Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

Det är lite frågetecken kring om skärmen klarar native-upplösning (5120x1440) i 4:4:4 med HDR i 120hz 8-bit över DP 1.4. Har @laxpudding någon kvalificerad gissning måntro?

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/bjvgkl/...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

extremt grinig på HDMI(antar att det är hdmi) just nu, Vill jag ha ljud från sony ht-st5000 så måste jag ha tvn på som andra skärm. koppla ur tvn hjälper ej, kan tyvärr knappast något om hdmi och hur det fungerar.

Skrivet av Wantez:

Är det någon som fått hem skärmen än?

ja Något du undrar över?

extremt grinig på HDMI(antar att det är hdmi) just nu, Vill jag ha ljud från sony ht-st5000 så måste jag ha tvn på som andra skärm. koppla ur tvn hjälper ej, kan tyvärr knappast något om hdmi och hur det fungerar. (Har haft en 55oled som skärm ett tag)

Skrivet av KniFF:

Det är lite frågetecken kring om skärmen klarar native-upplösning (5120x1440) i 4:4:4 med HDR i 120hz 8-bit över DP 1.4. Har @laxpudding någon kvalificerad gissning måntro?

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/bjvgkl/...

Windows säger att den körs i 119 8bit rgb så, dock inställd på 120 i nvidia cp.

Förövrigt så tolkar jag det som att Samsung rep menar 10bit/HDR inte 8bit

Permalänk
Medlem

du borde kolla på den här bilden och sista två rader om du kan läsa de

https://i.redd.it/zida1ty69tv21.png
https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoKKeR:

du borde kolla på den här bilden och sista två rader om du kan läsa de

https://i.redd.it/zida1ty69tv21.png
https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling

Texten går alldeles utmärkt att läsa. för referens så sitter jag på ett RTX 2080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

ja Något du undrar över?

Jag undrar hur PBP fungerar med Easy Box? och ifall man kan sätta upp så man får en 2560x1440 "skärm" där man kan köra spel i fullscreen eller tex. fullscreen youtube 16:9 på halva skärmen.

Är det 120hz native eller 120hz overclocked?

Är skärmen G-Sync kompatibel?

Hur är input-lag och response time?

Visa signatur

// wantez

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wantez:

Jag undrar hur PBP fungerar med Easy Box? och ifall man kan sätta upp så man får en 2560x1440 "skärm" där man kan köra spel i fullscreen eller tex. fullscreen youtube 16:9 på halva skärmen.

Är det 120hz native eller 120hz overclocked?

Är skärmen G-Sync kompatibel?

Hur är input-lag och response time?

Har inte testat Easy Box ännu, kräver inloggning, fy på er Samsung, Men ser ingen anledning till att det skulle krångla att dela upp skärmen i flera delar, är väl hela iden med programmet? annars så finns det ju andra program som kan göra det.

PBP på själva skärmen, har 16:9 2x och 21:9 x 11:9, så inget för 3 källor samtidigt.

120hz native ingen overclock.

Har inte märkt några problem med G-Sync, haft det på konstant.

Input-lag/respons tiderna är bättre än tvn, angående ghosting så kan jag inget säga då jag bara ha en Oled tv att jämföra med.

Permalänk
Medlem

@Crille90: Vilken ÅF har kunnat leverera skärmen? Vad jag såg var det bara Inet som hade ett datum som passerat men dom verkade ändra det sen till 7/5 eller var det nu var, dock osäker på om dom fick in något fåtal exemplar som gick ut till kund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Crille90: Vilken ÅF har kunnat leverera skärmen? Vad jag såg var det bara Inet som hade ett datum som passerat men dom verkade ändra det sen till 7/5 eller var det nu var, dock osäker på om dom fick in något fåtal exemplar som gick ut till kund?

Från inet.se skickades den 29 april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille90:

Från inet.se skickades den 29 april.

Nice.

Skrivet av Crille90:

Texten går alldeles utmärkt att läsa. för referens så sitter jag på ett RTX 2080ti

Och då kör du i native upplösning (vad nu den heter?) @ 120 hz med 4:4:4? För annars lär ju bandbredden inte vara något problem

Hur är det förresten med HDR och GSync, det lär ju inte fungera förmodar jag för om det gjorde det har jag svårt att se vad GSync HDR skulle ha för funktion (jämfört med vanliga GSync)? Iaf inte i native@120hz@444.

Var är recenssionen och bilderna på din skärm då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nice.

Och då kör du i native upplösning (vad nu den heter?) @ 120 hz med 4:4:4? För annars lär ju bandbredden inte vara något problem

Hur är det förresten med HDR och GSync, det lär ju inte fungera förmodar jag för om det gjorde det har jag svårt att se vad GSync HDR skulle ha för funktion (jämfört med vanliga GSync)? Iaf inte i native@120hz@444.

Var är recenssionen och bilderna på din skärm då?

ja native upplösning 5120 x 1440 120hz 8bit rgb.

Märkte inga problem med HDR och Gsync igång körde 5120 x 1440p 120hz, Kan testa lite mer spel senare om du vill bara testat Forza Horizon 4(hade det installerat)

Recension? tyvärr inget vidare kunnig inom området för att göra en och har samtidigt inget direkt att jämföra med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KniFF:

Det är lite frågetecken kring om skärmen klarar native-upplösning (5120x1440) i 4:4:4 med HDR i 120hz 8-bit över DP 1.4. Har @laxpudding någon kvalificerad gissning måntro?

Med lite överslagsräkning är 5120x1440 pixlar 7,37 megapixel och därför snäppet (1,125 ggr färre pixlar) enklare än 3840x2160 och 8,3 megapixel. Där klarar vi ganska precis 120 Hz med 8-bitar 4:4:4/RGB. 10-bitar kräver 1,25x mer bandbredd och då räcker DP och HBR3 inte till för full bandbredd med 5120x1440/120 Hz i 10-bitars färgdjup. Man borde i teorin kunna nå 110 Hz eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med lite överslagsräkning är 5120x1440 pixlar 7,37 megapixel och därför snäppet (1,125 ggr färre pixlar) enklare än 3840x2160 och 8,3 megapixel. Där klarar vi ganska precis 120 Hz med 8-bitar 4:4:4/RGB. 10-bitar kräver 1,25x mer bandbredd och då räcker DP och HBR3 inte till för full bandbredd med 5120x1440/120 Hz i 10-bitars färgdjup. Man borde i teorin kunna nå 110 Hz eller så.

Hinner testet komma innan den står på mitt skrivbord?

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: En bred 49-tummare med 5120x1440-panel från Dell ska testas härnast, dock med IPS och 60 Hz. All work and no play (nåväl) men Samsungen är intressant. Så det blir att jaga på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: En bred 49-tummare med 5120x1440-panel från Dell ska testas härnast, dock med IPS och 60 Hz. All work and no play (nåväl) men Samsungen är intressant. Så det blir att jaga på den.

Då lär mitt skrivbord hinna före

Det jobbiga är dock att skärmstorleken till trots så har en vanlig 4K skärm fortfarande fler pixlar och kan därmed visa mer innehåll (så länge man kan se det).

Permalänk
Medlem

Finns några i lager hos Dustin nu om någon är sugen.

https://www.dustin.se/product/5011130802/c49rg90ssu

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

Har fått hem min ifrån Inet idag. Dock så tycker jag att den ibland flickrar till en kort sekund inte ofta men då och då. Precis som ett streck går tvärs över skärmen .. Någon som vet vad det kan bero på ?
Helt otrolig inlevelse i spelen jag testat.. Dock bara CoD och World of Warcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

Har fått hem min ifrån Inet idag. Dock så tycker jag att den ibland flickrar till en kort sekund inte ofta men då och då. Precis som ett streck går tvärs över skärmen .. Någon som vet vad det kan bero på ?
Helt otrolig inlevelse i spelen jag testat.. Dock bara CoD och World of Warcraft

Är det möjigtvis med GSync akiverat? Vet att @laxpudding nämnt något liknande i ett par recenssioner men minns inte detaljerna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBergelin:

Har fått hem min ifrån Inet idag. Dock så tycker jag att den ibland flickrar till en kort sekund inte ofta men då och då. Precis som ett streck går tvärs över skärmen .. Någon som vet vad det kan bero på ?
Helt otrolig inlevelse i spelen jag testat.. Dock bara CoD och World of Warcraft

Hur är det med klassiska VA nackdelar som Ghosting osv?

Permalänk

Allt löste sig med att använda Display port kablen som följde med skärmen
Har inte märkt av någon Ghosting själv .. dock upplever jag en yrsel känsla när man lirar sitter kanske fär nära skärmen

Permalänk

Jag är svinpeppad på den här skärmen, ser ut att vara precis vad jag väntade på när jag stod över den förra modellen som var 1080. Har idag en Philips 40" 4K som jag inte varit helt nöjd med för att den är för HÖG. Man behöver inte höjden, man behöver bredden.

En sak som stört mig är också hur producenten valt att göra "indelningarna" när man kör PinP.

Varför kan man inte ha tre skärmområden från olika ingångar, där man har en vanlig 21:9 på mitten, och två högsmala pivotskärmar på sidan? Finns denna funktion?

Vore perfekt att ha mail på en sida, och discord på andra sidan, båda i högsmala områden. Och en stor 21:9 på mitten.

Eventuellt att man kan ha en högsmal för laptopen på en sida, raspberry på andra sidan, och gaming på mitten. Detta förutsätter tre skärmområden.

När man delar upp skärmen och skall gama vill man ju inte sitta och titta på EN sida av skärmen..

Någon som känner till något om detta eller har en lösning på problemet?

//GF

Permalänk
Medlem

@goodfidelity: Till spel behöver man inte höjden, däremot gör det rätt stor skillnad för arbete och möjligheten att kunna stacka fönster i höjdled. Med 2180 är det inga problem, med 1080 är det i praktiken meningslöst, och med 1440p är det någostans i mellan. Om man sen har behov av att stacka fönster i höjdled eller inte får väl var och en avgöra själv, som programmerare gör jag det nästan hela tiden då jag måste ha koll på många fönster samtidigt.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@goodfidelity: Till spel behöver man inte höjden, däremot gör det rätt stor skillnad för arbete och möjligheten att kunna stacka fönster i höjdled. Med 2180 är det inga problem, med 1080 är det i praktiken meningslöst, och med 1440p är det någostans i mellan. Om man sen har behov av att stacka fönster i höjdled eller inte får väl var och en avgöra själv, som programmerare gör jag det nästan hela tiden då jag måste ha koll på många fönster samtidigt.

Jag förstår inte? Min fråga var om man kan dela av skärmen så att man har huvudområdet på mitten, och två högsmala områden på respektive sida där man kan ha mailen och discord när man spelar, eller sin laptop / raspberry när man inte spelar.

Som jag förstått det så delar den in skärmen i TVÅ delar, en till höger och en till vänster. Det är ganska värdelöst eftersom man då inte kan spela på en del och göra annat på andra, man vill ju som regel ha spelet precis i mitten och inte ute på ena sidan.

//GF

Permalänk
Medlem

@goodfidelity: Det vet jag inte då jag inte har skärmen (ännu ) men min kommentar gällde vad du skrev om att avvakta med förra skärmen som endast var 1080 på höjden.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@goodfidelity: Det vet jag inte då jag inte har skärmen (ännu ) men min kommentar gällde vad du skrev om att avvakta med förra skärmen som endast var 1080 på höjden.

Ok!

Då förstår jag, 1080 var helt värdelöst. Den skärmen hade så sjukt dålig bild när man satt bara på desktopen i windows att man ville sticka ut ögonen med en rostig sax.

Jag älskade konceptet från dag en, men det måste backas upp med bildkvalitet (färger och upplösning) för att det skall bli aktuellt att slanta upp de där pengarna.

Jag kör också nVidia kort, så det är lite trist med den stora fina dyra skärmen som inte klarar G-sync,men det kanske fungerar ändå? Jag vet inte för min skärm som jag har idag klarar bara 60hz, och är inte alls gjord för spel.

//GF

Permalänk

Satt tidigare med en triple-monitor-setup och har nu suttit i snart två veckor med en LG 34GK950G som jag tycker funkar otroligt bra. Trots att Samsung har utvecklat skärmen specifikt för gaming så tänker jag att den kanske eventuellt funkar bra att vara produktiv med. Under vardagen jobbar jag som it-konsult med mycket fokus inom webbutveckling och har även förmånen att kunna jobba hemifrån ibland. Ni som har erfarenhet av denna skärmen och inte bara gamea, hur är ergonomin i övrigt om man sysslar med lite mer kreativa saker? Tänker även att krökningen är på 1800R jämfört med min nuvarande på 1900R

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag förstår inte? Min fråga var om man kan dela av skärmen så att man har huvudområdet på mitten, och två högsmala områden på respektive sida där man kan ha mailen och discord när man spelar, eller sin laptop / raspberry när man inte spelar.

Som jag förstått det så delar den in skärmen i TVÅ delar, en till höger och en till vänster. Det är ganska värdelöst eftersom man då inte kan spela på en del och göra annat på andra, man vill ju som regel ha spelet precis i mitten och inte ute på ena sidan.

//GF

Finns mjukvara för att göra flera zoner så du kan till exempel ha en 21:9" i mitten och två mindre zoner på vardera sida.

Om man vill så har Samsung sin egna mjukvara för detta Easy settings toolbox.
Som har en del olika "mönster" där det går att justera storleken på varje ruta.

PBP funktionen alltså 2st input kommer dela upp skärmen i två delar ja.

Permalänk

När kommer Sweclockers ut med en recension av denna skärm då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaVeMaN83:

När kommer Sweclockers ut med en recension av denna skärm då ?

Har redan tagits upp i tråden, @laxpudding har nog skärmkö

Permalänk
Medlem

Finns det något test på denna skärmen ifrån någon överhuvudtaget ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Finns det något test på denna skärmen ifrån någon överhuvudtaget ?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar bara vara några koreanska siter vad jag sett.