SweClockers genomgång av digitala spelbutiker

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

SweClockers genomgång av digitala spelbutiker

Antalet digitala spelbutiker växer ständigt och det blir allt svårare för konsumenter att sålla bland alternativen. SweClockers går igenom utbudet och hur aktörerna särskiljer sig från varandra.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Steam for ever!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003

Håller med ovanstående eftersom Steamklienten finns inhemskt för Linux samt proton som gör en hel del Win-bara-Steam-spel Linuxkompatibla.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jun 2005

Nice uppställning.

Att Steam var bland de första att erbjuda återköp har väl att EU tvingade de (med andra) att erbjuda det? Eller minns jag fel? Vill även minnas att det var en hel del kontrovers i början då gränsen flyttades fram och tillbaka 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Tycker det kändes lite bakvänt att "Nej" på kopieringsskydd markerats i rött

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Steam, Origin och Uplay - dom jag nöjer mig med.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011

För mig är forum och Community aspekten en viktig del, och även där vinner Steam med hästlängder mycket tack vare att flera utvecklare använder Steam som sitt officiella och enda forum. GOG får en andra plats tack vare engagerad Community. 99% av mina spelköp sker genom Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

Behöver G2A och Kinguin ens vara med i en artikel som denna?

Skrivet av 82danne:

Steam for ever!

Precis vad de vill höra ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

GoG är förmodligen den bästa av dem, med tanke på att du kan ladda ner installations filera och installera spelet utan att ha GoG igång.

Kopierings Skydd borde markeras som RÖTT ja och Grönt Nej. det finns inget positivt med skiten.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Kör isthereanydeal.com och väljer den billigaste sajten för att sedan aktivera nyckeln på Steam. De listar enbart legitima butiker och inte sajter såsom G2A/Kinguin. Undantagen är väl en del butiksspecifika titlar hos Origin och Uplay.

/ Stefan Nilsson | Skriver om foto på omDigitalkameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Saknar information om hur mycket de låser ens spelsammling. Även om Steam tex har sin "family sharing" så kan mina barn inte spela något av mina spel om jag råkar spela något annat av dem. Med en spelsammling på över 1500 spel i Steam så blir det lite frustrerande. GoG är väll i princip de enda (om man bortser från Microsoft och deras digitala spel på XBox) som man har möjligheten att nyttja i närheten av så fritt som man kunde när man hade fysisk media.

Men man får hoppas våra rättigheter som konsumenter till gods vi köpt när det kommer till spel testas rättsligt snart så något kanske händer.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

G2A som tar betalt för period man INTE varit inloggad?

Nä,, Att man inte ens nämner det i artikeln,,,
kan ju iofs förstås om författaren inte har använt servicen förut, eller läst artiklar om det. Men NU vet ni. (googla source)

Tycker inte en sådan "butik" har förtjänat att ens nämnas, och tycker ni ska korrigera artikeln omedelbart. Hur ni gör är upp till er.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Okt 2010

Microsoft största fördel är att man slipper starta en launcher för att spela.

CPU: Intel i7 9700K 4.9 GHz || Ram:Kingston 16GB DDR4 2400MHz ||
GPU:
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G ||
Operativsystem: Windows 10 Pro || SSD: Samsung EVO 850 SSD 250 GB / Samsung 860 QVO 1 TB ||
Skärm: Acer Predator XF270HB 27" || Headset: Steelseries Artic 7 ||
Mus: Logitech G602 || Tangentbord: Corsair Gaming K70 LUX RGB Cherry MX Brown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

Lite fakta fel skulle jag säga. t.ex. skriver ni detta om Steam
"Ja, krav på spelklient. Ytterligare kopieringsskydd tillkommer för enskilda spel."

Varför exklusivt för steam varför listar ni inte andra platformar? för detta gäller alla andra klienter med, t.ex. så har du spel som har fler kopierings skydd än bara klienten på både epic, ubisoft, ea o.s.v. Del flesta ea/usbisoft samt en hel del storspel på epics launcher har bland annat Denuvo.

Sedan är det värt att nämna att en stor del av spelen på steam, skulle säga över 20% inte har någon kopierings skydd alls, inte ens steams inbyggda, vist krävs klienten fortfarande att ladda ner spelet, men går att kopiera friskt efteråt.

Sedan kan det vara bra att nämna mer saker om t.e.x humblebundle, t.ex. humblebundle egna spel som du laddar ner från dom är alla drm fria, nycklar som du köper till andra klienter beror på klient.

Sedan kan det vara bra att nämna OS support, vissa butiker säljer spel till andra plattformar än bara Windows t.e.x Gog/Steam/Humblebundle/gamersgate finns säkert fler där.

Finns många fler saker som kan vara bra att ta upp men då vinklas nog artikeln allt för mycket åt steams håll då den är den enda som har de funktionerna som t.ex. Family Share/Barn lås (Microsoft med förvisso ) men det jag tog upp ovan gäller fler klienter och ändå saker ni tog upp.

Speldator: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Epic games store är sämst just nu utan molnsparning, jag tar det för givet, så jag har förlorat mina sparningar 3 ggr nu i metro exodus...

Pop OS! 19.04 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013

Köper det mesta av spelen från Greenmangaming.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Använde gamersgate mycket förut. Man kunde ladda ner spel och köra dem direkt utan inblandning av steam mm de hade ofta bra priser. Men nog inte köpt där på 5 år eller mer. Mest steam sedan origin och uplay och gog men 95% av spelen är på steam.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av ducedo:

Kör isthereanydeal.com och väljer den billigaste sajten för att sedan aktivera nyckeln på Steam. De listar enbart legitima butiker och inte sajter såsom G2A/Kinguin. Undantagen är väl en del butiksspecifika titlar hos Origin och Uplay.

Så gör jag med och detta sättet kan varmt rekommenderas. Man kan spara en hel del pengar genom att norpa spel vid reor hos webbsidor man annars inte hade tänkt på att finns.

I praktiken blir det mesta köpt från Greenmangaming eftersom de väldigt ofta har lägst pris och man dessutom får kuponger och VIP bonusar till höger och vänster när man en gång skapat ett konto där och köpt någonting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av inquam:

Saknar information om hur mycket de låser ens spelsammling. Även om Steam tex har sin "family sharing" så kan mina barn inte spela något av mina spel om jag råkar spela något annat av dem. Med en spelsammling på över 1500 spel i Steam så blir det lite frustrerande. GoG är väll i princip de enda (om man bortser från Microsoft och deras digitala spel på XBox) som man har möjligheten att nyttja i närheten av så fritt som man kunde när man hade fysisk media.

Men man får hoppas våra rättigheter som konsumenter till gods vi köpt när det kommer till spel testas rättsligt snart så något kanske händer.

Skillnaden emot hur det var förr med CD skriva inte speciellt stor, då man ändå behövda skivan i för att köra spelen och köpte man bara en kopia kunde bara en person spela samtidigt. Då det är som lite svårt att dela skivan i mitten och använda den på två ställen samtidigt.
Fanns ett fåtal undantag där det var nog att starta med skivan i. Men som sagt, undantag.

Utöver det så är Steam per default inte DRM. Utan det är ett val som man kan använda sig av eller ej (developers dvs.)
Det finns en hel del spel på Steam som är helt DRM-Fria, som du kan starta utan att ens ha steam igång: https://steam.fandom.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Använder allihopa, och steam är sämst av dom, iochmed att jag bara använder den som launcher, blev trött på "communityn" för flera år sedan, sen dubbelkollar jag alltid så steam inte installerar någon server när jag installerar spel, för dom autostartade när jag startade steam på den tiden.
Steam får -10 i betyg, synd att man måste använda skiten för att spela en del spel.

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Ballistix Elite 3466
Används för korsord online, och harpan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Kan ni skriva ut vilken plattform/vilket OS varje store säljer spel för och har en klient för?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Jag använder ett flertal klienter. Steam, Uplay, Origin, Epic, Battle.net och GoG. Saknar inget hos någon. De kan starta spelen jag köpt och ungefär därefter skiter jag i resten och fokuserar på spelet jag startade.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storuman
Registrerad
Okt 2006

Bryr mig inte så mycket om launcher. Köper spelet och spelar.

MYPC: Phanteks P600s |TUF Z370-Pro Gaming 8700K @5.0GHz |1080Ti Strix OC
MONITOR: Predator XZ321QU Curved 144Hz
GFPC: NZXT H440W|H80i |i5 4690K |GTX690
HTPC: Shield TV |Chromecast 2.0 Laptop: MSI GS40 6QE Phantom
Lek: RetroPie |One |Ps4 |iPhone 10 (X) 256GB |iPad Air 2 |Panasonic TX-P65ST50Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Elghinnarisa:

Skillnaden emot hur det var förr med CD skriva inte speciellt stor, då man ändå behövda skivan i för att köra spelen och köpte man bara en kopia kunde bara en person spela samtidigt. Då det är som lite svårt att dela skivan i mitten och använda den på två ställen samtidigt.
Fanns ett fåtal undantag där det var nog att starta med skivan i. Men som sagt, undantag.

Utöver det så är Steam per default inte DRM. Utan det är ett val som man kan använda sig av eller ej (developers dvs.)
Det finns en hel del spel på Steam som är helt DRM-Fria, som du kan starta utan att ens ha steam igång: https://steam.fandom.com/wiki/List_of_DRM-free_games

Jo, skillnaden är enorm. Problemet med Steam och liknande tjänster är att de låser ALLA dina spel om du spelar något av dem. För att jämföra med "förr med CD skiva" så skulle det vara som att du har en sammling på 1000 spel. Du plockar ett av spelen och stoppar CD-skivan i din läsare och startar spelet. Sedan kommer din son och vill spela ett helt annat spel men möts då av en magisk CD-hylla som vägrar låta honom ta någon skiva innan du stoppat tillbaka den du spelar.

Ingenstans har jag bett om att kunna spela oändliga kopior av ett spel jag äger. Jag är helt med på att en köpt kopia är begränsat till en instans som körs åt gången. Men att alla mina andra spel blir ospelbara är varken ok eller i närheten av hur det traditionellt fungerat med fysisk media.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Jag installerade playnite för några veckor sedan och det har fungerat bra för att få överblick över mina spel på alla olika plattformar. Det som inte funkat för mig är att få in blizzard-spelen, samt att uplay inte ger tillgång till spel som ej är installerade.

Annars kan jag rekommendera det för den som vill få bättre överblick och slippa leta efter var man kör spelet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av inquam:

Jo, skillnaden är enorm. Problemet med Steam och liknande tjänster är att de låser ALLA dina spel om du spelar något av dem. För att jämföra med "förr med CD skiva" så skulle det vara som att du har en sammling på 1000 spel. Du plockar ett av spelen och stoppar CD-skivan i din läsare och startar spelet. Sedan kommer din son och vill spela ett helt annat spel men möts då av en magisk CD-hylla som vägrar låta honom ta någon skiva innan du stoppat tillbaka den du spelar.

Ingenstans har jag bett om att kunna spela oändliga kopior av ett spel jag äger. Jag är helt med på att en köpt kopia är begränsat till en instans som körs åt gången. Men att alla mina andra spel blir ospelbara är varken ok eller i närheten av hur det traditionellt fungerat med fysisk media.

Om man kör offline-läge på en dator, går det då köra på andra datorn något annat spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@Klarspråkarn: Har testat detta med Origin, och då kunde jag enbart spela spel jag köpt "utanför" origin, och lagt dit.

Men skulle spelet ha DRM-krav och kräva internetuppkoppling när man försöker starta så kommer det nog inte att gå.

De kunde ju i allafall tillåta datorer i samma hushålls-nätverk accessa alla spel i ens egna Origin / Steam kan man tycka, men då tjänar väl inte bolagen tillräckligt med pengar.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 3600 / Cooler Master Evo 212 / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz / Asus RTX2060 Rog Strix OC

Intel i5 6500 / MSI B150 Night Elf / 16GB HyperX 2133MHz / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Feb 2006

Köper 90% av mina spel på Greenman, tycker dom har bra priser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av inquam:

Saknar information om hur mycket de låser ens spelsamling. Även om Steam tex har sin "family sharing" så kan mina barn inte spela något av mina spel om jag råkar spela något annat av dem. ...

Skrivet av inquam:

... Jag är helt med på att en köpt kopia är begränsat till en instans som körs åt gången. Men att alla mina andra spel blir ospelbara är varken ok eller i närheten av hur det traditionellt fungerat med fysisk media.

Jag håller med om att detta är största problemet med Steams "delning".

Därtill skulle jag vilja kunna välja vilka spel jag ska dela med vem, inte bara "allt eller inget" som det är i dag.
Eftersom jag vill att min son ska kunna ha tillgång till vissa titlar i min samling måste jag helt avstå från att köpa spel som han inte får spela. (Alternativet är att köpa ny licens till honom för varje spel jag vill dela, och avsluta delningen.)

Skrivet av Tenerezza:

... Sedan kan det vara bra att nämna OS support, vissa butiker säljer spel till andra plattformar än bara Windows...

Jag håller med.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av 82danne:

Steam for ever!

När jag ser denna kommentar så återupplever jag Steam Beta dagarna och månaden det släpptes. Den perioden får alla hat kommentarer om Epic att blekna. xD