Permalänk
Medlem

BSOD efter strömavbrott

Det började med stormen Alfrida när vi fick flera strömavbrott då datorn var på.

Efter det började jag få memory_managment BSOD. Jag gjorde en diskcheck, men jag visste inte om att det skulle ta så långt tid, så därför höll jag ned strömknappen på chassit så att datorn stängdes av.

Efter det så ville inte Windows starta upp. Jag hade en Windows boot USB från tidigare, som jag använde för att installera Windows på min andra disk. När jag loggade in på den disken så reparerade den automatiskt den första disken. Efter det gick jag tillbaka till den första disken eftersom all info är kopplad till Windows på den disken.

Jag får även irql_not_less_or_equal. Jag ser inget speciellt som triggar det heller. Ibland när jag spelar Division 2 och vissa andra spel får jag memory_managment BSOD, men skyrim SE funkar bra.
Ibland när jag är inne på chrome och gör inget får jag irql. Ibland kan jag klara flera dagar uten en BSOD, och ibland får jag 3 på 1 dag, så det är inget sebart mönster. Jag får även ibland 100% använding på min C:disk(boot) när jag inte har något öppet. Det gör att ens öppna chrome eller edge kan ta flera minuter. Det har inte varit så förut, och det blir bara så ibland. Men det tar även ett bra tag att ens öppna Windows söknings meny för att dra upp task manager.

Jag har:

Uppdaterat min GPU driver

Kört en diskcheck på disken

Kört Windows Memory Diagnostic, men även memtest86 (På alla ram-sticks tillsammans)

Kört driver verifier (sen stängde jag av den för den gjorde allt värre)

Uppdaterat drivers för mitt moderkort

Kört någon form av windows reparations tool i command prompt

Jag har kollat i loggboken efter varje BSOD, men det står inget om error, varning eller kritisk när jag kollar typ från 30min innan BSOD.

Det jag tänker att jag skulle kunna göra:
· Köra memtest86 på varje ram-stick separat, när jag körde gjorde jag alla samtidigt
· Försöka reparera windows igen, ifall den delen av windows som det reparerades från var korrupt - Jag vill undvika att ladda ned windows på nytt eftersom jag inte vill behöva ladda om alla program och kopierade över alla bilder och dokument som jag har på driven.

Är det någon som har någon annan idé eller något tips?

Specs:

CPU: AMD Ryzen 5 1600 (CPU kylning som kom med)
MOBO: MSI Tomahawk Arctic B350
RAM: 2x4gb 2133mhz Corsair Vengance LPX + 2x8gb 3000mhz Corsair Vengance LPX
GPU: GTX 1060 6GB ROG Strix
PSU: EVGA 650GQ
Disk 1(C): 1TB Seagate 5200RPM SSHD (Boot drive)
Disk 2(B): 2TB Seagate 7200RPM SSHD
Disk 3(A): 500GB Samsung 860EVO SSD
OS: Windows 10 Home

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tagit bort 2x4gb 2133mhz Corsair Vengance LPX minnena då dina 3000MHz minnen kommer köras i 2133MHz.

Dock kanske det inte löser dina problem men du får högre prestanda.
Men prova med endast 2x8GB minnena.

Permalänk
Medlem

Både i trådar här på forumet och annan plats så är de den typen av fel oftast relaterat till drivrutinsproblem eller HW-problem som felaktiga RAM-minne. mao. först kolla att alla drivrutiner _är_ uppdaterade och av senaste versionen.

Kör någon memtest86 eller motsvarande för att stressa RAM-minnen maximalt - får du ett fel så är det ett fel för mycket - RAM-minnestester skall ALDRIG ge fel under den tidsperiod du har datorn igång - inte en enda gång. (dock har du datorn igång i månader i sträck så kommer förr eller senare ett fel av rent termodynamiska orsaker då brus och störning då och då kan göra att avläsningen tolkas fel - det finns anledning varför servrar har ECC-minne för att felen som ev uppkommer enstaka ggr. per år skall rättas automatiskt och utan att störa driften.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winedorm:

· Försöka reparera windows igen, ifall den delen av windows som det reparerades från var korrupt - Jag vill undvika att ladda ned windows på nytt eftersom jag inte vill behöva ladda om alla program och kopierade över alla bilder och dokument som jag har på driven.

Du bör verkligen fixa backup först.

Skulle vara synd om vi fick ännu en person som bara skulle göra något först och nu desperat försökte rädda sina bilder, dokument mm. Har också hänt att testa program sagt att disken var OK några dagar innan disken dog. Även om felet i det här fallet troligen bara är Windows osv så vill ha backup.

Fel kan bli kvar om man uppdaterar/installerar över den gamla även om det är 100% säkert att det man misstänker orsakar fel. Bör först avinstallera och om det finns ta bort kvarlämnade mappar. Stora problemet i vissa fall är att verkligen hitta och få bort allt om man inte vill installera om Windows.

Reparera Windows har jag inte haft nått större förtroende för. Även när det lyckas så har fel ibland kommit tillbaka efter en tid tills man gjorde en ren installation.

Oavsett hur många program mm man har så är det bara några få man använder varje dag. Resten kan man vänta med att lägga in till den dagen de behövs. Det går lättare om man förbereder sig i förväg med att ladda ned och spar sånt med sin backup. Man kan göra lite i taget.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Om du tvingas installera om och det var länge sedan du skapade din Windwos boot USB så kan det löna sig att skapa en ny för man verka då få med många uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Mer info

Tack allihopa!

Det har inte blivit löst än, men när jag tog ut ramen för att köra memtest på varje ram-stick separat märkte jag att min 2x4 2133mhz ram var på 1.20v, medans min 2x8 3000mhz ram är på 1.35v. Det verkar även som att jag uppgraderade min dator med 2x8 ramen under ungefär samma tid som stormen kom. Kan det vara en anledning till att jag får både memory managment och IRQL not less or equal BSOD?

Permalänk
Inaktiv

Prova att enbart köra 2x8Gb minnena som jag skrev och se om det löser problemet.

Tänk på att sätta de i dual channel enligt mobo manualen.

Permalänk
Medlem

Och som nämnt - backa upp dina filer och dokument som svider om de försvinner på en extern USB-disk. även om pris/GB är som bäst vid 8 TB externa 3.5" diskar så skall det inte hindra dig att köpa en mindre och billigare för att göra backuppen NU än att dra ut på det tidsmässigt för att spara ihop pengar för en större disk i ett senare köp någon gång i framtiden.

Hårddiskar är billiga den dagen du faktiskt förlorat viktig data med kanske mycket jobb bakom eller oersättliga digitala bilder - och du kan köpa 10-pack diskar för kostnaden vad en diskräddningsfirma tar för att rädda fram filerna ur en pajad disk - ja så vida det inte är överskrivet då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Prova att enbart köra 2x8Gb minnena som jag skrev och se om det löser problemet.

Tänk på att sätta de i dual channel enligt mobo manualen.

När jag försöker boota Windows med bara 2x8 ramen i 3000 säger den ”failed overclock” fast när jag försöker boota med 2133mhz (fortfarande 2x8) så fastnar jag på boot skärmen.

Nu försökde den även ”Förbereder reparation” men frös igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjena, igen!

Jag lyckades få den att boota upp med bara 2x8 ramen, fast bara med bios insatt på default(2133mhz 1.216v). När jag försöker boota med 2933mhz på 1.35v istället för auto så säger den att overclocken misslyckades.

Jag har både prövat med XMP (som sätter den på 2933mhz+1.35v) och att manuellt sätta den 2933mhz och 1.35v. Jag har kollat och hittar inte den på compatability listan, skulle det kunna var en anledning varför den inte vill köra på 2933mhz?

Permalänk
Medlem

@Winedorm: Kolla upp om minnenas timing (latens) är rätt inställd. Om du inte ser siffrorna på minnena så bruka dom finnas på tillverkarens och butikens hemsidor. Timing och spänningen (Volt) bör man se till är rätt innan man ens drömmer om att höja minnenas hastighet (frekvens).

Kollar man på moderkort hemsidor så bruka det finnas * eller OC vid vissa minneshastigheter för att visa att dom räknas som minnes överklockning även om minnena stödjer hastigheten. Det blir inte alltid rätt när man använder XMP och det är inte alla moderkort och minnen som gillar varandra om man minnenas hastighet (frekvens).

Nollställ bios (CMOS) på ett av sätten som göras medan strömkabeln är utdragen kan lösa konstiga fel. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Jag bytte till rätt latency och voltage och gick upp från 2133 till 2400 till 2660 till 3000. Vid 3000 så vill datorn inte boota utan säger istället "Overclock failed". Men 2660mhz går bra utan problem.

Jag prövade att även sätta allting på auto förutom hastighet där jag själv satte 2660, då sätter den alla settings som det borde vara (1.35v 16-20-20-38) och bootar utan problem

Permalänk
Medlem

Hej allihopa och tack för all hjälp!

Men jag har råkat ut för ett nytt problem. Datorn verkar fungera som den ska - inga BSOD - tills jag försöker köra lite mer krävande spel som BFV, COD BO3, The Divison 2 och GTA V. Jag kommer in i menyn på alla spel och jag kan kolla på cinematic klippen (BFV, COD Zombies, GTA V) men så fort jag kommer in i gameplay delen så kraschar spelet.

Den enda error koden jag fått var när jag körde VrChat. Den var något med 0x(sen massa nummer) och sedan sa den typ att 'memory could not be read' eller någonting i den stilen.

Jag har prövat att lämna ram settings I bios på auto med 2667mhz (16-20-20-38 + 1.35v) och auto på 2133mhz (16-20-20-38) + 1.216v, men samma problem.

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande olika hastigheter av minnen installerad?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag gjorde en BIOS reset och prövade att bara använde 2x8gb ramen. Vid 2933mhz fungerade BFV m.m. fortfarande inte. Men vid fel latency (den latency;n som bios rekommenderade) och 2133mhz fungerade det mesta, inkl. BFV. Men jag fick fortfarande krascher i olika spel, exempelvis Overwatch. Ibland gick det bra och ibland kraschade de.

Efter det prövade jag att gå tillbaka till hur det var innan allt gick snett, med bara 2x4gb ram på 2133mhz. Men det har fortfarande inte hjälpt. Overwatch startar någon gång ibland, men mycket mer sällan. Jag får nästan varje gång ett error som säger något om "Rendering device has run out of memory, try closing applications" eller något i den stilen.

Oculus vill inte öppna VrChat nu, men det kan bero på att jag sitter på 50% ram usage normalt sätt, så jag har endast 4/8gb kvar.

Börjar tro att enda lösningen är att köpa helt nytt...