Dator startar om och jag kommer ofrivilligt in i BIOS

Permalänk
Medlem

Dator startar om och jag kommer ofrivilligt in i BIOS

Hej!

Har fått bekymmer med min dator igen, det som händer när jag startar är:
1: Dator går igång någon sekund, därefter dör den och startar om sig. Då ser jag texten enligt bild och får klicka F1 så jag kommer in i BIOS, och sen har jag bara gått till "exit" och "exit without saving", vilket har funkat för att ta mig in i datorn. Som ni ser så nollas klockan/system time i BIOS när detta händer.

https://imgur.com/a/huqk4m6
Av någon anledning tror den att jag har 3 tangentbord!?

https://imgur.com/a/yDLgNA4
System time står blir återställd varje gång jag startar om datorn.

Här är en spec:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro
Processor: Intel Core i7 6700K
Moderkort: ASUS MAXIMUS VIII EXTREME
Minne: Corsair Dominator Platinum DDR4- 32 GB: 4 x 8 GB
Grafikkort: Ej monterat
Hårddisk: Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCIe SSD
Nätaggregat:Corsair HX 850 W

Permalänk
Medlem

@MT-Adam:
Att tiden nollas beror troligtvis är CMOS batteriet slut, och behöver bytas ut, detta ger också i regel att man måste in i UEFI/BIOS vid varje uppstart/omstart eftersom klockan är fel.

Angående de 3 tangentborden, koppla bort alla saker du har anlutet till USB utom tangenbord och se hur det ser ut då, försvinner de så anslut de en & en tills det återkommer, så hittar du vad som orsakar det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Okej tack för bra svar! Kan det ha att göra med att jag brukar stänga av strömmen till datorn, eller är det normalt att man får byta det efter några år ändå?

Okej! Fast å andra sidan, de kanske inte har så stor betydelse med tangentborden? Antar att det inte bör ha att göra med CMOS-batteriet iaf. Tangentbord funkar ju åtminstone, någon har talat om för mig "don´t fix what´s not broken" eller något liknande en gång i tiden.. ^^

Permalänk
Medlem

@MT-Adam:
Ja, det är helt normalt att man behöver byta ut batteriet efter några år, fast det tar iofs. lite fortare slut om datorn ofta är strömlös, men om det bara rör sig om några timmar, så gör det varken till eller från.

Nej, att du tycks ha 3st tangentbord har inget med CMOS batteriet att göra, utan det är troligtvis någon USB enhet som moderkortet identifierar som ett tangentbord, och om alla USB enheter fungerar som de skall, så kan du strunta i det.

Uttrycket du syftar på är If it ain't broke, don't fix it
Länken kanske var lite onödig, men den ger lite information om ursprunget till uppkomsten av detta uttryck

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.