Permalänk
Medlem

Vad heter denna skruven / bitsen

Försöker öppna en sak och behöver en bits som passar.
Verkar vara typ tre piggar men hittar inget.
Nån som vet vad / vilken jag söker?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Vad ska du öppna? Kan ju vara en propriäter skalle som tillverkaren gjort själv som bara sitter på deras produkter. Apple gör väl egna skruvar till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Aldrig sett den varianten förr, men det stuket brukar i alla fall allmänt kallas "spanner screw" på engelska.

En ren gissning, "3 slot spanner bit" kanske?

Edit: googlade runt lite, dessa verkar ju väldigt snarlika. Något att utgå från när du letar bits i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske fungera:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...
Testa att söka efter "säkerhetsbits" så kanske du hittar det du behöver, har dock ingen aning om det är rätt.

Permalänk
Medlem

Om du googlar på T-Groove eller Tri-Groove så får du träff på den.

Men den verkar vara riktigt ovanlig så jag tror inte att den finns i de vanliga "security" bits satserna.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se exakt hur den ser ut på mobilen, men kan det tänkas vara en sk 'tri-wing' / Y-tip skalle?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det är ett IKEA grenuttag som hade alldeles för lång kabel som jag tänkte korta.
Men blir nog lättast att kapa kablen å skruva dit en https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/i... ist.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köpa grenuttag som har den längd du önskar?
Men annars håller jag med, kapa kabeln på andra sidan.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Aldrig sett den förut, jag skulle rekommendera att testa våld av olika slag. Alltifrån knacka med en skrivmejsel, stämjärn till att ta en borrmaskin och borra upp den och använda en skruvutdragare. Förutom det så går det svetsa, gräva upp plasten etc.

Problemet med skruven i bild är att den känns som att även om du har exakt rätt bits så kan den vara väldigt svårt att få ut då det ej finns något bra fäste.

Btw mitt våldförespråkande har jag fått från landet där jag ska ta isär ett gäng skruvar som har varit ute och rostat i 50år. Börjar man nämna sig rostiga muttrar med runt 60-80mm så får några kg pressar ner.

*edit*
Det finns skruvar vars konstruktion mer eller mindre är att de ska gå skruva fast men inte ta lös. Det är väldigt enkelt att konstruera en sådan skruv då man drar åt olika håll för att öppna och stänga och friktionen som gör att skruven följer med bitsen hamnar på olika ställen. lägg även till att skruven har en fart (rörelseenergi) när den skruvas fast. Sedan ska du försöka skruva lös skruven utan denna rörelseenergi.
Så min gissning är som sagt att skruven kan vara svår att få lös trots rätt bits, där denna bits är svår och troligen dyr att få tag på. Så testa först med lite våld att knacka med en skruvmejsel är mitt råd.