Sortera ikoner hur man vill?

Permalänk

Sortera ikoner hur man vill?

Man kan ju sortera sina ikoner (te.x till appar) efter namn, datum (samt c:a 50 grejer till). Men finns det något sätt att själv arrangera dom, vilket ju i många fall är det vettigaste för IKONER (filer är ju en annan grej..), eller går inte det på något enkelt sätt?

Låt säga att jag i min modding-folder vill ha mina 3D program på rad 1, på rad två olika bildprogram, rad tre olika foldrar jag ofta använder. Just nu är allt huller om buller eftersom Windows tror det är skitvettigt att sortera sådant efter te.x datum (lol..).

Googlar man hittar man ju tusen saker för det är svårt att specificera exakt vad man menar i söktermer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Inaktiv

Kryssa av "auto arrangera ikoner" på skrivbordet och flytta sen runt av hjärtans lust?

Permalänk
Skrivet av anon285333:

Kryssa av "auto arrangera ikoner" på skrivbordet och flytta sen runt av hjärtans lust?

Har aldrig auto arrange på, det måste ju vara den mest irriterande windowsfunktionen ever

Ja på skrivbordet kan man ju arrangera hur som helst, men jag menar i en katalog som man har på skrivbordet (skulle specificerat mer)..

Så som jag jobbar - skrivbordet: använder som ett verkligt skrivbord, tonvis av grejer som jag för tillfället donar med (rensas efter att jag är klar).
Kataloger på skrivbordet = skrivbordslådor där jag vill ha ordning och reda, saker ska inte ligga huller om buller så att pennor ligger bredvid läsglasögon och sen pennor igen (eller i windows: grafikprogram, länk till en folder, annat grafikprogram osv).. Vill inte heller ha kanske 20 "lådor"/kataloger utan ett fåtal men bra arrangerade så det går snabbt att hitta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Inaktiv

Första resultatet efter en snabb Googling vilket tar bort auto arrangering utav ikoner i en mapp.

Fungerar inte det hör av dig så provar vi något annat.

EDIT: Verkar inte fungera idag efter Windows version 1703 och resettas efter en F5.

Verkar vara ett dött lopp tyvärr:

"Any news regarding auto-arrange? Still missing this feature."

"No new news. This feature appears to be permanently broken."

Permalänk

Så bara ännu en värdelös grej med Win
Hatar att man inte kan namnge grejer i quick access också.. har typ 5 folders som heter "textures", ett flertal som heter "Meshes".. skitkul att gissa vilken som är rätt. Annars hade det varit en bra grej, speciellt shortcuts till kataloger då..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

På en av mina arbetsdatorer har jag lagt till mapparna i startfältet där nere vid klockan. Det går att dra runt dom i listan i precis den ordningen man vill. Iirc gjorde jag det genom att skapa en mapp, la genvägar i mappen och sen gjorde jag en genväg till mappen i startfältet.

Exempel:

Går att göra hur många mappar man vill och fylla dessa exakt som man vill. Det är dock på Windows 7, har inte testat på min W10 maskin om man kan göra samma sak, men jag utgår att liknande funktionalitet finns i W10. Enorma fördelen är att man kan ha helt rent på skrivbordet.

Sidnot, lilla pilen ovanför klockan är Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Man kan ju sortera sina ikoner (te.x till appar) efter namn, datum (samt c:a 50 grejer till). Men finns det något sätt att själv arrangera dom, vilket ju i många fall är det vettigaste för IKONER (filer är ju en annan grej..), eller går inte det på något enkelt sätt?

Låt säga att jag i min modding-folder vill ha mina 3D program på rad 1, på rad två olika bildprogram, rad tre olika foldrar jag ofta använder. Just nu är allt huller om buller eftersom Windows tror det är skitvettigt att sortera sådant efter te.x datum (lol..).

Googlar man hittar man ju tusen saker för det är svårt att specificera exakt vad man menar i söktermer.

Använd Stardocks Fences så får du väldigt goda möjligheter att arrangera hur du vill på skrivbordet. Finns som 30 dagars trial.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Raphaei
min taskbar (det är väl den du använder?) är helt full, vill inte ha flera rader (hade så förr, men blir oöverskådligt efter ett tag)..
Där har jag det jag behöver tillgång till snabbt, skrivbordet och mappar är mer sånt jag använder ibland.

Men som mycket annat så blev även den mycket sämre iom Windows 10, vetifan om man ens kan ha folders där. Den är väldigt kinkig med vad som får läggas där jämfört med hur det var in Windows 7 (där även quick access var bättre) ..

@Louwsy Shroom tack! ska kolla upp det!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Använd Stardocks Fences så får du väldigt goda möjligheter att arrangera hur du vill på skrivbordet. Finns som 30 dagars trial.

Har provat Fences ett tag, och det är rätt bra! Enda jag kan störa mig på är att den autosorterar när jag lägger saker på skrivbordet. Kanske går att stänga av. Släpper jag något vill jag gärna att den ligger exakt där jag släppte det och inte flyttas till sidor osv.

Det är lite buggigt.. Gjorde en katalog som hette 0.99... denna blev direkt osynlig efteråt. Kommer bara åt den via This PC, Desktop (då ser man ju hur skrivbordet ser ut egentligen). Provade 2 ggr, båda gångerna så "försvinner" katalogen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Men som mycket annat så blev även den mycket sämre iom Windows 10, vetifan om man ens kan ha folders där. Den är väldigt kinkig med vad som får läggas där jämfört med hur det var in Windows 7 (där även quick access var bättre) ..

Man kan ha mappar i taskbar, även i Win 10.
Skapa en mapp var du vill på disk, högerklicka på taskbar och välj Toolbars, sedan New Toolbar och peka på mappen du skapade i första steget.
I denna mapp kan du sedan lägga genvägar till saker av ditt hjärtas lust.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Man kan ha mappar i taskbar, även i Win 10.
Skapa en mapp var du vill på disk, högerklicka på taskbar och välj Toolbars, sedan New Toolbar och peka på mappen du skapade i första steget.
I denna mapp kan du sedan lägga genvägar till saker av ditt hjärtas lust.

just det! Bra, det kan nog komma till användning. Tack.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"