KFA2 GTX 1080 EXOC 100% fanspeed hela tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

KFA2 GTX 1080 EXOC 100% fanspeed hela tiden

Tjena , har uppstått ett problem med min gpu där fläktarna hela tiden går på fullt blås alltså 100% fanspeed.

Notis; Kortet har fungerat perfekt i ca 3-4 månader!

Om jag försöker ställa fläktkurvan själv via MSI Afterburner eller liknande program så är det alltid 100% som de drar igång med även fast jag ställer in 70% eller 30%.
Enligt programmen så är fläktarnas hastighet på 0% hela tiden.

Måste starta om datorn för att fläktarna inte ska gå på 100% men varje gång jag startar något spel eller liknande som är mer krävande än CSGO så börjar fläktarna flåsa på i 100%.

Det positiva med detta är ju att kylningen är ju som bäst och kortet kommer alltid vara så kallt som möjligt.

Jag har gjort dessa tester:
Uppdatera drivrutiner till nyaste(där jag tagit bort gamla drivrutiner med DDU innan).
Plockat ur kortet från moderkortet helt och satt tillbaka utan resultat.
Försökt placera kablar och dylikt på andra ställen så de inte rör grafikkortet.
Starta kortet i debug mode.

Vart i kontakt med Nvidia supporten och deras lösningar var inte till någon större hjälp.

De pratade om att jag borde uppdatera VBIOS - Några tips om hur och vad man bör uppdatera till?

Tål att tilläggas är att datorn innehåller följande delar:
Asus Prime Z270-p
Crucial 2666mhz 16gb ram DDR4
Intel I7-7700k(stock clock)
KFA2 GTX 1080 EXOC(fabriksklock)

Grafikkortets minnestyp är Micron och inte Samsung.

Har läst om fler som har haft samma problem men där deras lösningar inte fungerar för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Tackar. Då återstår frågan hur man installerar nytt bios till kortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Någon?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av donniedarko:

Du kan testa att köra DDU innan du försöker dig på en flashning av kortet.

https://www.wagnardsoft.com/content/display-driver-uninstalle...

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Kontrollerat att båda fläktarna snurrar under belastning? Kollat vilka temps du har vid belastning?

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av donniedarko:

Enligt programmen så är fläktarnas hastighet på 0% hela tiden.

Skulle säga att detta är ditt problem, den fläkt som PWM-styrs och skickar tillbaka RPM-signal till grafikkortet är trasig.
När kortet belastas och fläktarna skall börja snurra för att kyla får inte kortet någon signal tillbaka att så sker och skickar då ut "100%" signal till fläktarna som säkerhetsåtgärd så att säga.

Garantiärende så klart om kortet inte är för gammalt annars börja leta efter nya fläktar eller ny kylare.

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av veckans:

Kontrollerat att båda fläktarna snurrar under belastning? Kollat vilka temps du har vid belastning?

Bara en fläkt som snurrar. Alltid 100% förutom när datorn startas men vid minsta grafisk belastning så går den igång på 100%.
Tempen är låg numera och har varit inom acceptabel temp när bägge fläktarna jobbade på auto.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av hoffa78:

Skulle säga att detta är ditt problem, den fläkt som PWM-styrs och skickar tillbaka RPM-signal till grafikkortet är trasig.
När kortet belastas och fläktarna skall börja snurra för att kyla får inte kortet någon signal tillbaka att så sker och skickar då ut "100%" signal till fläktarna som säkerhetsåtgärd så att säga.

Garantiärende så klart om kortet inte är för gammalt annars börja leta efter nya fläktar eller ny kylare.

Så ett byte utav fläktarna skulle kanske göra susen i musen?
Några fläktar som rekommenderas? Helst bolt on installation då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@donniedarko:
Att hitta (orginal) fläktar till grafik-kort hos någon Svensk återförsäljare är i princip omöjligt, utan vill man köpa det så är det sidor som AliExpress som gäller, vilket kommer att medföra att man behöver betala Tull & Moms (och avgiften till PostNord).

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2004

System: Phanteks Eclipse P600S TG | Corsair RM750x | Asus Maximus XI Hero | Intel i9 9900k @ 5.2GHz | 16GB G.Skill Trident Z RGB @ 3400MHz CL15 | Palit RTX 2080 Gamingpro OC @ 2100/16200MHz (EVGA XC Ultra BIOS) | Crucial P1 1TB | Samsung 850 EVO 250GB | WD 30EFRX 3TB | 12337 Time Spy
Kylning: Velocity RGB | Vector RTX 2080 RBG | PE 360 | Vardar EVO | XRES 140 Revo D5 RGB | CryoFuel Solid Cloud White
Kringutrustning: Asus XG32VQ | Corsair Strafe RGB | Logitech MX Performance | Sennheiser HD 599

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Tack så mycket grabbar.
Ska kolla på detta.
Men hur är arctic fläktarna/kylaren som finns på inet? Rätt överkomligt pris på typ 700 kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av donniedarko:

Bara en fläkt som snurrar. Alltid 100% förutom när datorn startas men vid minsta grafisk belastning så går den igång på 100%.
Tempen är låg numera och har varit inom acceptabel temp när bägge fläktarna jobbade på auto.

Kontrollera så att ingenting blockerar fläkten, t.ex. att kabeln som går till fläktarna på grafikkortet inte ligger ivägen på baksidan. Jag hade även kontrollerat att kabeln till fläktarna sitter ordentligt. Om det är 2st olika headers på grafikkortet, prova kasta om kablarna för att se om den som står still börjar snurra.

Intel Core i5 8400 * Corsair LPX 16GB 3000MHz * MSI Z370 Gaming Pro Carbon * Gigabyte Aorus GTX 1080Ti * Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av veckans:

Kontrollera så att ingenting blockerar fläkten, t.ex. att kabeln som går till fläktarna på grafikkortet inte ligger ivägen på baksidan. Jag hade även kontrollerat att kabeln till fläktarna sitter ordentligt. Om det är 2st olika headers på grafikkortet, prova kasta om kablarna för att se om den som står still börjar snurra.

Ingenting som blockerar fläktarna. Men jag ska absolut kolla så att kablarna verkligen sitter i som de ska