Vettigt armstöd för att motverka musarm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

Vettigt armstöd för att motverka musarm?

God kväll gott folk Då jag haft lite extra ledighet och fritid nu under påsken så passade jag såklart på att spela extra mycket. Jag tror jag satt vid datorn i ca 10 timmar igår och spelade. Jag har kört sådana långa spelmarathon förut utan problem, men just den här gången så fick jag jäkla ont i höger axel efter att lämnade datorn. Det gick inte att höja armen över huvudet eller sträcka ut den rakt fram utan att det gjorde riktigt ont. Jag är alltså högerhänt och håller musen med den handen. Jag tror att jag har drabbats av så kallad "musarm".

Frågan är ju då hur jag råder bot på detta. Att sitta mindre vid datorn är ju inte ett alternativ...
Jag har läst att armstöd ska vara en bra investering mot detta. Jag tänker mig då en modell som fästes i bordskivan till skrivbordet, t.ex. en sådan:

eller en sånhär:

Använder ni en liknade produkt som ni kan rekommendera? Märkte ni någon skillnad efter att ni skaffade den?

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Sätt stolens armstöd i samma höjd som bordet.
Har aldrig förstått hur folk kan ha det på något annat sätt.

Stax 353xbk | Stax L300Le + L700 Arc + Custom Pads
SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

@Sinery: Det går tyvärr inte då stolen inte går att höja såpass mycket. Dessutom så är armstöden på stolen för små och smala för att jag ska kunna vila båda armarna där och samtidigt kunna nå mus och tangentbord...

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Xeraton:

Jag tror jag satt vid datorn i ca 10 timmar igår och spelade.

Ta en 5-15min paus ungefär en gång i timmen för att sträcka på sig ordentligt.

själv löser jag de med att gå och fylla koppen med kaffe eller ut å ta en cigg med ca 1-1.5h mellanrum.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av Xeraton:

@Sinery: Det går tyvärr inte då stolen inte går att höja såpass mycket. Dessutom så är armstöden på stolen för små och smala för att jag ska kunna vila båda armarna där och samtidigt kunna nå mus och tangentbord...

Ta bort armstöden och kör in stolen så du har bordet i magen. Sen ställer du in stolen så du kan ha armarna på bordet med 90 graders vinkel i armbågsleden.

Aldrig förstått vad folk använder (de värdelösa) armstöden på stolarna till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

@xeraton Vad sitter du på idag?

Om stolen är för låg för bordet så kommer det ju inte spela någon roll vilket bordmonterat stöd du köper, för då kommer ändå armen/axeln i en konstig vinkel.

Är din stol inte anpassad till ditt bord eller är det en med design före funktion och armstöden mest är för syns skull?

Jag justerar min stol så att armstödet är i linje med mitt skrivbord. Jag sitter nu på en billig ikea stol och det är ändå möjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2017

Vad kör du för mus?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

Utöver superduperkillens bra förslag att använda skrivbordet som stöd, vilket jag också rekommenderar, så föreslår jag också träning. Träna din kropp så den tål att sitta och vittra bort vid datorn. Lite styrketräning och konditionsträning skadar inte.

Sen har vi en liten myndighet som gjort stora studier på just arbete vid skrivbord / bildskärm. Läs och studera vad du kan få ut från det.
https://www.av.se/inomhusmiljo/dator--och-bildskarmsarbete/

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ta bort armstöden och kör in stolen så du har bordet i magen. Sen ställer du in stolen så du kan ha armarna på bordet med 90 graders vinkel i armbågsleden.

Aldrig förstått vad folk använder (de värdelösa) armstöden på stolarna till.

Bra idé! Ska se om det går att montera bort de där plastpinnarna till armstöd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av WestManiaC:

Vad kör du för mus?

En Mionix Naos 8200. Den var ganska dyr och är hyfsat ergonomiskt utformad då jag kan vila hela handflatan på den. Till den så har jag även ett handledstöd så att jag åtminstone slipper få skavsår på handleden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Drickz:

Utöver superduperkillens bra förslag att använda skrivbordet som stöd, vilket jag också rekommenderar, så föreslår jag också träning. Träna din kropp så den tål att sitta och vittra bort vid datorn. Lite styrketräning och konditionsträning skadar inte.

Sen har vi en liten myndighet som gjort stora studier på just arbete vid skrivbord / bildskärm. Läs och studera vad du kan få ut från det.
https://www.av.se/inomhusmiljo/dator--och-bildskarmsarbete/

Jo lite träning skadar ju inte. Tack för länken, låter som intressant läsning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av henkiii:

@xeraton Vad sitter du på idag?

Om stolen är för låg för bordet så kommer det ju inte spela någon roll vilket bordmonterat stöd du köper, för då kommer ändå armen/axeln i en konstig vinkel.

Är din stol inte anpassad till ditt bord eller är det en med design före funktion och armstöden mest är för syns skull?

Jag justerar min stol så att armstödet är i linje med mitt skrivbord. Jag sitter nu på en billig ikea stol och det är ändå möjligt

Jag sitter på en gammal söndersliten Ikea-stol. Malcom eller Markus tror jag den hette. Jag sitter ändå skönt fast dynan är sliten. Men som du ser så är armstöden inte mycket att ha. De är nog mest där för syns skull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Xeraton:

Jag sitter på en gammal söndersliten Ikea-stol. Malcom eller Markus tror jag den hette. Jag sitter ändå skönt fast dynan är sliten. Men som du ser så är armstöden inte mycket att ha. De är nog mest där för syns skull.
https://i.imgur.com/oAsDVR8r.jpg

Antagligen kan du inte montera bort armstöden för att de hjälper till att hålla uppe stolsryggen.
Jag sitter på en Millberget.
Den kostade typ 600kr och svankstödet är ganska obefintligt, men armstöden passar mig bra (ca 190 lång).

Det finns ju en liten risk att de bordsmonterade armstöden kommer krocka med stolens armstöd om monteringsanordningen hänger ner en bit, så det känns rimligare att rekommendera en ny stol.
Men du kan ju prova att lägga på ett hyllplan från en billy bokhylla (eller liknande) för att se ungefär hur det skulle bli med ett längre armstöd på skrivbordet.

Edit: Om du byter stol så är det stående tipset att först leta efter bättre begagnade kontorsstolar innan du springer iväg till Ikea. Kinnarps/RH logic/... går ibland att få för 500-1000kr och håller i många år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Ett tips är att du lär dig använda musen med vänsterhanden. För spel är det väl inte realistiskt men du sitter ju säkert vid datorn och gör en hel del annat också, det gör mycket om du använder vänsterhanden för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av henkiii:

Antagligen kan du inte montera bort armstöden för att de hjälper till att hålla uppe stolsryggen.
Jag sitter på en Millberget.
Den kostade typ 600kr och svankstödet är ganska obefintligt, men armstöden passar mig bra (ca 190 lång).

Det finns ju en liten risk att de bordsmonterade armstöden kommer krocka med stolens armstöd om monteringsanordningen hänger ner en bit, så det känns rimligare att rekommendera en ny stol.
Men du kan ju prova att lägga på ett hyllplan från en billy bokhylla (eller liknande) för att se ungefär hur det skulle bli med ett längre armstöd på skrivbordet.

Edit: Om du byter stol så är det stående tipset att först leta efter bättre begagnade kontorsstolar innan du springer iväg till Ikea. Kinnarps/RH logic/... går ibland att få för 500-1000kr och håller i många år.

Tror du att en Kinnarps 8000 serie för 1500kr begagnad kan vara vettigt? Eller finns det bättre grejer från Kinnarps och RH Logic om jag höjer budgeten med ett par tusen till? Jag är beredd att lägga en del pengar på en kontorsstol om det är kvalitet jag betalar för med tanke på hur mycket tid jag spenderar vid datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Xeraton:

Tror du att en Kinnarps 8000 serie för 1500kr begagnad kan vara vettigt? Eller finns det bättre grejer från Kinnarps och RH Logic om jag höjer budgeten med ett par tusen till? Jag är beredd att lägga en del pengar på en kontorsstol om det är kvalitet jag betalar för med tanke på hur mycket tid jag spenderar vid datorn.

Ser den skysst ut, dvs inga fläckar och är hel så skulle jag slå till.
Men jag sitter i en på jobbet så jag vet att den passar mig. Det är ju bra att provsitta och inspektera innan köp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2013

Vill slå ett slag för Ergorest.

Användes tidigare av bla Levelcap (BF3 etc youtuber) och tycker personligen att de hjälper mot liknande problem om de är inställda rätt. Gör det dessutom lätt att flytta från mus till tangentbord om, återigen, allting är inställt rätt.

Väldigt dyra jämfört med stolar men verkar vara välbyggda, har använt mina i flera år (5+) och hittills har de huvudsakligen blivit lite mörkare. Fungerar även bra med att "bara" använda en för musarmen. Notera att mina kostade ca hälften av vad de kostar idag, har ingen aning om varför de blivit så dyra.

Fanns tidigare på dustin, de verkar ha utgått men här är ett par länkar:
https://www.runelandhs.se/kontorsinredning/kontorstillbehor/e...

https://www.dustin.se/product/5010125061/ergorest-underarmsst...

https://cdon.se/accessoarer/ergonomic-products-armstod-undera...

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Intel 5930K @ 3,6Ghz Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G + GTX 750 Ti 3GB
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar BenQ XL2411T + Dell U3415W + LG 34UM65
Övrigt Corsair K60 (MX Red), Logitech MX Master 2S, Blue Yeti, HD800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Motverka musarm? Väldigt enkelt.. Byt mus.
Kolla evoluent serien. En vertikal mus är det absolut bästa du kan använda för ergonomi.

Citera för svar!