Kalibrering med DisplayCAL (Nybörjare) - I1Display Pro, U2415

Permalänk

Kalibrering med DisplayCAL (Nybörjare) - I1Display Pro, U2415

Hej,

försöker lära mig hur man kaliberar och så med DisplayCAL, både för att få skärmen så bra inställt som möjligt,
producera än ICC profile, samt 3D LUT filer för Reshade och madVR.

Har frågat lite på DisplayCAL forumet, men tyvärr har jag lite svårt att förstå så kommunikationen verkar brista lite,
så tänkte försöka här också då ja vet att tex våran käre skärmexpert @Laxpudding kan säkert sånt här utan och innan,
och förmodligen många andra också:)

Så, ni kan se mig som en total nybörjare, jag förstår hur man sätter skärmen så den blir som kalibratorn begär (RGB, brightness etc),
är lite osäker på kontrasten dock.
Men har i princip ingen koll på dom olika färg profilerna eller vad man kallar dom,
enda jag vet är att sRGB är vanligt, och att Rec709 används mycket för video, men hur det funkar och så har jag ingen egentlig koll på.

Min skärm är en U2415, vilket jag fått info för är än WLED typ, så jag ska ha Correction satt till WLED, även fast den listar nån samsung modell där.

Vad jag önskar är helt enkelt att köra en kalibrerign för allt (om det nu äns går),
få min icc profil och 3D LUT filer, och sen är ja klar.
För jag skulle inte vilja behöva hålla på och fippla i skärmen ifall ja vill byta för att dom förväntar sig nånting annat.
Är nog inte så det funkar, men ja vet ju inte säkert;P.

När ja själv försökt skapa just 3D LUT till madVR tycker ja bara det blivit ljusare och mer "blekt", mot om ja inte använder den.
ICC profilen gör också saker ljusare, men den har inte samma "bleka" effekt känns det som.

Och eftersom ja inte vet om ja gör rätt eller fel så är det ju svårt att veta om det ska se ut sådär eller inte,
jag liter inte direkt på mina ögon för sånt här, är ju rätt svårt när man inte heller kan jämföra mot något;P

Så, vet inte direkt var jag ska börja, så kanske är bäst att invänta vad nån föreslår eller frågar innan ja vräcker på mer random info;)

Tack!

EDIT: Har ett Nvidia GTX 1070 ifall det har betydelse:)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zero Walker: Ämnet är komplext och frågorna fler än svaren i början. Kontrastreglaget sätter du bäst manuellt med hjälp av testbilder. Har en genomgång i ämnet här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Zero Walker: Ämnet är komplext och frågorna fler än svaren i början. Kontrastreglaget sätter du bäst manuellt med hjälp av testbilder. Har en genomgång i ämnet här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Jag har en I1Display Pro, jag använder väl vad den säger typ?
Man får en sån där "få RGB och brightness till mitten" och sen ändrar jag?
För själva "basic" delen att ställa in skärmen är det ja typ fattar, iaf biten när den visar klart och tydligt "få dom till mitten" xD

För mig ja sätt din video den, men minns inget så ska se den igen!

Permalänk

Hmm, vill man alltså ställa in skärmen så att kontrasten är så hög som möjligt utan att 254 klipps till vit?

För isf är det 80 för mig, men default på skärmen tror ja är 75, vilket oftast är det man vill ha skärmen på vad jag förstår.
Svärtan däremot verkar ja inte kunna göra nåt åt, kan inte äns krossa den om ja sänker vad ja kan se.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zero Walker: Stämmer bra med att 254 precis ska synas och utan färgskiftning. Den absoluta majoriteten datorskärmar har inget konkret reglaget för att påverka hur svart ankras. Men tänk på att rummet och dess ljus, samt skärmens egen ljusstyrka påverkar hur du uppfattar själva testbilden.

Den programvara som följer med mätaren är bara så bra som den är gjord. Det blir ganska generellt och baseras på hur guiden är byggd, hur skärmen fungerar och hur du tolkar instruktionerna. Syftet är att minska de stora felen och helt rätt blir det aldrig.

Permalänk
Bildexpert

Jag vill inflika att kalibrering och profilering inte är samma sak. Du bör inte göra en ICC-profil förrän du har gjort en kalibrering av skärmen så långt du kan (och försöka undvika nya fel). Exakt vilka reglage som finns på din skärm vet jag inte, men det är typiskt att man hittar reglage för bakbelysning (ofta kallat brightness), kontrast (ankring av vitt) och vitbalans när det gäller justeringar av det ljuset som skärmen ger ifrån sig. Vitbalansen har oftast bara ett reglage på datorskärmar som styr hela gråskalan lite sammantaget. Och ibland hittar man inställningar för gamma/EOTF som kan vara värt att se över och undersöka.

Först och främst kan du helt och hållet utesluta de inställningarna som skärmen har från fabrik. Om de hade varit felfria hade kalibrering varit onödigt. Har du kvar alla nyanser upp till 254 när du har kontrast på 80 och höjer du reglaget ett steg så försvinner de ljusaste högdagrarna så är det 80 du ska nöja dig med.

Bakbelysningen justerar du till en nivå som fungerar bra i din miljö. För sRGB är standard 80cd/m² men jag kör 100cd/m² på alla mina skärmar (både på jobbet och i hemmet). Om man inte har full kontroll över kringliggande ljus i rummet (ex insläpp av solljus) får man lägga in den faktorn i ekvationen. Och om det är varierande ljus i rummet från timme till timme kan det vara bra med en allroundlösning. Har man tillräckligt bra antireflexfilter behöver man oftast inte kräma på alltför mycket ljus. Prova dig fram.

Om du bara har ett reglage för vitbalans bör du undersöka dels vilket mätresultat du får från mätaren på graferna och även hur du själv uppfattar gråskalan. D65 är standard i nästan alla sammanhang (främsta undantagen om man jobbar med biofilm eller äldre japanskt arkivmaterial). Vi människor ser generellt sett fel i lågdagrar tydligare än högdagrar, så beroende på hur pass bra kontroll man har över gråskalan och vilka fel som finns samt kalibern av dem kan det vara bättre det att välja lite större mätmässiga fel i högdagrar gentemot lågdagrar än vice versa.

Ska man göra en ICC-profil för skärmen kan det dock vara önskvärt att sikta på att få 100% amplitud (dvs vitt) så nära D65 som möjligt. Har man avvikelser där kommer annars profilen att kompensera för det vilket då innebär att 100% från grafikkortet inte blir RGB 255:255:255 utan något annat värde, kanske 253:255:247. Naturligtvis kommer bitar alltid att flyttas när man profilerar en skärm men för att man åtminstone ska ha kvar det dynamiska omfånget vill man helst undvika att göra några ändringar i vitt och svart i profilen. Ibland kan det behövas förstås, men återigen: Prova och se vad du får för resultat.

DisplayCAL är huvudsakligen gjort för att skapa ICC-profiler och 3D LUTs. De traditionella kalibreringsverktygen är tämligen begränsade i den programvaran. Om vi ska jämföra andra alternativ i samma prisklass (dvs 0 kr) finns HCFR samt en gratisversion av Lightspace som du kan använda för att kunna komma igång med kalibrering. För verifiering så fanns åtminstone CalMAN ColorChecker förr, men just den utgåvan verkar vara borta just nu. Använder den på jobbet, väldigt vital programvara för att utvärdera om det är dags att kalibrera någon av skärmarna.

Gällande färgrymder så har sRGB och Rec.709 exakt samma färgomfång och vitpunkt (D65). Som du förutspår så används sRGB främst för grafik och Rec.709 i TV- och filmsammanhang. Rec.709 specificerar dock även att signalen skall vara YCbCr och även följa SMPTE Legal Levels, mao går det inte att följa Rec.709 och använda RGB. Gammakurvan i sRGB är väldigt speciell också och det är förhållandevis få skärmar som fixar det.

Om du hade tänkt spela upp film på datorn är det vettigare att du kolla så att programvaran kan konvertera SMPTE Legal Levels till Data Levels och således återges åtminstone svart och vitt korrekt när du visar upp det på en datorskärm som är kalibrerad för just sRGB.

Permalänk

Okej så första är helt enkelt skärmen, vilket är logiskt, fixa det tidigaste i kedjan så bra som möjligt så att säga.

Så i mitt fall är nog kontrasten just nu så hög den kan bli, utifrån Lagom bilderna,
men är lite skeptiskt då ja inte vet ifall webbläsaren kan ställa till något där och att nån ICC profil är igång.
Jag försäkra mig att ingen ska ha varit dock, men hade nog föredragit om det fanns något som körde exklusiv fullscreen eller något för att bypassa allt?

Svärtanva ja klan se går inte beröra alls, är bara bakbelysningen vilket ni tyder på är det vanligaste,
och där har jag i nuläget gått för 100cd/m2. Om det är i ideallt med min belysning vet jag inte,
är rätt kontrollerad miljö då lite soljus kommer in, och har alltid lampan på i princip.

Lampan tror jag ska vara denna: https://www.conrad.se/p/osram-led-eek-a-a-e-e27-gloedlampsfor...

Sen avstånd, ja det kanske är 2 meter snett upp bakom mig?
Vet inte hur viktigt det är och hur ljuset beräknas på det sättet.
Den är väl lite för varm för min smak dock, men är lite lättare på ögonen känns det som.

När det kommer till RGB så utgår jag strikt från kalibreringsverktyget,
eller finns det nåt där också man ska ha "max innan nåt krossas"?
Sen vet ja inte vad som är att föredra, men min gissning är att ja vill ha så högt som möjligt och så bra i kalibreringen som möjligt,
så om ja måste sänka mycket på allt för att få det lite bättre mot det ideala antar jag det inte är värt det etc.
Har för mig det var ett rätt stort gap för att få det mer exakt, typ kanske från 97 97 93 till 90 90 84 säger vi.

Annars så har skärmen inget annat förutom 2 versioner av Gamma, och där står det bara "PC / MAC".
Och det säger mig tyvärr inte mycket, men PC känns bättre rent spontant, MAC ser betydigt ljusare ut.

Och just nu har jag dock inte kalibrerat till sRGB va jag vet, utan Gamma 2.2, om det nu är en egen grej.
Och resultatet ja har från det är att typ "99% av RGB täcks" eller nåt sånt.

Jag vill helst att ICC profilen ska vara göra allt så rätt som möjligt på.. aa allt, om det äns går.
För på Video, som kör Rec709 och lite annat grejs, så förlitar jag mig på MadVR,
Och där är jag lite vilsen ifall 3D LUT ska baseras på samma kalibrering ja har generellt,
men sen skapa en 3D LUT som ska finslipa den för att få videos rätt, eller om det är nåt annat som försigår.

Samma sak på spel där ja tänker att ja ska köra Reshade.

Så, vet inte om 3D LUT arbetar med ICC och skärm kalibreringen som gjordes med den,
eller om ja gör en ny skärm kalibrering för dom och den ignorerar ICC.
ICC kan den göre vilket som på bara ja vet ifall ja måste hålla koll på det, men skärmen vill ja helst inte röra runt på efter jag kalibrerat den, för även om ja kanske går lite i förlust på nåt korrekthet, så prioriterar jag mitt vardagliga vs Video / Spel, då jag inte kommer orka fippla på skärmen bara för ja ska öppna en film och den förväntar sig lite annat från skärmen;P

Här är en rapport från min senaste kalibrering i DisplayCAL ifall det ger nån bra insikt: https://drive.google.com/open?id=1HxG2GJxL1SLJx9IdoC8mW2ekumHES8HK

Permalänk
Bildexpert

Olika webbläsare hanterar profiler olika. Chrome har jag för mig inte har någon färghantering alls, medan Mozilla Firefox har det på Windows (har aldrig fått det att fungera på MacOS). Det som spelar roll där är dels att ICC-profilen för skärmen appliceras så att färgerna visas upp såsom profilen avser dem att göra men också profiler för till exempel Adobe RGB så att bilder med den metadatan kan visas upp under bättre förutsättningar än att bara forcera datan.

Det är helt omöjligt för någon av oss att veta hur bilden upplevs i ditt rum, men om du känner att du får en behaglig bild med lagom mycket ljus mellan 100-120cd/m² så går det utmärkt med det.

Du gör en korrekt iakttagelse att man kan påverka bilden negativt genom att sänka RGB alldeles för mycket, men mycket hänger också på hur reglagen är uppbyggda. På de Dell-skärmar jag har jobbat med (och många andra tillverkare) börjar RGB på 100 av 100 eller motsvarande och man får jobba sig nedåt. I praktiken kan det vara så att du får en rödaktig ton i högdagrarna vilket du försöker åtgärda med att sänka rött, men när du har gjort det får du ett överskott av blått någon annanstans på gråskalan och att sänka blått något enstaka steg gör inte tillräcklig skillnad. Till sist hittar man en sweetspot där man har likvärdig kontroll över alla tre färgkanaler.

Om man har möjlighet att höja RGB från fabriksinställningen på en skärm kan man behöva göra det med försiktighet. Höjer man någon av kanalerna för mycket är det risk att man klipper under 254 för just den kanalen och orsakar färgskift i högdagrarna. En sådan sak är det lätt att man missar.

Vad jag minns från de Dell-skärmarna jag har jobbat med så är Mac-läget runt power law 1.6-1.7, med PC-läget ligger mer runt 2.1-2.2 och är absolut att föredra för datorbruk. De graferna kan bli lite luriga dock då de påverkas mycket av det ljusflödet men väljer.

En 3D LUT och ICC-profil är tämligen olika saker. ICC-profiler erbjuder inte alls samma precision och lämpar sig egentligen bäst för de skärmar som behöver mindre korrigeringar. En 3D LUT däremot har korrigeringar i just tre dimensioner, då det kan handla om exempelvis 15 x 15 x 15, eller 33 x 33 x 33 punkter i färgrymden som mäts och justeras. I jämförelse vill jag minnas att Eizos Color Navigator jobbar med 3 x 3 x 3-profiler i ICC-format för deras skärmar. Det kan man dock komma en bra bit på om skärmen är av god kvalité och den som jobbar med den vad vad den gör.

Vilken gamma du väljer att profilera mot är inte detsamma som color space, även om sRGB specificerar en väldigt särskilt gammakurva som sagt. Jag vill minnas att man i DisplayCAL can välja gammakurva helt oberoende color space, så vilken color space valde du om inte sRGB?

Hanterar Reshade profilering? Och just den rapporten säger egentligen inte så mycket i sammanhanget tyvärr då den mestadels innehåller information om vilka inställningar för fönster och liknande du har valt samt vilka värden som har mätts upp.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Vilken gamma du väljer att profilera mot är inte detsamma som color space, även om sRGB specificerar en väldigt särskilt gammakurva som sagt. Jag vill minnas att man i DisplayCAL can välja gammakurva helt oberoende color space, så vilken color space valde du om inte sRGB?

Hanterar Reshade profilering? Och just den rapporten säger egentligen inte så mycket i sammanhanget tyvärr då den mestadels innehåller information om vilka inställningar för fönster och liknande du har valt samt vilka värden som har mätts upp.

Jag kan bara välja det där, det är alltså där Gamma 2.2 står kan ja också välja sRGB.
Finns ingen color space i sig när ja tittar, verkar bara vara tonkurvan, fast kanske kollar på fel ställe?

Sen antar jag att ja inte borde ha "as measured" utan sätta något?
För en gång hade jag det och då fick jag 7000K och det var bra tydligen, men ja ville ju ha 6500K då det är ju det "vanliga".

Reshade kan tydligen hantera saker via shaders, så DisplayCAL kan generera en shader.
Gjorde ett test, och tyckte bara det blev ljusare, tycker dock alltid det blir ljusare.
Men eftersom spelet också hade ett "sätt brightness så du knappt ser blabla",
så blev jag fundersam vad ja skulle göra då jag ändrar på två ställen, så skippade det tills jag förstår bättre;P

Tror jag hade dom här inställningarna senast (med show advanced aktiverat så man ser lite mer vad som finns):

Permalänk
Bildexpert

Ah, så de ICC-profilerna som DisplayCAL tar fram kan alltså inte ändra hur primörerna mappas. Det förklarar saken. ColorNavigator och CalMAN har den möjligheten däremot, vilka jag är betydligt mer van vid att skapa ICC-profiler med.

Det enda som du då kan ändra med profilen är gråskalan. Då ska du ha vitpunkten ställd på de koordinaterna du har (x: 0.313 samt y:0.329, vilket motsvarar D65 i CIE1931), annars får du ingen ändrad vitbalans. White level och black level bör du ha ställd på "As measured" så att du behåller det dynamiska omfånget i mesta möjliga mån.

Permalänk

Den ska väl korrigera färger också?
Bara att det inte görs under vissa scenarion (tror tex spel är en av dom, då påverkas bara gamman eller nåt sånt av nån anledning).