Missnöjd köpare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Surahammar
Registrerad
Jul 2008

Missnöjd köpare.

Hej!

Jag köpte en begagnad laptop för en dryg månad sedan, detta för att spela WoW BfA. Jag ledsnade rätt fort och valde då att sälja den.

Jag hittade en köpare som gav ett skambud men sedan fick pruta totalt 24% på utsatt rimligt pris, för att jag ville bli av med den. (Jag fick den själv för ett bra pris så mig gjorde det inget.)

Datorn hade jag återställt och han fick själv prova den. Vi drack kaffe, snackade lite och hade allmänt trevligt.

Han var dock inte så kunnig inom datorer men jag slog på en youtube-film för han ville höra ljudet.
Jag visade honom systeminformation, GeForce Experience, vi var in på kontrollpanelen och tittade och lite andra grejer. Allt som allt tog det kanske 45-60 minuter.

Han verkade nöjd och valde då att köpa datorn.

Själv har jag också varit nöjd efter lite tweakande, byta av kylpasta och undervoltning med Intel Extreme Tuning Utility. Den har presterat det jag har förväntat mig.

Tre dagar efter köp så fick jag ett sms om att han var missnöjd med skärmen och bifogade en bild på den där man ser ett mörkt område mot Googles vita bakgrund.

Själv har jag inte haft det problemet, jag har med all uppriktighet inte sett det mörka området och tror att jag skulle ha upptäckt det efter en dryg månads användande.

Det här kan ha uppstått efter att han köpte den (kanske tappat datorn) eller så fanns det innan och jag inte har märkt det.

Jag ringde honom och hjälpte honom uppdatera drivrutinerna till skärmen, vilket föga förvånande inte hjälpte.

Sedan lovade jag att googla lite för att finna information för att kunna hjälpa honom, men jag fick intrycket av att han vill häva köpet eller kanske få ett ännu bättre pris.

Vad tycker ni jag bör göra om:

A) Han vill häva köpet?
B) Han vill ha kompensation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

@Baptisten: Hade inte gett ett skit.

Citera mig tack! så att jag vet att du svarat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

A: inget
B: inget

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K @ 4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB| HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Min första tanke: inför köpet hade köparen fått möjlighet att titta på datorn ner på detaljnivå. Att komma flera dagar senare med ett fel som torde vara uppenbart innan köp känns konstigt.

Har ni inte gjort upp några särskilda avtal så finns det inget egentligt konsumentskydd som köparen kan hänvisa till. Mellan privatpersoner råder ordningen bytt-är-bytt, med undantag för direkta lurendrejerier och bristfällig information vid distanshandel. Något som inte är fallet här.

Jag skulle nog ha markerat att köpt är köpt, särskilt när köparen fått goda möjligheter att göra grundlig inspektion inför köpet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Det låter på dig som att ni klart och tydligt gick igenom datorn, och att denne hade chansen att anmärka möjliga problem. Du gav gott om betänketid till personen och förefaller inte på något sätt ha försökt mörka några problem.

Köparen godkände det skick datorn presenterades. Köparen får stå för sitt beslut.

Det ska inte föreligga någon skyldighet på din sida, eller rättighet på deras sida. Med detta sagt anser jag som ovanstående att du ska stå på dig, men undvik att vara otrevlig eller på något sätt skarp. Lugnt och sakligt förklarar du din ståndpunkt och låter sen känsloverket göra sitt på köparens sida--förmodligen heta åsikter och hot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002

Jag ansluter mig till skaran här och säger samma sak.

Han har fått undersöka datorn i närmare 40 min.
Din del är färdig och inte skyldig något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple Mac mini 2012 (primär desktop)
Dell Latitude 5480 med Linux dist. (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

absolut ingenting.

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Instämmer i ovan. Det är inte ditt problem.

Kanske känns hårt, men vissa människor tror att de går till Elgiganten när de köper något begagnat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

ett mörkt område låter som att han ev kan ha tappat den eller något så att bakgrundsbelysningen delvis kanske gått sönder vilket kan ge fläckar där ljuset är dött.

får vi se bilden mer exakt på hur de ser ut.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Beroende på hur defekten ser ut kan det mycket väl dröja innan den upptäcks. Min bärbara har en ljus "fläck" som bara syns på vit bakgrund när det är mörkt i rummet. Tog ganska många timmars användning innan jag märkte det...

Med det sagt tycker jag inte att du måste göra något. Köper man nånting begagnat efter att ha tittat på den i nästan en timme så tycker jag man får stå sitt kast.

Du kan förstås vara snäll och köpa tillbaka datorn från han (eller ge en liten summa tillbaka) men det är i mitt tycke absolut ingenting du ska känna dig tvunget att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någonstans över Stockholm
Registrerad
Nov 2016

Sålt är sålt. Det finns inget öppet köp på blocket, han har kollat igenom datorn och tagit ett beslut. Hans fel om han inte kollade nog noggrant efter fel när han köpte den, även fast jag tror att han själv gjort felet. Du ska inte göra någonting.

Setup:
Acer Predator XB271HU | Razer Lancehead Tournament Edition | Razer Blackwidow Chroma | Razer Goliathus Speed Medium | Steelseries Arctis 7 2019 Black

Intel Core i7-8700K | G.Skill Aegis DDR4 3000Mhz | ASUS Z370-F Strix | Corsair HX1000i Platinum | MSI Geforce RTX 2080 Ti Gaming X Trio 11GB | NZXT Kraken X62 | NZXT H700i Glaciar White | Samsung 960 EVO 512GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Om folk lär sig att skriva köpeavtal som stipulerar att köplagen inte gäller så slipper man dessa dilemman...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Lobocut:

Om folk lär sig att skriva köpeavtal som stipulerar att köplagen inte gäller så slipper man dessa dilemman...

Vilken paragraf menar du vore relevant att avtala bort?

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Surahammar
Registrerad
Jul 2008

Tack för alla svar, det är linje med hur jag själv resonerar.

Jag ska försöka få upp bilden under dagen så ni kan se hur det ser ut, för er som är intresserade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008

Troligen har köparen klantat sig och skadat datorn och kör nu en rövare för att slippa stå för sin klantighet själv. En säljare med stor (missriktad) empati och/eller samvete kanske kan luras att ta tillbaka datorn eller ge kompensation. Gör för allt i världen inte det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Baptisten:

Hej!

Jag köpte en begagnad laptop för en dryg månad sedan, detta för att spela WoW BfA. Jag ledsnade rätt fort och valde då att sälja den.

Jag hittade en köpare som gav ett skambud men sedan fick pruta totalt 24% på utsatt rimligt pris, för att jag ville bli av med den. (Jag fick den själv för ett bra pris så mig gjorde det inget.)

Datorn hade jag återställt och han fick själv prova den. Vi drack kaffe, snackade lite och hade allmänt trevligt.

Han var dock inte så kunnig inom datorer men jag slog på en youtube-film för han ville höra ljudet.
Jag visade honom systeminformation, GeForce Experience, vi var in på kontrollpanelen och tittade och lite andra grejer. Allt som allt tog det kanske 45-60 minuter.

Han verkade nöjd och valde då att köpa datorn.

Själv har jag också varit nöjd efter lite tweakande, byta av kylpasta och undervoltning med Intel Extreme Tuning Utility. Den har presterat det jag har förväntat mig.

Tre dagar efter köp så fick jag ett sms om att han var missnöjd med skärmen och bifogade en bild på den där man ser ett mörkt område mot Googles vita bakgrund.

Själv har jag inte haft det problemet, jag har med all uppriktighet inte sett det mörka området och tror att jag skulle ha upptäckt det efter en dryg månads användande.

Det här kan ha uppstått efter att han köpte den (kanske tappat datorn) eller så fanns det innan och jag inte har märkt det.

Jag ringde honom och hjälpte honom uppdatera drivrutinerna till skärmen, vilket föga förvånande inte hjälpte.

Sedan lovade jag att googla lite för att finna information för att kunna hjälpa honom, men jag fick intrycket av att han vill häva köpet eller kanske få ett ännu bättre pris.

Vad tycker ni jag bör göra om:

A) Han vill häva köpet?
B) Han vill ha kompensation?

Ingenting, han har fått se datorn & testat den innan köp. Låter som att han strulat till det.

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB ||
|| GTX 970 4GB G1 GAMING ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
||Samsung SSD 850 EVO 500GB || Western Digital Green 1TB ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Visst sålt är sålt men felet som han påpekar fanns nog där från början.
Då han enligt dig var okunnig, verkar det som att du har stått bakom skärmen och klickat för det mesta. Han litade på dig att allt var i sin ordning.
Du är dator kunnig, det är inte något stort problem. Du bör kunna lösa det, återköp, prisavdrag etc.

Klart att alla vill köpa billigt, i de här fallet ser jag inte att han försöker agera oärligt som vissa har nämnt

Om han tappat den bör du kunna se det, kontrollera det när det blir dags.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011

Låter som en dum räv. Uppenbart försöker han bara skinna dig på affären. Inte nog med att han tycker det är rätt att pruta nära 25%, han tycker även han har rätt till någon slags kompensation efteråt?

En del ska man helt enkelt hålla sig borta från när det gäller köp och sälj. Mitt råd är att hålla dig långt borta från och med nu.

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Håller med övriga, du måste inte göra någonting. Men man kan ju alltid fråga vad han förväntar sig. Få testa i nästan en timme, få 25% rabatt och sen komma och klaga på ett fel som borde upptäckts redan om det fanns.

Vill man ha säkerhet som köpare får man fan köpa nytt från företag, men då kostar det förstås mer...

Finns något som kallas undersökningsplikt och den verkar många köpare glömma...

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2013

Han kanske har lyft/flyttat laptopen genom att lyfta den via skärmen, finns tyvärr de som gör det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

I hans ställe hade jag inte kontaktat dig utan skämts över att jag fick mellan 30-60 minuter med datorn och inte upptäckte detta. Har en känsla av att han gjort detta själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av rasoul:

Visst sålt är sålt men felet som han påpekar fanns nog där från början.
Då han enligt dig var okunnig, verkar det som att du har stått bakom skärmen och klickat för det mesta. Han litade på dig att allt var i sin ordning.
Du är dator kunnig, det är inte något stort problem. Du bör kunna lösa det, återköp, prisavdrag etc.

Klart att alla vill köpa billigt, i de här fallet ser jag inte att han försöker agera oärligt som vissa har nämnt

Om han tappat den bör du kunna se det, kontrollera det när det blir dags.

Finns ingen anledning att kontrollera något överhuvudtaget. Vore otroligt korkat att ens ge sig in i diskussioner kring detta, det leder bara till dåliga kompromisser och missnöje åt alla håll. Bättre att rakt och klart säga att felet inte fanns där när han köpte den och att det är hans problem. Eller har du tänkt dig en "evighetsgaranti" vilket det blir om man mesar sig mot sådana här typer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

@Baptisten:
C - Köpet är genomfört du har ingen skyldighet till support eller nånting.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2012

Gratis kaffe och 1 timme genomgång och testande av datorn innan köp. Du har ingen ansvarighet men gör det som du själv känner är rätt så du slipper grubbla

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Bellerefon:

Vilken paragraf menar du vore relevant att avtala bort?

Det går att skriva i köpeavtalet att "köplagen gäller ej" då hela köplagen går att avtala bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Lobocut:

Det går att skriva i köpeavtalet att "köplagen gäller ej" då hela köplagen går att avtala bort.

Ja, det är jag mycket medveten om.
Det går även att skriva att LAS inte är tillämplig för köpet om man skulle vilja det.
Min fråga var vilken paragraf du ansåg var relevant att komma ifrån, och på vilket vis det skulle påverka TS situation vid en eventuell rättslig tvist.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Iom att han har undersökt varan i förhand så har han accepterat skicket som den är i. Jag hade inte tagit tillbaka den. Han kan ju alltid sälja den vidare om han inte är nöjd, vilket är det normala att göra vid privataffärer.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Bellerefon:

Ja, det är jag mycket medveten om.
Det går även att skriva att LAS inte är tillämplig för köpet om man skulle vilja det.
Min fråga var vilken paragraf du ansåg var relevant att komma ifrån, och på vilket vis det skulle påverka TS situation vid en eventuell rättslig tvist.

18 § och 19 §

Finns även rättsfall som berör undersökningsplikten NJA 1996 s. 598, mål nr T 5302/95 Så även fast man har undersökt varan så kan man få rätt mot säljaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Lobocut:

18 § och 19 §

Finns även rättsfall som berör undersökningsplikten NJA 1996 s. 598, mål nr T 5302/95 Så även fast man har undersökt varan så kan man få rätt mot säljaren.

Sant, dock så brukar man endast kunna åsidosätta undersökningsplikten vid dolda fel. Med tanke på att personen i fråga satt med och tittade på skärmen i upp till en timme, så kan man rimligen anse att detta borde ha upptäckts, om det nu är så tydligt. Krävs det ett specifikt bakgrundsljus för att felet ska synas, ja då är det ju inte heller osannolikt att säljaren inte heller kände till felet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Svar alla mail med något i stil med;
"Alla dina krav bestrides i sin helhet

Mvh
Säljare av xx xx x x x x x ".

No more no less.

För börjar du hjälpa till så kommer det bara bli värre.

"ge dem fingret och de tar hela handen".

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.