma så kan han ju köpa en bil och prova och bo i den över sommaren men fortfarande ha kvar hemmet att komma hem till ifall han upptäcker att det inte var så kul som tänkt.

Sedan behöver det väl inte vara antingen eller, man kan både ha en bil och boende. Typ bo i bilen i perioder men ändå ha ett hem att komma tillbaka till. Själv lockas jag inte av tanken att bo i en bil permanent. Men jag skulle kunna slänga in en madrass i bilen som tillfälligt boende medan jag bilar igenom Europa som exempel.

Ett annat alternativ är att bunkra pengar, packa en backpakerväska och bo på Hostel i Asien i några månader.

Ett filmtips
Jag skulle vilja rekommendera en film som heter "into the wilds" som knyter an till temat minimalism
https://www.imdb.com/title/tt0758758/

Ett till restips
Ett till tips som jag själv har nyttjat är att studera på distans och då få csn medan man vistas utomlands. Väljer man rätt land så lever man rätt gött för pengarna. Fast man bör kanske tänka till lite innan så att utbildningen leder till något vettigt så att man inte bara bygger på ett lån.

lägger till en rekomendation av film