PC för gaming, videoredigering och streaming. Budget 20k.

Permalänk
Medlem

PC för gaming, videoredigering och streaming. Budget 20k.

Budget 20 000 kr. Jag vill inte bygga den själv, så behöver monteras av butiken, vill även ha med Windows. Jag har skärm (144hz, 2560x1440), mus och tangentbord så de behöver inte köpas.

Kommer främst att användas till gaming (kommer dessutom att spela in eller livestreama det jag spelar ibland), videoredigering/Premiere och Photoshop.

Prio:
Processorn har högre prio än grafikkort men bägge är viktiga.
Att den är tyst.
Bra kylning då processorn ofta kommer få jobba hårt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det var länge ge sen jag startade min Premier men har för mig den har GPU acceleration och Photoshop med eftersom Lightroom har det. Livestream har jag ingen koll på, men antar kanske där CPUn kräver vara stark.

Men annars tror jag GPU är viktigare, för man kan ha GPU acceleration på, som är snabbare än köra på CPU . Jag har en gammal CPU med massa DDR3 Ram och en RTX 2060. Körde ett benchmark på något stacking program (foto) så krossade jag high-scoren mot folk som bara körde med CPU i9-9900k.

Vi får se vad folket säger när de vaknat, men prion är processorn för livestreaming antar jag?

Hur mycket lagring behöver du till dina spel och filmer (redigering)?

Övrigt:
Vad kör du för skärm (modell)? Är bara nyfiken på färgerna om jag ska införskaffa en gaming skärm med hyfsade färger eller om jag ska hålla mig till min 99% sRGB skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidigt22:

Men annars tror jag GPU är viktigare, för man kan ha GPU acceleration på, som är snabbare än köra på CPU . Jag har en gammal CPU med massa DDR3 Ram och en RTX 2060. Körde ett benchmark på något stacking program (foto) så krossade jag high-scoren mot folk som bara körde med CPU i9-9900k.

Vi får se vad folket säger när de vaknat, men prion är processorn för livestreaming antar jag?

Hur mycket lagring behöver du till dina spel och filmer (redigering)?

Övrigt:
Vad kör du för skärm (modell)? Är bara nyfiken på färgerna om jag ska införskaffa en gaming skärm med hyfsade färger eller om jag ska hålla mig till min 99% sRGB skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske borde ha lagt till det i originalinlägget, men jag spelar främst spelar är strategispel vilka inte alltid har sin mainfokus på grafiken men som belastar processorn desto mera för AI och avancerade beräkningar.

Dels streaming men även att bara spela spelet för att kunna redigera filmer av det jag spelar. Min nuvarande dator som är ca 4 år gammal (den har en i7 6700K processor) har börjat få stora problem med detta på nya mer krävande strategispel.

Har inte funderat kring lagring i detalj, men i min nuvarande har jag en 250 gb SSD som jag har OS och spel på och det är för lite, så 500 gb SSD. Sedan en billigare större disk för ren lagring av filer, kanske 2GB eller så.

Är på jobbet nu så kan inte kolla exakt skärm men jag tror det är denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3858900

Köpt för runt 4300 kr. Jag är nöjd med den, men kör som sagt var mest strategispel och inte flashiga fps så har ingen aning hur den är för den typen av spel.

Permalänk
Medlem

Kunde inte redigera originalinlägget så postar här:
Datorn kommer inte så framme synlig utan rätt dold under ett skrivbord så det behöver inte vara något vackert och sexigt chassi, prio är att det har bra ljudisolering och bra luftflöde för kylning.

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1079582/datorbygge

Bästa cpun med vattenkylning.
Men sämre Gpu.
Skulle dock köpa windows från ebay för 40kr och spara in 1000Kr.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_ Vill bara säga att du har ett matx moderkort i din korg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

@_F1GHT3R_ Vill bara säga att du har ett matx moderkort i din korg

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant såg det nu.
Byt det till något annat aorus elite som jag har i första bygget tex.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Tack. Finns det någon särskild vinst med chassit annat än att det är mer "designat" i vitt och med tempered glass? Eller skulle ett billigare, tråkigare och fulare funka lika bra sett till tysthet och kyla?

Permalänk
Medlem

Eftersom du ska hålla på med videoredigering så valde jag 32gb Ram. För att hålla inom budget med byggnation och Windows blev det en 9700k som borde klara allt du tänkt göra utan problem. Chassit har fokus på låg ljudnivå och bra luftflöde och du klarar dig lätt på ett 750W nätagg. Moderkortet har bra VRM så en varm processor blir inget problem speciellt med en Noctua Kylare som kyler nästintill som vattenkylning, knäpptyst. Kan dock inte välja en dyrare Noctua eftersom de inte monterar luftkylning över 755g.
https://www.inet.se/datorbygge/b1079631/exempel

Permalänk
Skrivet av Jakob-E:

Tack. Finns det någon särskild vinst med chassit annat än att det är mer "designat" i vitt och med tempered glass? Eller skulle ett billigare, tråkigare och fulare funka lika bra sett till tysthet och kyla?

Chassit spelar roll större till det första bygget då 9900K går varm och luftcirkulationen blir bättre.
Det andra bygget kan man välja ett mindre chassi.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Eftersom...

Tack!

Skrivet av _F1GHT3R_:

Chassit spelar roll större till det första bygget då 9900K går varm och luftcirkulationen blir bättre.
Det andra bygget kan man välja ett mindre chassi.

Tack för hjälpen!