AMD redovisar ljummet resultat för Q1 2019 och bekräftar sommarlanseringar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lodisen:

Bör iofs ha skrivit att Intel var 7.1% Före, snarare än att AMD är 7% efter om jag tolkat nedanstående (och att det är korrekt) rätt.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9x41z0/zens_relative_ip...
AVG %IPC weighting of 1 for each program 7.1%

Måhända att jag tolkat det hela fel.

Slutsatsen som dras i det du länkar till är totalt fel

"For a 3700X at 4.7GHz to match a 9900K at 5GHz it would need 14% IPC boost based on "my" number"

Bara titta på SweClockers mätningar där de kör alla CPUer i 2,8 GHz mot när de kör i "normal" frekvens. GPUn borde vara en irrelevant flaskhals för ett 1500X i 1280x720, ändå ökar FPS bara ~15 % i BF1 när all-core frekvensen ökar 29 %.

Själva uträkningen verkar stämma, men bara det att skillnaden i "IPC" skiljer så mycket mellan spel och "övriga" program. Övriga prorgam innehöll ett par program med andra flaskhalsar än rå CPU-kraft, som PCMark, samt en lite väl stor övervikt av renderingsprogram (hur är renderingsprestanda på CPU relevant idag då GPUer gör detta heltalsfaktorer snabbare?).

Min poäng ovan var, beroende på val av program får man extremt olika relativ "IPC". Så ett uttalande om "IPC skiljer sig X %" är meningslöst utan att specificera vilka program man avser. Om dessa program man mätt inte är relevant för just dig blir siffran meningslös då den kan skilja sig så kraftigt åt mellan olika fall.

I denna post finns en gäng jämförelser mellan bl.a. Zen och Skylake. Tabellen som jämför prestanda mellan egentligen samma logiska uppgift, anrop av REST APIer där hanteringen sker med olika ramverk, så är det från 0 % skillnad (NodeJS) till 100 % fördel Skylake (dotnet core och Go). Orsaken är att flaskhalsen är en helt annan för de två senare (nätverksstacken i OS:et) mot det första (NodeJS självt).

Finns även en "IPC" jämförelse med Geekbench 4 i samma post. Räknat över alla testfall är det 15 % fördel för Skylake, plockar man enbart ut de tester som jobbar med heltal är det 22 % fördel medan det faller till 4 % om man plockar ut de deltester som primärt jobbar med flyttal (och exkluderar de två som är AVX optimerade).

Poängen är: man kan absolut jämföra relativ IPC, men det är inte ett globalt värde utan något som är kraftigt beroende av vad som är primär flaskhals i just det / de fall som är relevant för just dig

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Sweclocker säger ljummen alla andra säger högt över förväntan

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Mr[M]:

Sweclocker säger ljummen alla andra säger högt över förväntan

AMD själva tycker inte det är högt över förväntan, utan att det ligger helt i linje med den prognos de själva satte när de redovisade siffrorna för Q4 2018.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

När Ryzen 2 och Navi kommer så blir det ett ett rent AMD bygge! Är så taggad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Det börjar vissla i tekannan nu!

Ska bli spännande och se vad som hänt nu mellan zen 1.5 och 2!