Fractal Design Define S2 Vision introducerar härdat glas och RGB-fläktar

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define S2 Vision introducerar härdat glas och RGB-fläktar

Avskalad design och bra luftgenomflöde är egenskaper som ofta kännetecknar chassin från Fractal Design. Med Define S2 Vision tillförs visuell flärd med RGB-fläktar och härdat glas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt klart ett snyggt chassi! Kommer nog byta ut mitt R4 mot detta!

Någon som vet var man kan se hur dessa fläktar med glidlager ser ut inuti? Vart nyfiken men hittar inget när jag googlar.

EDIT: Skulle vilja ha möjligheten att beställa utan fläktar. Vill man inte ha just deras så sitter man med 3 stycken man inte använder..

Permalänk
Medlem

Är inte det feldöpt? Fractal Design P12 Vision

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Snäppet för dyrt enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend

Jäklar vad dyr den var! Njaaa

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Riktigt dyrt och känns inte som att det kommer attrahera Fractal designs vanliga kundbas. Antar man kanske tänker göra sig ett försök att attrahera nya kundkretsar?

Permalänk
Medlem

Var inte Fractal engång Bra, snygga och faktiskt rätt så billiga? Just nu verkar dom gå mott RGB trenden och pisshöga priser. Dom har med andra ord gått ner sig duktigt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Helt klart ett snyggt chassi! Kommer nog byta ut mitt R4 mot detta!

Någon som vet var man kan se hur dessa fläktar med glidlager ser ut inuti? Vart nyfiken men hittar inget när jag googlar.

EDIT: Skulle vilja ha möjligheten att beställa utan fläktar. Vill man inte ha just deras så sitter man med 3 stycken man inte använder..

Finns en variant utan rgb för ungefär 600kr mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Var inte Fractal engång Bra, snygga och faktiskt rätt så billiga? Just nu verkar dom gå mott RGB trenden och pisshöga priser. Dom har med andra ord gått ner sig duktigt.

Fast nu finns de ju även en variant utan RGB.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Var inte Fractal engång Bra, snygga och faktiskt rätt så billiga? Just nu verkar dom gå mott RGB trenden och pisshöga priser. Dom har med andra ord gått ner sig duktigt.

Sålänge folk pröjsar så kommer de fortsätta.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Sålänge folk pröjsar så kommer de fortsätta.

Absolut är det så. Jag har själv P12RGB i min burk, eller ja det är faktiskt urkopplat, men alltid assosierat Fractal som Cleant, bra och billigt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Fast nu finns de ju även en variant utan RGB.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gjorde det, men priset på den var ju helt skev.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Oj vad många chassin som uppvisar den där trion av färgglada fläktar i fronten nu för tiden. Jag tycker det ser osmakligt ut, jag tänker mig att komponenterna som finns däri är av låg kvalité.

En som har RGB i sin burk, tröttnar den inte på det? Är det alltså meningen att man ska flytta blicken från skärmen till datorn och bara begrunda RGB:n vid ett flertal tillfällen under en datorsession?
Är det inte jobbigt att ha nåt som lyser och skiftar färg i synperiferin? Jag stör mig bara om det är nån liten ledgrej på musen eller datorns powerknapp som lyser när jag koncentrerar mig på nåt på skärmen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Oj vad många chassin som uppvisar den där trion av färgglada fläktar i fronten nu för tiden. Jag tycker det ser osmakligt ut, jag tänker mig att komponenterna som finns däri är av låg kvalité.

En som har RGB i sin burk, tröttnar den inte på det? Är det alltså meningen att man ska flytta blicken från skärmen till datorn och bara begrunda RGB:n vid ett flertal tillfällen under en datorsession?
Är det inte jobbigt att ha nåt som lyser och skiftar färg i synperiferin? Jag stör mig bara om det är nån liten ledgrej på musen eller datorns powerknapp som lyser när jag koncentrerar mig på nåt på skärmen.

Jag vet inte varför vissa tror att folk med rgb har samma ljusinställningar som företag använder på mässgolv.

Jag skulle gissa att de flesta kör som jag, en eller två fasta färger som man kan byta efter behag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av kabex:

Jag vet inte varför vissa tror att folk med rgb har samma ljusinställningar som företag använder på mässgolv.

Jag skulle gissa att de flesta kör som jag, en eller två fasta färger som man kan byta efter behag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter väl rimligt, men jag tänker mig att de väljer den visuella marknadsföringen för att folk anser att just de bilderna ser lockande ut och vill ha så själva.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Gillar fraktalerna som fan. Riktigt sköna att bygga i men kabeldragning på helt rätt ställen. Och jag brukar inte bry mig om det är sladdar överallt, men deras chassin övertygar en att dra dem rätt av deras blotta existens.

Kan man få dem med plexiglas så att jag kan bygga ett RGB-kaos till min 5-åriga son? Och en rosa till min 8-åriga dotter. (Så klyschigt, men där hamnade hon till slut ändå.) ... Sett så många bilder på reddit med krossade glas.

Skrivet av BM-Mods:

Var inte Fractal engång Bra, snygga och faktiskt rätt så billiga? Just nu verkar dom gå mott RGB trenden och pisshöga priser. Dom har med andra ord gått ner sig duktigt.

Det har du fan rätt i. Stilrena, funktionella och billiga.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Var inte Fractal engång Bra, snygga och faktiskt rätt så billiga? Just nu verkar dom gå mott RGB trenden och pisshöga priser. Dom har med andra ord gått ner sig duktigt.

Jag håller med dig. Det bästa med FD var just att man fick väldigt mycket chassi för pengarna till bra kvalitet och avskalad design. Så var det väldigt länge men sen släppte de R6an för över 1600kr och sen dess har de hållit en omotiverat hög prislapp. Nu när det kostar så mycket kan man lika gärna titta på andra märken som kostar samma eller lite mindre och antagligen gör det bättre.

Nä...är verkligen superbesviken på FD och deras prisstrategi.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ge oss uppdaterad Meshify C istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar att själva chassit är mörkt, vilket ger RGB'n en stark visning i estetiska sammanhang.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Märklig strategi. Den originala Define S får man för mellan 500-700 kronor väldigt ofta. Den innehåller inga fönster eller nått annat än 2 st fläktar har jag för mig. Den nya med RBG-fläktar och härdat glas kostar alltså bortimot fyra gånger så mycket. Till det priset skulle jag minst vilja haft möjligheten att byta fronten mot en mesh, lite mer avancerad fläktkontroller osv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Absolut är det så. Jag har själv P12RGB i min burk, eller ja det är faktiskt urkopplat, men alltid assosierat Fractal som Cleant, bra och billigt

Vad har ändrats menar du? Enligt min mening ser detta chassi minst lika rent ut i formgivningen som Define S och många andra chassin i Fractal Designs produktsortiment. Bara för att de nu utökar sortimentet betyder det väl inte att de slopar övriga segment? Inte uteslutet att det kommer en "vanlig" version av S2, likt S, i framtiden. Define S finns fortfarande att köpa för övrigt.

Skrivet av BM-Mods:

Det gjorde det, men priset på den var ju helt skev.

Jag är övertygad om att priset är satt utifrån en verklighet som Fractal Design måste förhålla sig till där t ex produktutveckling, materialkostnad, distribution, produktionstakt, marknadsföring, support osv måste tas i beaktan. Det är ingen mening med att utveckla en produkt de inte tror de kan sälja.

Permalänk
Medlem

Fan vad folk verkar kräsna här... FD utökar sin line-up med två stycken chassin, med massa härdat glas (om man nu vill ha det) och RGB-fläktar, vilka givetvis kostar skjortan (det gör alla chassin med den typen av bestyckning).
Men varför låter det på alla som att kvaliteten, byggkänslan, och prisbilden har förändrats till dessa chassin, och på alla andra av deras chassin?
Meshify C, och Define C TG är forfarande kanske de mest prisvärda chassin du kan köpa om man vill ha härdat glas (vill man inte det finns det samma modeller utan), deras pris har inte ändrats.
Vad jag kan se så är stommen i dessa två nya chassin samma som i deras ganska nya S2, så kvaliteten bör även den vara kvar.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Proffsmobbare

Det vore roligt om takpanelen i glas gick att köpa som extratillbehör till S2 eller R6. Kan tänka mig att det är ett rejält steg upp i kvalitetskänsla jämfört med plåt- och plastpanelen som medföljer original.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Fractal Designs funktioner och generella design på sina chassin, men kvalitén fick mig att sälja det Define R6 TG som jag hade tidigare. Jag har haft Ncase M1, Cerberus X, Ghost S1 mfl och då var gapet för stort, det var en riktig besvikelse. Det var synd, för jag tyckte om en hel del av lösningarna, men när skruvar går sönder, fästen inte håller, plasten spricker, då är det inget vidare.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Riktigt dyrt och känns inte som att det kommer attrahera Fractal designs vanliga kundbas. Antar man kanske tänker göra sig ett försök att attrahera nya kundkretsar?

Frågan är bara vilken kundkrets som vill ha ”Mer fjortisljus till högre pris”?

Permalänk
Inaktiv

define mini r2 tack