Q9FN - dd+ funkar inte på Pioneer receiver?

Permalänk

Q9FN - dd+ funkar inte på Pioneer receiver?

Hallå,

Har kopplat Q9FN till Pioneer VSX-033.

Ljudinställningar i TV står på bitstream och dolby digital - men jag kan inte välja DD+, utan får nöja mig med Dolby Digital. TV:n tror inte att min receiver klarar av DD+? Manualen till min receiver tror något annat.

Var sitter felet?

Jag får ut surround i högtalarna och ett bra ljud i övrigt, om det är DD+ eller inte har jag ingen aning om.

Mvh

Permalänk
Medlem

Klarar den DD+ via ARC?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Bildexpert 📺

@Uffe-mannen: Finner ingen förstärkare som heter "Pioneer VSX-033" - tror nollan där är fel?

Generellt är ARC och alla komplexa ljudformat ovanför DD och PCM 2.0 inte helt självklara, vilket är vad eARC är tänkt att lösa. Men det kräver då nya prylar innan vi är där.

Permalänk

Pioneer VSX-933 ska det stå
https://www.pioneer-audiovisual.eu/se/produkter/vsx-933

Tråkigt att höra att man får räkna med strul.
Kan man prova en nyare kabel och hoppas på det bästa? Eller byta receiver?

I instruktionsboken till receiver står det följande om DD+:
"Det här läget återger ljudutformningen som spelats in i Dolby Digital Plusljudformatet
verklighetstroget.
Dolby Digital Plus-formatet har förbättrats baserat på Dolby Digital. Det ökar
antalet kanaler och strävar efter att förbättra ljudkvaliteten genom att ge mer
flexibilitet i databithastigheten. Dolby Digital Plus är ett alternativt ljudformat
baserat på 5.1-kanal för Blu-ray-skivor. Du kan spara ett maximalt antal
7.1-kanaler med ytterligare kanaler som den bakre surroundkanalen.
• För att kunna överföra det här ljudformatet ska du ansluta med HDMI-kabel
och ställa in ljudutmatningen på spelaren på bitströmsutmatning."

Permalänk

Någon med Samsung TV som fått TV att synka DD+ med receiver över ARC?
Kollar efter någon som kan tänkas funka.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Uffe-mannen: Finns i grunden tre förklaringar

(1) Samsung-TV:n kan inte alstra DD+ över ARC
(2) Pioneer VSX-933 kan inte ta emot DD+ över ARC – men väl över HDMI direkt från separat källa
(3) VSX-933 tar emot DD+ över ARC men har missat att flagga för detta i EDID. Där kan eventuella firmware-uppdateringar till förstärkaren kanske lösa detta

Permalänk

Hej hallå och tack för alla svar. Swishar dricks till Laxpudding sen

Har KANSKE fattat lite av problemet här lite mer. ARC finns i single mode (klarar inte DD+ mfl.) och common mode (klarar DD+ m.fl). Huruvida TV och receiver m.m. har ARC i common mode anges inte av tillverkarna.

ARC typ common mode har dock begränsningar i att vara opålitligt och man får inte ut full kvalitet, kanske att det i praktiken är meningslöst?

Slutsats: E-arc is the shit.

http://community.cedia.net/blogs/david-meyer/2018/06/25/dolby...

Vill man ha ut maximalt ljud vid enstaka tillfällen när streamar film, så är det en Apple TV direkt in i receivern som gäller?

Det här var lite för komplext för mig egentligen. Köpte Samsung för slippa Apple TV (mest för att slippa en massa fjärrkontroller och lite missnöjdhet med Apple TV 3 som är seg och inte svarar på fjärrkontrollen) och burn in. Nu blir det Apple TV i alla fall då kanske... Eller bara vara nöjd med DD surround 5.1. Hör kanske ingen skillnad i praktiken. Just nu handlar det mer om att ut få maximalt ur prylarna man köpt.

Stämmer det jag hittat, kan jag tycka att det är dåligt av Samsung, men också av andra TV-tillverkare som därtill skyltar med Atmos utan e-arc?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Uffe-mannen:

Stämmer det jag hittat, kan jag tycka att det är dåligt av Samsung, men också av andra TV-tillverkare som därtill skyltar med Atmos utan e-arc?

Produkterna är idag så komplexa och svara mot så många situationer att det blir förvirring av den här typen. Det så många kombinationer av signaler, format och anslutningsmetoder att det är nära omöjligt att hålla kolla på allt. Vi har pryl A som ska använda format B via anslutning C och detta ska kopplas mot pryl D som måste hantera samma format och anslutningar.

Och prylen hantera säkert Dolby Atmos. Fast inte i exakt rätt kombination av A+B+C+D