Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sebbenyao:

Vad tros om Asus uppgraderade 34a, PG349Q? Är det samma som föregångaren fast med högre överklock? Någon kunnig?

Typ så ja. Produkten i sig är inte enormt förändrad utan det går helt enkelt inte längre att tillverka samma produkt som för 3 år sedan eftersom komponenterna inte längre tillverkas. Därför sätter man sig ned och bygger om samma produkt fast med de komponenter som finns idag och ger den ett nytt produktnummer. Resultatet är ofta same same. Kanske lite bättre på någon punkt, kanske lite sämre på en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag känner igen det där:) Ville ha acer x27, men tyckte den var för dyr. Alien och x34p var jag också inne på, men de hade inte fått så bra betyg.
När jag såg LG skärmen så hade den verkligen allt jag ville ha bortsett från HDR då, den är inte mycket att ha på denna men annars är den riktigt bra. Om du inte vill vänta på den nya skärmen de har 38 tums från LG och betala extra så kan jag varmt rekommendera denna om du får tag på ett ex.

Du kan få min när jag byter till Samsungen, om jag nu någonsin får den

X27an är riktigt nice och jag är inte säker på om Samsungen kommer kunna ersätta X27an + en 240 hz TN panel även om det vore rätt skönt att slippa fler än en monitor. I synnerhet för jobb är 4K alla gånger bättre än 1440p iom möjligheten att kunna stacka fönster på höjden (iaf för mig och mina behov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

klippte en predator x34 nu, Kollade på den igår och den va fan fläskig, så slog till

Hoppas du noterat att X34 och X34P inte är samma skärm, även om skillnaderna är rätt små så har du fått ett bra pris så kanske det förstnämnda kan vara ett bättre val. Rekommenderar att du kollar efter döda pixlar vilket jag hade problem med när jag testade X34P.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Typ så ja. Produkten i sig är inte enormt förändrad utan det går helt enkelt inte längre att tillverka samma produkt som för 3 år sedan eftersom komponenterna inte längre tillverkas. Därför sätter man sig ned och bygger om samma produkt fast med de komponenter som finns idag och ger den ett nytt produktnummer. Resultatet är ofta same same. Kanske lite bättre på någon punkt, kanske lite sämre på en annan.

hmm, okej.. Då är jag med! Kanske skall vänta på intryck ifrån internet då, eller överväga LGs/Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Müssli:

Jag får samma problem när jag kör med 100 Hz. Nu kör jag med 60 Hz och allt typsnitten ser perfekta ut. Jag upplever ingen skillnad för övrigt.

Skrivet av KniFF:

Det här med fonts, om jag förstått det hela rätt av andra users på t ex reddit så stödjer skärmen 120hz med Chroma 4:4:4 i 8-bit (utan HDR) Så gissningsvis är felet ni stör er på att ni ställt in skärmen i 120hz, 10-bit (HDR) fast med Chroma 4:2:2.
Då blir text betydligt sämre att tyda t ex.

https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/bmo4kh/...

Jag har prövat att ändra till 60 / 100 / 120 hz och med olika Chroma-inställningar utan att fonterna ser bättre ut.
På jobbet kör jag två 1440p-skärmar och jag tog ett screenshot där på en text som jag sedan jämför med hur en text ser ut på min C49RG90 hemma och det är helt klart en skillnad: Länk till bild
Texten "World" är hur det ser ut på jobbet (som det ska se ut) och texten "Världen" är hur det ser ut på C49RG90.

Jag har också prövat att byta displayport-kabeln. Dyker det inte upp någon lösning så åker skärmen ut/tillbaka.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AnAx:

Texten "World" är hur det ser ut på jobbet (som det ska se ut) och texten "Världen" är hur det ser ut på C49RG90.

Du måste anpassa Cleartype-inställningarna efter varje subpixelstruktur. Även då kan det i många fall med VA-paneler bli ett tydligt annorlunda intryck av text därför att subpixelstrukturen kan vara just annorlunda på en VA-panel. Så det blir förmodligen aldrig exakt som på de skärmarna på jobbet ifall de är av IPS-typ eller VA med annan subpixelstruktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag har prövat att ändra till 60 / 100 / 120 hz och med olika Chroma-inställningar utan att fonterna ser bättre ut.
På jobbet kör jag två 1440p-skärmar och jag tog ett screenshot där på en text som jag sedan jämför med hur en text ser ut på min C49RG90 hemma och det är helt klart en skillnad: Länk till bild
Texten "World" är hur det ser ut på jobbet (som det ska se ut) och texten "Världen" är hur det ser ut på C49RG90.

Jag har också prövat att byta displayport-kabeln. Dyker det inte upp någon lösning så åker skärmen ut/tillbaka.

Det det ser inte ut som ett foto (kan inte se pixlar/moiré ?)

Har du tagit ett screenshot så är det väl ett bevis på att "felet" sitter i mjukvaran/datorn eftersom signalen inte passerat igenom skärmen.

Jag ser skillnaden såklart, men skulle personligen föredra hur det ser ut på CRG90.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Då har PostNord levererat

Testade lite igår kväll och här är mina reflektioner för er som funderar på denna skärm. Överlag funkar allt precis som det ska. Jag driver skärmen med ett 2080ti och fps-droppet var långt ifrån lika kännbart som jag förväntat mig.

Pros:
- WOW-faktor. Upplösningen och framförallt dot pitch är perfekt. Färgerna är väldigt rika och poppar, men inte övermättade. Färgerna är minst lika njutbara som på min gamla IPS PG348q subjektivt. Jag håller dock inte på med färgkritiskt arbete så det får ngn annan utvärdera.
- Kontrasten är bra
- Minimalt med BLB som bara märks när brightmess närmar sig max. (T ex mörka scener när HDR är aktiverat).
- HDR funkar i spel. BFV ser imponerande ut. Testade lite andra spel också som lirade bra. Bra ljussstyrka och stor färgrymd bidrar här naturligtsvis.
- HDR funkar i windows. Ser helt OK ut också. Men jag kommer köra SDR i windows eftersom ljusstyrkan går i taket när man aktiverar HDR och svärtan blir lidande trots goda kontrastvärden.
- Inget inputlagg som jag känner av .Jag är känslig för sånt men har inte mätt och det är helt subjektivt.
- Fressync 2 funkar fint på mitt nvidia kort
- Bra ergonomi och design. Kraftigt ställ med bra justeringsmöjligheter

Cons:
- Paneltypen VA har några begränsingar. Black crush. Ghosting vid framförallt mörka scener. Gamma shift om man rör huvudet vertikalt (eller är det kontrast?). Pixelresponsen är lägre än för IPS. Sämre färgåtergivning än IPS. Allt det där existerar, men i mycket mindre grad än att jag kommer störa mig på det. Black crush existerar nästan inte faktiskt woop woop. Färgerna är de bästa jag sett på VA och går nog inte klaga på längre (möjligtsvis att det inte duger om man gör ngt färgkritiskt, det har jag ingen aning om). Ghosting och pixelresponsen märks om man letar efter det, men det är absolut inget problem enligt mig som också lirar FPS på hobbybasis (mycket bättre pixelrespons i mörka scener än t ex ACER ed347ckr).
- Local-dmming är... inte perfekt. Men det visste jag redan innan. Edge-lit och för få zoner helt enkelt. Men det släcker t ex effektivt ut kanterna om man spelar i 21:9 vilket ser snyggt ut. Det verkar inte heller gå släcka ner bakgrundsbelysningen lika mycket om man använder local-dimming. Väntan på micro-led fortsätter.
- Freesync verkar ha en quirk som gsync inte har vad jag märkt. Det verkar som om det finns applikationer i windows som av ngn anledning inte kan uppdateras långsammare än undre brytfrekvens (48hz) och då börjar brightness flimra lite. Jag märkte det igår t e x i Spotify, där man kan lösa problemet genom att stänga av hårdvaruaccelerationen.

Och skärpereglaget är ställt alldeles för hårt by default. På min skärm blir det perfekt om man skruvar till 56. Det är en väldigt tydlig gräns.

Det är en av de intressantaste skärmarna just nu på marknaden. Största förbättringspotentialen skulle nog vara FALD-bakgrundbelysning.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Då har PostNord levererat

Testade lite igår kväll och här är mina reflektioner för er som funderar på denna skärm. Överlag funkar allt precis som det ska. Jag driver skärmen med ett 2080ti och fps-droppet var långt ifrån lika kännbart som jag förväntat mig.

Pros:
- WOW-faktor. Upplösningen och framförallt dot pitch är perfekt. Färgerna är väldigt rika och poppar, men inte övermättade. Färgerna är minst lika njutbara som på min gamla IPS PG348q subjektivt. Jag håller dock inte på med färgkritiskt arbete så det får ngn annan utvärdera.
- Kontrasten är bra
- Minimalt med BLB som bara märks när brightmess närmar sig max. (T ex mörka scener när HDR är aktiverat).
- HDR funkar i spel. BFV ser imponerande ut. Testade lite andra spel också som lirade bra. Bra ljussstyrka och stor färgrymd bidrar här naturligtsvis.
- HDR funkar i windows. Ser helt OK ut också. Men jag kommer köra SDR i windows eftersom ljusstyrkan går i taket när man aktiverar HDR och svärtan blir lidande trots goda kontrastvärden.
- Inget inputlagg som jag känner av .Jag är känslig för sånt men har inte mätt och det är helt subjektivt.
- Fressync 2 funkar fint på mitt nvidia kort
- Bra ergonomi och design. Kraftigt ställ med bra justeringsmöjligheter

Cons:
- Paneltypen VA har några begränsingar. Black crush. Ghosting vid framförallt mörka scener. Gamma shift om man rör huvudet vertikalt (eller är det kontrast?). Pixelresponsen är lägre än för IPS. Sämre färgåtergivning än IPS. Allt det där existerar, men i mycket mindre grad än att jag kommer störa mig på det. Black crush existerar nästan inte faktiskt woop woop. Färgerna är de bästa jag sett på VA och går nog inte klaga på längre (möjligtsvis att det inte duger om man gör ngt färgkritiskt, det har jag ingen aning om). Ghosting och pixelresponsen märks om man letar efter det, men det är absolut inget problem enligt mig som också lirar FPS på hobbybasis (mycket bättre pixelrespons i mörka scener än t ex ACER ed347ckr).
- Local-dmming är... inte perfekt. Men det visste jag redan innan. Edge-lit och för få zoner helt enkelt. Men det släcker t ex effektivt ut kanterna om man spelar i 21:9 vilket ser snyggt ut. Det verkar inte heller gå släcka ner bakgrundsbelysningen lika mycket om man använder local-dimming. Väntan på micro-led fortsätter.
- Freesync verkar ha en quirk som gsync inte har vad jag märkt. Det verkar som om det finns applikationer i windows som av ngn anledning inte kan uppdateras långsammare än undre brytfrekvens (48hz) och då börjar brightness flimra lite. Jag märkte det igår t e x i Spotify, där man kan lösa problemet genom att stänga av hårdvaruaccelerationen.

Och skärpereglaget är ställt alldeles för hårt by default. På min skärm blir det perfekt om man skruvar till 56. Det är en väldigt tydlig gräns.

Det är en av de intressantaste skärmarna just nu på marknaden. Största förbättringspotentialen skulle nog vara FALD-bakgrundbelysning.

Tackar för bra information
Är helt inställd på att köpa den här skärmen då den kommer att passa det jag gör perfekt.

Vad för FPS får du ut generellt i spel? Jag kör på 2080ti också, men bara kört i 1080p hittills med det.
Fungerar allt som det ska om du spelar i mindre skalad upplösning? t.ex. 3440x1440 eller 2560x1440, freesync och allt det där?

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Tackar för bra information
Är helt inställd på att köpa den här skärmen då den kommer att passa det jag gör perfekt.

Vad för FPS får du ut generellt i spel? Jag kör på 2080ti också, men bara kört i 1080p hittills med det.
Fungerar allt som det ska om du spelar i mindre skalad upplösning? t.ex. 3440x1440 eller 2560x1440, freesync och allt det där?

Toppen om du blev lite hjälpt. Är ju inte så många professionella reviews ännu.

Det ligger alltid över 60fps oavsett spel iaf skulle jag säga vilket gör mig rätt så nöjd. I bfv online ligger jag ca 75-110 med allt inkl future frame rendering påslaget, förutom DXR. Testade Divinity original sin 2, Rage 2och de flöt som smör utan att ha exakta siffror. Mitt system i övrigt är ett uppdaterat win10 v1903, 5820k @4,5, 32 GB ram, SSD etc.

Alla funktioner funkar likadant oavsett upplösning. Om du kör två olika inputs (picture by picture) försvinner möjlighet till freesync dock. Inte testat själv men läst det. Överlag verkar folk rätt nöjda om man läser de få 'recensioner' som finns på reddit. Jag testade även 3840x1080 lite som hastigast i bfv och visst är det en försämring av bildkvalitet men det skulle funka rätt hyfsat om man vill lira i 32:9 men ändå ha några fler FPS (om man sitter på en äldre gpu än ett 2080ti tex)

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Otroligt nog verkar PostNord hittat min skärm nu efter nån veckas letande, ska tydligen komma imorgon men det tror jag på när det hänt Blir en intressant jämförelse mot en 4K IPS 27" GSync skärm och en 240 hz TN skärm.

Permalänk
Medlem

Min skickades 8e Maj men får den först imorgon (17/5) - Kan inte klandra Postnord för detta då bring står för snigelfrakten.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av leadc4ge:

Cons:
- Paneltypen VA har några begränsingar. Black crush. Ghosting vid framförallt mörka scener. Gamma shift om man rör huvudet vertikalt (eller är det kontrast?).

Det är "gamma shift" och mer konkret panelen som i vinkel sprider mer ljus vilket överlag ljusar upp bilden samt minskar färgmättnaden. På TV-sidan har man på toppmodellerna från bland annat Sony och Samsung börjat peta in filter som samlar upp ljuset och riktar det mot TFT-skiktet vilket har effekt på bilden i vinkel.

Permalänk
Skrivet av visenstam:

klippte en predator x34 nu, Kollade på den igår och den va fan fläskig, så slog till

Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av improwise:

Du kan få min när jag byter till Samsungen, om jag nu någonsin får den

X27an är riktigt nice och jag är inte säker på om Samsungen kommer kunna ersätta X27an + en 240 hz TN panel även om det vore rätt skönt att slippa fler än en monitor. I synnerhet för jobb är 4K alla gånger bättre än 1440p iom möjligheten att kunna stacka fönster på höjden (iaf för mig och mina behov).

Synd att du inte sålde den innan , men du lär inte ha några problem att få x lax för den. Är du inte nöjd?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Synd att du inte sålde den innan , men du lär inte ha några problem att få x lax för den. Är du inte nöjd?

Jag är nog aldrig nöjd med mina skärmar/TV-apparater

Den funkar riktigt bra men vore skönt med bar en skärm isf två men är som sagt inte helt övertygad om att Samsungen kan ersätta båda. Även 27" i native 4K har ju fler pixlar än Samsungen även fast skärmen är klart mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KniFF:

Min skickades 8e Maj men får den först imorgon (17/5) - Kan inte klandra Postnord för detta då bring står för snigelfrakten.

Då kan jag ifylla att postnord äger Bring

Permalänk
Avstängd

@improwise:

tack, Ja priset är bra, Nej jag fick ett ex utan bleed eller döda pixlar, Känns helt rätt i valet.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du måste anpassa Cleartype-inställningarna efter varje subpixelstruktur. Även då kan det i många fall med VA-paneler bli ett tydligt annorlunda intryck av text därför att subpixelstrukturen kan vara just annorlunda på en VA-panel. Så det blir förmodligen aldrig exakt som på de skärmarna på jobbet ifall de är av IPS-typ eller VA med annan subpixelstruktur.

Skrivet av KniFF:

Det det ser inte ut som ett foto (kan inte se pixlar/moiré ?)

Har du tagit ett screenshot så är det väl ett bevis på att "felet" sitter i mjukvaran/datorn eftersom signalen inte passerat igenom skärmen.

Jag ser skillnaden såklart, men skulle personligen föredra hur det ser ut på CRG90.

Jag vet inte vad problemet är. Om det är en inställningar eller om det är skärmen eller en kombination.
Jag tog ett foto på skärmen för att påvisa problemet. Bokstaven "i" ser olika ut i samma mening. Ibland svartare och ibland gråare.
Nytt foto
Sådana detaljer kan jag bli galen på då texten ser konstig ut utan att man direkt kan säga vad det är.
Jag har försökt att justera det med ClearType utan framgång.
Prövade en annan dator men det blir samma sak där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag vet inte vad problemet är. Om det är en inställningar eller om det är skärmen eller en kombination.
Jag tog ett foto på skärmen för att påvisa problemet. Bokstaven "i" ser olika ut i samma mening. Ibland svartare och ibland gråare.
Nytt foto
Sådana detaljer kan jag bli galen på då texten ser konstig ut utan att man direkt kan säga vad det är.
Jag har försökt att justera det med ClearType utan framgång.
Prövade en annan dator men det blir samma sak där också.

Oj, det där ser inte bra ut. Ser min likadan ut (om jag nu väl får den nån gång) så åker den tillbaka direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag vet inte vad problemet är. Om det är en inställningar eller om det är skärmen eller en kombination.
Jag tog ett foto på skärmen för att påvisa problemet. Bokstaven "i" ser olika ut i samma mening. Ibland svartare och ibland gråare.
Nytt foto
Sådana detaljer kan jag bli galen på då texten ser konstig ut utan att man direkt kan säga vad det är.
Jag har försökt att justera det med ClearType utan framgång.
Prövade en annan dator men det blir samma sak där också.

Ser det likadant ut med cleartype avstängt? Det ser såklart inte bra ut när det är olika utseende på samma tecken sådär.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag vet inte vad problemet är. Om det är en inställningar eller om det är skärmen eller en kombination.
Jag tog ett foto på skärmen för att påvisa problemet. Bokstaven "i" ser olika ut i samma mening. Ibland svartare och ibland gråare.
Nytt foto
Sådana detaljer kan jag bli galen på då texten ser konstig ut utan att man direkt kan säga vad det är.
Jag har försökt att justera det med ClearType utan framgång.
Prövade en annan dator men det blir samma sak där också.

Var tvungen testa men jag kan inte se några konstigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AnAx:

Jag tog ett foto på skärmen för att påvisa problemet. Bokstaven "i" ser olika ut i samma mening. Ibland svartare och ibland gråare.
Nytt foto

Det ser lite ut som effekten av att köra med Chroma 4:2:2 eller 4:2:0-subsampling.

https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Det skulle också kunna vara att Sharpness-reglaget står ett steg för lågt så att skärmen istället börjar göra bilden precis något oskarp

Permalänk
Medlem

Framgångarna med min skärm fortsätter, nu har jag äntligen fått den men det första jag ser (och hör) när jag öppnar lägenhetsdörren är hur PostNords chaufför tappar skärmen som sedan faller nedför trappan

Kartongen såg dock rätt ok ut så jag tog emot den men har inte hunnit öppna den ännu. Är kanske inte meningen att jag ska ha en sån här skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Framgångarna med min skärm fortsätter, nu har jag äntligen fått den men det första jag ser (och hör) när jag öppnar lägenhetsdörren är hur PostNords chaufför tappar skärmen som sedan faller nedför trappan

Kartongen såg dock rätt ok ut så jag tog emot den men har inte hunnit öppna den ännu. Är kanske inte meningen att jag ska ha en sån här skärm

Omg 😂

Men hoppas den funkar. Antar att paketen utsätts för en hel del under transport, bara att man oftast är lyckligt omedveten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Omg 😂

Men hoppas den funkar. Antar att paketen utsätts för en hel del under transport, bara att man oftast är lyckligt omedveten

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är så jag väljer att se det också. Redan när chauffören släpade paketet uppför trappen genom att dra det efter sig kände jag en viss oro, när sen telefonen ringde och han verkade få någon form av mental kortslutning och tog den dragande handen för att svara med så blev den klart mer påtaglig

Permalänk
Medlem

Well, tog och packade upp skärmen och den bra nyheten är att den verkar fungera som den ska. Den dåliga är att jag faktiskt inte är speciellt imponerad av bilden. Trots verifierad chroma 4:4:4 tycker jag text ser lite dassig ut. Panelen i övrigt är väl helt ok men kan absolut inte säga att någon WOW känsla infunnit sig. Speciellt förvånande är att jag inte tycker kontrasten eller ljusstyrka riktigt är så bra som jag väntat mig (även med hyfsat justerade inställningar samt HDR verifierat avstängt i Windows). Har för övrigt testa köra den via både min laptop samt min speldator för att försöka utesluta sånt som kanske inte beror på skärmen i sig.

Här bör det väl nämnas att jag jämför med rätt bra skärmar, primärt då Acer X27som har en riktigt vass IPS 4K panel samt en 55" OLED (som jag tidigare kört som skrivbordsmonitor men som nu körs som sekundärmonitor). Att en 49" skärm ska erbjuda en "bättre bild" än en 4K 27" med en bra IPS panel är väl inte att vänta, och har man vant sig med en 55" 16:9 skärm på skrivbordet så kanske inte 49" 32:9 uppfattas riktigt så stor som en vanlig person förmodligen uppfattar den. Sen beror det så klart på vad man har för avstånd från ögonen till skärmen, mätte precis och just nu har jag 50 cm från ögonen till mitten på skärmen.

Ska dock ge den lite mer tid över helgen för att se om det spontana intrycket håller över tid. Just steget över från en 27" 4K skärm (i native) gör väl att ögat får en "chock" så det behövs lite tid för omställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, tog och packade upp skärmen och den bra nyheten är att den verkar fungera som den ska. Den dåliga är att jag faktiskt inte är speciellt imponerad av bilden. Trots verifierad chroma 4:4:4 tycker jag text ser lite dassig ut. Panelen i övrigt är väl helt ok men kan absolut inte säga att någon WOW känsla infunnit sig. Speciellt förvånande är att jag inte tycker kontrasten eller ljusstyrka riktigt är så bra som jag väntat mig (även med hyfsat justerade inställningar samt HDR verifierat avstängt i Windows). Har för övrigt testa köra den via både min laptop samt min speldator för att försöka utesluta sånt som kanske inte beror på skärmen i sig.

Här bör det väl nämnas att jag jämför med rätt bra skärmar, primärt då Acer X27som har en riktigt vass IPS 4K panel samt en 55" OLED (som jag tidigare kört som skrivbordsmonitor men som nu körs som sekundärmonitor). Att en 49" skärm ska erbjuda en "bättre bild" än en 4K 27" med en bra IPS panel är väl inte att vänta, och har man vant sig med en 55" 16:9 skärm på skrivbordet så kanske inte 49" 32:9 uppfattas riktigt så stor som en vanlig person förmodligen uppfattar den. Sen beror det så klart på vad man har för avstånd från ögonen till skärmen, mätte precis och just nu har jag 50 cm från ögonen till mitten på skärmen.

Ska dock ge den lite mer tid över helgen för att se om det spontana intrycket håller över tid. Just steget över från en 27" 4K skärm (i native) gör väl att ögat får en "chock" så det behövs lite tid för omställning

Det är som svårt det där. Jag har inte testat någon monitor ännu som klår min gamla 2015 års Samsung 7-serie 48" 4K TV med glossy skärmyta vad gäller "pop" / djup i bild, färg och kontrast. I spel var den givetvis rejält efter pga 60hz och taskig responstid.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det är som svårt det där. Jag har inte testat någon monitor ännu som klår min Samsung 48" 4K TV med glossy skärmyta vad gäller "pop" / djup i bild, färg, kontrast. I spel var den givetvis rejält efter pga 60hz och taskig responstid.

Well, då kan jag hjälpa dig, 4K OLED, fast kanske då vänta lite då de väl är på väg ut nu med stöd för 120 hz i mer än FHD upplösning. Fast det kanske är en diskussion som lämpar sig bättre på annat håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, då kan jag hjälpa dig, 4K OLED, fast kanske då vänta lite då de väl är på väg ut nu med stöd för 120 hz i mer än FHD upplösning. Fast det kanske är en diskussion som lämpar sig bättre på annat håll

Jag har en QE75Q9FN som klår den gamla, men det blir nog nackspärr med den på skrivbordet Hade önskat att de bättre serierna av nya TV-apparater även släpps i 40-43"-storlekar och givetvis curved. Då hade jag övervägt att införskaffa en igen!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt