Youtube komprimerar sönder mina inspelningar?!

Permalänk
Medlem

Youtube komprimerar sönder mina inspelningar?!

Spelar in i 1080p 60fps med ReLive. AVC är enda kodningstypen som går att ställa in med mitt R9 290 men har tillräckligt hög kvalitet för att det ska se bra ut på datorn när jag spelar upp det. Däremot när jag laddar upp till youtube blir det sjukt "digitalpixligt". Går det att få youtube att skala upp 1080p till 1440p eller 4K så att videon inte komprimeras sönder lika hårt?

Såhär illa ser nämligen resultat ut. Går knappt att kolla i helskärm för att det blir så mycket artefakter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Spelar in i 1080p 60fps med ReLive. AVC är enda kodningstypen som går att ställa in med mitt R9 290 men har tillräckligt hög kvalitet för att det ska se bra ut på datorn när jag spelar upp det. Däremot när jag laddar upp till youtube blir det sjukt "digitalpixligt". Går det att få youtube att skala upp 1080p till 1440p eller 4K så att videon inte komprimeras sönder lika hårt?

Såhär illa ser nämligen resultat ut. Går knappt att kolla i helskärm för att det blir så mycket artefakter.
https://www.youtube.com/watch?v=7RlZ0-KiEQ8

Jag skulle nog börja med att omkoda videon till ett format som Youtube inte behöver omarbeta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Sötast

Som david sagt.

Resultatet du ser är antingen låg bitrate, fel filformat eller en blandning av båda.

Permalänk
Medlem

När jag laddade upp videos på YouTube utgick jag oftast från dessa rekommendationer

https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en

Permalänk
Medlem

Att få något att se bra ut på youtube är nästan omöjligt. Jag har försökt it år efter år efter år. Blir aldrig så bra man tycker att det ska vara oavsett hur man gör.
Men att skala upp till 4k och ladda upp efter det hjälper väldigt mycket, enbart för att man får tillgång till högre bitrate då.

AVC i detta fall är ju då alltså H.264/MPEG-4 AVC. Vilket mycket riktigt är en kodek som youtube föredrar. Så inget fel där.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Att få något att se bra ut på youtube är nästan omöjligt. Jag har försökt it år efter år efter år. Blir aldrig så bra man tycker att det ska vara oavsett hur man gör.
Men att skala upp till 4k och ladda upp efter det hjälper väldigt mycket, enbart för att man får tillgång till högre bitrate då.

AVC i detta fall är ju då alltså H.264/MPEG-4 AVC. Vilket mycket riktigt är en kodek som youtube föredrar. Så inget fel där.

Då gör jag i alla fall något rätt då. Dessutom spelar jag in i 30Mbps men det blir ändå massa digitalbrus/pixlar när det händer mycket samtidigt?! Finns det något enkelt sätt att skala upp filmen till 4K för att ladda upp det på det sättet? Det verkar inte gå med handbrake vilket jag försökte i.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Då gör jag i alla fall något rätt då. Dessutom spelar jag in i 30Mbps men det blir ändå massa digitalbrus/pixlar när det händer mycket samtidigt?! Finns det något enkelt sätt att skala upp filmen till 4K för att ladda upp det på det sättet? Det verkar inte gå med handbrake vilket jag försökte i.

Om du spelar in i 30mbps (vilket är väldigt lågt för en orginal inspelning, speciellt med ReLive) så är det ganska hårt komprimerat på Youtube.
Kolla gärna listan som skickades tidigare med info om det hela: https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en

För att skala upp är jag osäker på, jag har haft en vettig video redigerare installerat per default i många år nu så är osäker på vad som är enkelt att använda idag. MediaCoder? VirtualDub?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om du spelar in i 30mbps (vilket är väldigt lågt för en orginal inspelning, speciellt med ReLive) så är det ganska hårt komprimerat på Youtube.
Kolla gärna listan som skickades tidigare med info om det hela: https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en

För att skala upp är jag osäker på, jag har haft en vettig video redigerare installerat per default i många år nu så är osäker på vad som är enkelt att använda idag. MediaCoder? v?

Enligt listan så rekommenderar dom 12 Mbps för 1080p 60fps?! Så om jag spelar in med 30 Mbps så borde väl det räcka? Att skala upp löser nog problemet däremot. Efter lite googlande hittade jag att VLC klarar av att konvertera 1080p till 4k. Förvånande men smidigt som fan. Ska testa det nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

H.264 laddar jag upp och kvalitén är densamme som originalvideon utan kompromiss.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Enligt listan så rekommenderar dom 12 Mbps för 1080p 60fps?! Så om jag spelar in med 30 Mbps så borde väl det räcka? Att skala upp löser nog problemet däremot. Efter lite googlande hittade jag att VLC klarar av att konvertera 1080p till 4k. Förvånande men smidigt som fan. Ska testa det nu.

Räcka gör det, ja. Men när det kommer till ReLive så vill man gärna börja från högre. Jag kör 50mbit i bitrate som minimum på originalen. Blir helt enkelt lättare i längden så. Men i detta fall ska det inte göra något, bara för framtida användningar kan det vara bra att fundera på.
Problemet är när den ska upp på youtube och dom ska komprimera från dina 30 till 12.

Har själv bråkat med youtube och kvalité i många år, då jag kört cross och enduro, vilket så klart betyder höga hastigheter i områden med mycket som ändras (skog mm.). Summa sumarum var att det så gott som inte går att få det att se bra ut.
Men bättre än det du har, bör du kunna få till.

Kom även ihåg att det kan ta lång tid innan klippet är helt färdigt. Den första varianten du får är mer av en draft än slutliga resultatet. För mig tog det ett par dagar upp till en vecka innan det en dag sa "poff" och såg betydligt bättre ut.

Skrivet av Vangen:

H.264 laddar jag upp och kvalitén är densamme som originalvideon utan kompromiss.

Tror jag inte en sekund på och tvivlar på att någon annan någonsin kommer tro det heller.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Räcka gör det, ja. Men när det kommer till ReLive så vill man gärna börja från högre. Jag kör 50mbit i bitrate som minimum på originalen. Blir helt enkelt lättare i längden så. Men i detta fall ska det inte göra något, bara för framtida användningar kan det vara bra att fundera på.
Problemet är när den ska upp på youtube och dom ska komprimera från dina 30 till 12.

Har själv bråkat med youtube och kvalité i många år, då jag kört cross och enduro, vilket så klart betyder höga hastigheter i områden med mycket som ändras (skog mm.). Summa sumarum var att det så gott som inte går att få det att se bra ut.
Men bättre än det du har, bör du kunna få till.

Kom även ihåg att det kan ta lång tid innan klippet är helt färdigt. Den första varianten du får är mer av en draft än slutliga resultatet. För mig tog det ett par dagar upp till en vecka innan det en dag sa "poff" och såg betydligt bättre ut.

Tror jag inte en sekund på och tvivlar på att någon annan någonsin kommer tro det heller.

Jag tror den slutgiltiga kvaliteten är den jag har i klippet nu och det är stor skillnad från hur den orörda filen ser ut. Har du provat uppskalning av 1080p till 4K. Skulle prova i VLC enligt en guide, men av någon anledning funderade det inte. När processen var klar blev filen bara 8mb och innrhöll bara ljud. :S

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Förutom Handbrake brukar jag köra XMedia Recode. Den brukar kunna konvertera allt fram och tillbaka.
https://www.xmedia-recode.de/en/

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

@Chris_Kadaver: Förutom Handbrake brukar jag köra XMedia Recode. Den brukar kunna konvertera allt fram och tillbaka.
https://www.xmedia-recode.de/en/

Tack för tipset!!!
Lite krångligt gränssnitt men tror jag fått kläm på det nu. Håller på att konvertera. Ska bli kul att se slutresultatet. Åkerkommer!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror den slutgiltiga kvaliteten är den jag har i klippet nu och det är stor skillnad från hur den orörda filen ser ut. Har du provat uppskalning av 1080p till 4K. Skulle prova i VLC enligt en guide, men av någon anledning funderade det inte. När processen var klar blev filen bara 8mb och innrhöll bara ljud. :S

Jag testade att ladda upp en film som är filmad i 1080 och sen samma men uppskalad till 2160 (4K). När jag spelade upp den i 4K bevarades alla detaljer från 1080-originalet, men när jag visade den i 1080 så såg den likadan ut som den som var 1080 från början, dvs en viss detaljförlust. Så att skala upp hjälper, men inte för att visa i 1080-läget, utan bara om man spelar upp den i den högre upplösningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag testade att ladda upp en film som är filmad i 1080 och sen samma men uppskalad till 2160 (4K). När jag spelade upp den i 4K bevarades alla detaljer från 1080-originalet, men när jag visade den i 1080 så såg den likadan ut som den som var 1080 från början, dvs en viss detaljförlust. Så att skala upp hjälper, men inte för att visa i 1080-läget, utan bara om man spelar upp den i den högre upplösningen.

Tack för input! Det bästa tordes vara att spela in med typ 60Mbps i ReLive (dubbelt upp från vad jag spelar in med nu) och sedan skala upp till 4K innan jag laddar upp till youtube i fortsättningen. Sen blir det nog till att radera 4K versionen och köra handbrake på allt jag spelat in för att spara utrymme. 60Mbps 13min klipp som jag normalt sett filmar tar en jävla massa plats. Tyvärr tar det typ en halvtimme att skala upp ett tio minuter långt 1080p-klipp till 4K med min i7 2600K@4.6Ghz. Längar efter zen 2 x)

Update: Att skala upp till 4K från en ganska taskig inspelning i 1080p gjorde enorm skillnad när filmen väl laddats upp till youtube. Youtube kompressionen är mycket snällare för 4K filmen även om filmen tappade i kvalitet i konverteringen från 1080P till 4K. Nästa steg blir att dubbla kvaliteten på inspelningen. Tyvärr går det inte med ReLive att spela in i 4K när skärmupplösningen är 1080p.

Här är hur som helst första resultatet som går att jämföra mot första klippet jag postade högst upp. Till och med om jag väljer uppspelningskvalitet på youtube till 1080p istället för 4K så ser det bättre ut än orginalklippet uppladdat i 1080p.

Update 2:
Kan rekommendera ShanaEncoder framför XMedia Recode. Nu vet inte jag om XMedia Recode använder quick sync, men ShanaEncoder med OpenCL (hårdvaruaccelererad rendering med mitt R9 290) så gick renderingen ungefär dubbelt så snabbt med shana som med XMdia Recode och likvärdiga inställningar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Youtubes absolut sämsta kvalitet får man som oftast om man låter youtube göra om en upplösning till 1080p. Vill du ha den i 1080p rekommenderar jag att om mastern är i 4k eller 1440p, att du transcodar den själv först. Youtube 1440p (master, inte uppskalerad) ser otroligt bra ut jämfört med 1080p. Kan du inte spela in med x264 i stället? Till exempel med OBS? Säger inte att det nödvändigtvis blir bättre, men det kan hända du har fler valmöjligheter med x264.

Oavsett, kan du spela in i 1440p hade jag valt det för youtube.

Edit: Jag som inte läste ordentligt i de resterande inläggen. Beklagar. Ser att 1080p är det du kan spela in i nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Youtubes absolut sämsta kvalitet får man som oftast om man låter youtube göra om en upplösning till 1080p. Vill du ha den i 1080p rekommenderar jag att om mastern är i 4k eller 1440p, att du transcodar den själv först. Youtube 1440p (master, inte uppskalerad) ser otroligt bra ut jämfört med 1080p. Kan du inte spela in med x264 i stället? Till exempel med OBS? Säger inte att det nödvändigtvis blir bättre, men det kan hända du har fler valmöjligheter med x264.

Oavsett, kan du spela in i 1440p hade jag valt det för youtube.

Edit: Jag som inte läste ordentligt i de resterande inläggen. Beklagar. Ser att 1080p är det du kan spela in i nu.

Hum vad jag förstår så är "AVC" detsamma som H264. Hur fungerar OBS? Avlastar det cpun lika mycket som ReLive/Shadowplay? Och har den lika liten prestandainverkan på grafikkortet? I ReLive funkar det tyvärr bara att spela in med samma upplösning man har i spelet. Testar just nu att konvertera en 60Mbps 1080p60 video till 4K för att se hur det blir när jag sen laddar upp till youtube. Kan redan nu säga att 1080p i den kvaliteten nästan är overkill för ett spel som quake som jag ändå kör på low. Men det ser fantastiskt cleant ut och jag tror inte jag kommer kunna urskilja kvalitetsförsämringen när jag konverterat till 4K. Gissar att det här är bästa vägen att gå om nu inte OBS är lika prestandasnålt som ReLive dvs?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Du får mycket bättre bitrate på YouTube om du laddar upp filmer i minst 1440p. 1080p ser alltid bedrövligt ut när jag laddar upp sådant.
Om din dator inte klarar av att recorda i 1440p så kan du skala upp filmen i valfritt videoredigeringsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Du får mycket bättre bitrate på YouTube om du laddar upp filmer i minst 1440p. 1080p ser alltid bedrövligt ut när jag laddar upp sådant.
Om din dator inte klarar av att recorda i 1440p så kan du skala upp filmen i valfritt videoredigeringsprogram.

Precis den slutsatsen jag kom fram till om du läser tråden. Men ja, du har helt rätt i det. Nu ska jag bara hitta sweetspot för bitrate på inspelning och konvertering. Vill gärna att det ska gå så snabbt som möjligt och ta så lite plats som möjligt men utan någon synlig youtubekompression ala digitalrutor så fort något rör sig snabbt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Provar se vilken cpu du har. Har du skrivit det i denna tråd?

Om du är nöjd med resultatet du har nu finns det ju ingen anledning att ändra
Annars kan vi ta en crashcourse i OBS i fall du vill.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Provar se vilken cpu du har. Har du skrivit det i denna tråd?

Om du är nöjd med resultatet du har nu finns det ju ingen anledning att ändra
Annars kan vi ta en crashcourse i OBS i fall du vill.

i7 2600K och windows 10. Försöker få igång quick sync men får det inte att fungera. IGPU multi monitor i bios är aktiverat och under bildskärmskort i enhetshanteraren dyker HD Graphics 3000 upp under mitt R9 200-series. Försöker hitta vettig information men hittar bara sjukt gamla trådar om hur man skapar en fejk-display för att aktivera quicksync? Någon annan källa uppger att man ska koppla in en skärm till moderkortets bildutgång?! Problemet med att skapa en fejkdisplay är att windows 10 utseende har förändrats så mycket att det inte ser likadant ut längre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Testa att spela in med OBS Studio istället. Jätte bra program både för streaming och för inspelning och det finns flera olika alternativ för inspelning och kvalitén är bra.
För att redigera och exportera din video är Davinci Resolve 16 en av de bästa alternativen och har YouTube preset direkt som du kan ställa in efter önskemål på kvalité.

OBS Studio
https://obsproject.com/sv/download

Davinci Resolve
https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Finns flera bra tutorials för både OBS Studio för recording och Davinci Resolve för editing och exportering.

Visa signatur

Dator
| Ryzen 3600 | Palit GTX 1060 6GB | 32 GB 3200mhz DDR4 | Samsung 860 SSD | 840 SSD | 2x1 TB WD Black | Rampage IV Extreme X79 | HAF X| Spelar | Stonehearth | Flotsam | Foundation| Stardew Valley
YouTube Kanal
http://www.youtube.com/user/B4NTO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skulle nog börja med att omkoda videon till ett format som Youtube inte behöver omarbeta.

Youtube komprimerar om alla videos oavsett format som man laddar upp. Man får helt enkelt försöka hålla en hög kvalitet på det man laddar upp så att omkodningen får så bra material som möjligt att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Youtube komprimerar om alla videos oavsett format som man laddar upp. Man får helt enkelt försöka hålla en hög kvalitet på det man laddar upp så att omkodningen får så bra material som möjligt att jobba med.

Har gjort lite tester och youtube komprimerar sönder videos i 1080p lika hårt oavsett om videon har en bitrate om 60Mbps eller 30Mbps. Detta gäller främst oss dödliga. De applicerar inte en lika hård komprimering för kända kanaler. Tricket är med andra ord att skala upp videon från 1080p till typ 50Mbps 4K. Det är nästan så att jag tjänar tidsmässigt på att skala upp, ladda upp till youtube i 4K och radera från hårddisken istället för att spela in och sen komprimera för att spara utrymme.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Varför inte överge ReLive och istället köra tillexempel OBS? Då kan du ju få ut videon i H.264/265.
Jag kör OBS med Bitrate på 80mbit/s. Redigerar om filerna i Davinci Resolve och sätter då ner bitraten till 45.
Kvaliten blir bra.

https://youtu.be/CZOpgpASu4s

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Anledningen till att klippen får bättre kvalitet på youtube när ni laddar upp i högre upplösning än 1920 x 1080 beror på att alla videor med upplösning på 1440+ triggar Youtubes bättre codec VP9 (som populära kanaler får som default oavsett upplösning). Vad ni gör i övrigt med videon spelar nog faktiskt mindre roll i det här fallet.

Värt att veta är att uppskalning inte nödvändigtvis gör bildkvalitén bättre, snarare tvärt om. Och om klippet dessutom skalas ner sen igen, så får man definitivt sämre kvalitet.

Att öka bitrate till galna nivåer har väldigt liten inverkan på slutresultatet i jämförelse med vilka algoritmer som används för att skala upp. (Tyvärr för omfattande för att gå in på men kort sagt, undvik att skala upp om det går.

Trots att "VP9-tricket" finns skulle jag nog ändå rekommendera att hålla sig till 1920 x 1080p (om originalvideon är större förstås). Undvik presets ifall ni inte vet att de är bra. Det bör finnas mer exakta riktlinjer för renderingsinställningar nånstans i Youtubes dokumentation.

Exmpel på renderings-setup - Checklista:

- Ställ in pixeldimensionerna manuellt till 1920 x 1080 (inte via preset)
- Lås pixeldimensioner (tillåt ej ändringar eller ställ in till 16:9)
- Lås framerate ifall du kör 60 fps. Output kan annars ofta bli 30 automatiskt.
- Video render quality: Best/Highest/Max (Vanligast att det står Best)
- Video Profile: High
- Ljud: AAC - Högsta bitrate möjlig.
- Video: YUV - Variabel bitrate mellan 40 och 50. Allt över 50 är overkill.

Skulle Youtube vägra visa ditt klipp i högre upplösning än vad du laddade upp kan det bero på att den anpassar videon för att passa upplösningen du använt för tidigare videor. Har inte själv råkat ut för det här men en workaround ska vara att ladda upp klippet igen på Google Drive (detta gör att klippet kan behandlas en gång till) och sedan importera på Youtube.

Hoppas detta kan spara några stackars cpu:er som står och tuggar helt i onödan.

korrigerade lite
Permalänk
Medlem

Som sagt, jag testade att skala upp 1080-video till 2160, laddade upp och jämförde med samma videosekvens som jag laddat upp med optimerade inställningar direkt i 1080. Uppskalade videon såg identisk ut med den som var direkt i 1080, när båda spelades i 1080. Däremot kom fler detaljer fram när den uppskalade spelades upp i högre upplösningar. Så man får nytta av uppskalningen, i alla fall gäller det för min "setup", men bara om man spelar upp i högre också. Och här detaljgranskade jag verkligen. Jämförde detaljrikedom på smuts i kanten av en spegel, detaljer i reflektioner, m m.

Lite irriterande ändå att det är så eftersom det ser riktigt bra ut lokalt på datorn när jag spelar upp videosekvensen som jag laddar upp, men sen tappar jag ändå 20-30 procent skärpa efter uppladdning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S