Transmission tar jättelång tid när det flyttar filer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Transmission tar jättelång tid när det flyttar filer

Hej

När jag laddat ned mina Linuxdistron m.h.a. av Transmission vill jag i programmet efter ett tag flytta dom från "Mapp A" till "Mapp B".
Det är inga konstigheter, bara att högerklicka och välja "sätt dataplats" eller vad det kallas. Problemet är att när jag gör det blir Transmission oresponsiv under hela operationen, och det tar lång tid.

Varför tar det så lång tid? Kan jag göra något åt det?

Spontant känns det som att Transmission istället för att bara flytta filerna kopierar dom för att sedan radera originalfilerna.

Freenas 11.2U3
Transmission 2.94
Transmission finns i "Dataset A"
Mapparna som filerna flyttas till/från finns i "Dataset B".

Säg till om ni behöver veta något mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Ligger mapparna på samma partition? Om filerna måste flyttas mellan två olika partitioner så går det inte att bara flytta dem, utan då är det kopiera + radera som gäller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Är det på samma disk/partition/subvolym(i btrfs) som flytten görs?

Är det mellan olika diskar/partition/subvolume så görs precis som du säger en kopiera och sedan en radering av gamla filen i och med att det anses som olika fysiska diskar/partitioner och då kan man inte bara flytta på referenserna till inoderna utan nya inoder på den nya disken/partitionen måste skapas på nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av xxargs:

Är det på samma disk/partition/subvolym(i btrfs) som flytten görs?

Är det mellan olika diskar/partition/subvolume så görs precis som du säger en kopiera och sedan en radering av gamla filen i och med att det anses som olika fysiska diskar/partitioner och då kan man inte bara flytta på referenserna till inoderna utan nya inoder på den nya disken/partitionen måste skapas på nytt.

Jag är så pass okunnig att jag inte riktigt förstår vad du menar, men problemet är i alla fall löst.
Det du skrev fick mig att kolla lite närmare på hur jag hade allting konfigurerat och jag såg då att mappen allting flyttades till låg under en annan "mount point" för Transmission. Nu har jag sett till att allting ligger under samma mount point och att flytta filer sker numera nästintill omedelbar

Så du ska ha ett tack oavsett om det var det du menade eller inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Bra att du löste det.

Är det olika 'mountpoint' så ligger resp. 'mountpoint' på olika fysiska partitioner (i windows skulle du se som D:/ F:/ etc. diskar) och är förklaringen varför 'flyttning' gick långsamt och systemet upplevs trögt medans det pågår.

skall flyttning gå fort så skall det vara inom samma filsystem.