Jamo D365 eller JVS och en jamo sub.

Permalänk

Jamo D365 eller JVS och en jamo sub.

Hejsan jag är en kille på 13 år och undrar vilken utav dom här som ger mest tryck/bas. Förstärkare har jag redo. https://www.blocket.se/orebro/Jamo_D_365_Riktiga_nostalgi_hog... här är länken på jamo D 365 men jag kanske kan tänka mig att byta ut basarna på dom till https://sonicstore77.se/varunamn/gas-car-audio/basar-alpha-se... till dessa. Men tänker fortfarande. Eller är det här systemet bättre? https://www.blocket.se/goteborg/Forstarkare__2_hogtalare___su... Bara frontarna vet jag ger mycket bas och subben är 10 tum och har 100 watt rms. Men ger ett rejält tryck. Så frågan jag ställer är om vilken som ger mest bas/tryck.
MVH David J.

Permalänk

Av dom två, Jamo D365.
Byt inte basarna om dom inte är trasiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Av dom två, Jamo D365.
Byt inte basarna om dom inte är trasiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det så klart inte. Men vet du några andra basar än dom där GAS?

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

Nej det så klart inte. Men vet du några andra basar än dom där GAS?

Finns ju mängder av basar, men även om en bas är bättre än en annan är det inte säkert att den passar bättre. Det är alltid en kompromiss och en avvägning.

Ska man byta element är det viktigt att den passar in mot det delningsfilter som sitter där. Med andra ord lär du leta något ganska likvärdigt, och då kanske det är lite bortkastat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@TICC-LEGION: Skulle nästan vilja ge dig ett tips på ett experiment du kan göra.

Du har ju startat några trådar om vad som är bättre hit och dig osv.. Men, faktum är att mycket av dina förutsättningar nog ligger i det rum du tänker spela i. Det sätter sina begränsningar för hur högt du kan spela, klangen på ljudet osv...

För skoj skull, om du har möjlighet. Låna en anläggning som du har tillgång till och testa den först på ditt rum, och sedan om du kan, ta ut den utomhus och spela där. Då kommer du märka vad rent ljudet är från högtalarna när inget annat påverkar. Således förstår du kanske att det är fler saker än bara högtalarna som spelar roll även om såklart en viss lägstanivå är att föredra.
Då kanske du tänker mer i banor att det ska passa in i möbleringen och vara praktiskt också, inte bara att det ska vara mest bas, stort osv..

Ha D!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Hmmm okej. Fårstpr inte allt men jag ska tänka påt😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så du menar att jag ska först testa i mitt rum och sedan typ i en anläggning eller utomhus👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men Föresten har du några andra 15 tums basar än dom där GAS!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Men Föresten har du några andra 15 tums basar än dom där GAS!?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns enormt många olika basar i storleken 15", vad som är lämpligt för ett specifikt projekt beror på de krav som ställs. En del spelar djupare, en del kan spela högre upp i frekvens, en del spelar bra i mindre lådor, en del i större, vissa passar i slutna lådor och andra i portade... Vissa har högre känslighet, och andra har längre slaglängd.

Avråder generellt sett från billiga 'bil-basar' likt GAS då dessa ofta, men inte alltid, inte lämpar sig alltför väl för seriösare byggen. Elementen måste vara lämpade för det du ska ha dem till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

Så du menar att jag ska först testa i mitt rum och sedan typ i en anläggning eller utomhus👍

Skickades från m.sweclockers.com

Samma högtalare. Testa först i ett lite rum, sen i ett större rum, sen utomhus där du inte har några väggar eller tak och gärna gräsmatta som golv.

Hänger du med?

Då får du höra vilken stor skillnad rummet gör - det är alltså inte alls bara högtalarna som påverkar ljudet.

Med lite tur förstår du då dessutom att man får anpassa sig lite efter förutsättningarna man har hemma.

Ha d

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Jo men nu fattar jag exakt. Det ska jag testa😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp Jamo-högtalarna och låt baselementen vara, är mitt förslag. Komplettera med en sub senare om du känner för det.

JWS och även Genexxa är rent skräp. Jag blev lockad till att köpa såna som 14-åring men det enda de är bra på är att vara billiga och se stora ut, basen är inte alls så bra som man skulle kunna tro.

Permalänk

Vad bra att ni säger dom här sakerna. Jag sparar ju också 1000 kr på det😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ni något annat förslag för subwoofer element som kan passa när basarna går sönder? Eller är gas du barns bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

...när basarna går sönder? Skickades från m.sweclockers.com

Varför utgå från att dom går sönder?

Om du gärna vill byta basar i dom rekommenderar jag att försöka mäta upp dom basar som sitter där medan dom fungerar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du borde läsa grunderna i akustik och högtalarkonstruktion om du är intresserad av att byta något, det är ofta inte så lämpligt att utgå från en tämligen billig och dålig konstruktion och byta element och tro att det blir särskilt mycket bättre.
Är du intresserad så plugga in grunderna och bygg nått eget i stället och utveckla det som en hobby. Det finns också en del byggprojekt du kan följa om du inte vill designa nått eget.
Bra ställen att leta inspiration kan vara
www.faktiskt.io
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
https://www.diyaudio.com/

Jag avråder dig från att skaffa nån billg "rocklåda" och försöka byta basar för att få den bättre för det är så mycket annat som antagligen är dåligt i konstruktionen att det är ganska lönlöst, tex de Jamo du länkade lär ha en ganska dålig låda i tunn spånskiva och antagligen saknar de elektriska filter i basen och har bara en elektrolytkondensator i serie med mellanregister och diskant, åtminstone brukar de vara byggda så.
Ska man förbättra ljudet då så bör man i stället göra nått som inte är bortkastade pengar när man inom kort ändå tröttnar på högtalarna och byter ut dem, man kan tex skaffa en dsp (eq) för den kan man ju ta med sig om man skaffar bättre högtalare.

Ska du ha en rocklåda så välj då nått som är bättre, tex nått i JBL L serien eller en XL Fidelity som är en väldigt trevlig högtalare som låter bra på riktigt men kan spela rejält starkt om man vill, visserligen dyrare i inköp än ett par enkla Jamo men inte oöverkomliga priser men du lär få en högtalare du kommer att leva med länge eftersom det faktiskt går att höra musiken och inte bara ett odefinierat basbuller. Jag tror inte heller att du bör skaffa en sub eller åtminstone inte nån liten sak som är gjord för att stötta upp ett par små toppar, ska du ha baslådor borde du inte ens överväga nått mindre än 15-18 " ett par aktiva PA basar kommer att passa dig mycket bättre och behöver inte bli dyrare.

Håll utkik på begmarknaden om du inte vill bygga, det gick tex ett par XL Fidelity PG 1800 för bara 3500 kr i mars

https://www.tradera.com/item/170301/343393167/1-par-xl-fideli... det är alltså en riktigt bra högtalare som kan spela både bra och väldigt starkt om man har bra elektronik att driva dem med och de är skapligt lättdrivna, dock är de lite svårburna (80 kilo per styck)
Hursomhelst så är det nog den bästa rocklådan jag hört och de är oerhört prisvärda om man letar nått i den kategorin och hade nog kostat kring 40 000 kr om de funnits nya idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm tack för tipsen ska tänka på det. Ock Föresten vad menade du med jbl? Skulle du kunna skicka länk? Min kompis är eikgitgt duktig inom ljud så han skulle hjälpa mig att byta i såna fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Hmm tack för tipsen ska tänka på det. Ock Föresten vad menade du med jbl? Skulle du kunna skicka länk? Min kompis är eikgitgt duktig inom ljud så han skulle hjälpa mig att byta i såna fall.

Skickades från m.sweclockers.com

JBL är antagligen världens största tillverkare av PA högtalare, de tillverkar även en del hemmahögtalare i olika serier och L serien är en av deras produktserier och jag tror att nån modell i den kan passa dig, tex L 80 eller L 100

Jag tycker du ska börja leta begagnat utefter storlek och typ snarare än efter en specifik modell av högtalare så kan du nog hitta nått i närheten av där du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmmm Aa det gör jag redan. Jag bor i Älvsborg men det finns inte mycket som är i min stil satt säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Hmmm Aa det gör jag redan. Jag bor i Älvsborg men det finns inte mycket som är i min stil satt säga

Skickades från m.sweclockers.com

jo det gör det nog men allt finns inte online, jag har köpt en hel del hifiprylar både via annonser och på secondhandbutiker, dessutom finns det ett hifibutiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.