4pin ström till moderkortet: Kabeln är aldrig lång nog.

Permalänk
Medlem

4pin ström till moderkortet: Kabeln är aldrig lång nog.

Hej! Mitt nätagg dog förra veckan och köpte nytt. Ett Corsair semi-modulärt agg, i vanlig ordning så märkte jag att strömkabeln till moderkortet var för kort, så la dit förlängningen. Frågade runt bland folk jag känner, och ingen säger att deras kabel var lång nog, förlängning som gällde. För mig med mitt gamla agg, och mitt nya agg.

Finns det någon tillverkare som gör någorlunda långa kablar? Någon som i huvudtaget får kabeln att räcka? Kanske mini-ITX? Det är ju inte som att det är särskilt jobbigt att skarva men det är i regel inte så att det är nära att räcka, även för en fuldragning. Någon som har en idé om varför dessa kablar är så korta när det tydligen inte räcker till i väldigt många byggen.

Permalänk
Medlem

använder cablemod kablar och dom är långa nog

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Tip Top: Aha! Jag tänkte mer på standardkablarna som kommer med nätagg.

Permalänk
Medlem

Alltid haft ATX chassin och har aldrig haft några problem alls?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med längden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Inget problem jag upplevt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

För en 12-15 år sen byggde jag en datori ett Antec P180 i den fick jag skarva inte 4 pins, utan 8 pins kabeln, 4 pins förekommer ju knappt idag och inte för rätt många år sen heller om det inte är en snik kontorsdator.

Hursom i P180 gick det inte dra kablar på det sätt som det numera gör i bra moderna chassin, så förlängning blev nödvändigt.

Efter det så har detta aldrig varit nått problem, även med rätt stort chassi.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Wow, läser om och inser att jag egentligen snackar om 4 pins, utan 8 pins som du säger. Gammalt vokabulär som jag använt bara utan att tänka på det. Det verkar som att många inte har det problemet, trots att jag och en del jag känner har haft det.

Permalänk
Medlem

Alla kablar har räckt för de system jag byggt. 1 m-itx och ≈4 atx.

Tre system har haft PSU från EVGA och det var inga problem att gömma kablarna på baksidan av vilket kostar ett par cm extra. De andra systemen minns jag inte vilken tillverkare det var på PSU:n.

Permalänk
Medlem

Det verkar som det bara är jag och några jag känner som har haft problem! Kört med Corsair hel, eller delmodulära mest.

Permalänk

brukar dra min kabel innanför grafikkortet mellan i/o plåten och pci-e kontakten och brukar få 10-15cm häng å släng till godo.

har försökt nån gång att gå bakom moderkortsplåten till hål i övre hörnet av moderkortet och tillbaka ner till kontakten ibland går det ibland behövs förlängning men oftast handlar det om max 10cm man får förlänga dem typ för att få en fin jämn kabelbåge ner mot kontakten.

så beror mest på hur man väljer att dra kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@goralux Av ren nyfikenhet, vilket nätaggregat var det du köpte och vilket chassi har du?

Permalänk
Medlem

Sällan jag har problem.
Äldre billigare nätagg har kortare kablar men känns som dagens klara gott och väl.
Med detta baserar jag på ca 150st byggen det senaste 2-3 åren med stor variation på chassi och nätagg och prisklasser/ålder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Konstigt. Byggt runt 8-9 datorer (varav 2 mATX, resten ATX) och aldrig haft det problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Det har varit på håret ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om det problemet, snarare i så fall det motsatta - att det är så lång kabel så det blir svårt att stuva undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Har hänt nån gång men riktigt gammalt agg, nu för tiden brukar jag kolla lite snabbt hur långa kablarna är och bara höfta om det funkar eller inte.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.