Från full duplex gigabit till halva hastigheten i duplex.

Permalänk
Medlem

Från full duplex gigabit till halva hastigheten i duplex.

Hej.

Någon som fått liknande fenomen på sista tiden?

Från att ha kunnat skicka från min Freenas server till Unraidservern via utforskaren i full gigabit så kommer jag nu bara upp i hälften.

Tidigare när jag flyttade en fil mellan servrarna i utforskaren så gick det i 112MB/s (Unraid - min pc(utforskaren) - Freenas).
Nu kommer jag upp i 40-60MB/s.

Kopierar jag från Unraid till pc eller pc till Unraid så får jag 112MB/s, kopierar jag från pc till Freenas eller Freenas till pc så får jag 112MB/s.

Men direkt jag kör full duplex så minskar hastigheten till hälften, detta började för 1-2 veckor sen och jag testade uppdatera nätverksdrivarna igår och fick det att fungera med 100MB/s men idag är det tillbaka på 40-60MB/s.

Inget är ändrat hårdvarumässigt i nätverk, server eller pc.
Inget installerat mjukvarumässigt på pc:n förutom ev windows uppdateringar.
Anslutningar i switch och nätverkskort står det gigabit full duplex.

Moderkort Asus prime x370-pro
Amd Ryzen 1800x
16GB Minne
Samsung 960 Evo

Permalänk
Medlem

Halv duplex brukar inte implementeras i gigabit-nät. Det finns med i standarden från IEEE men ingen vettig tillverkare implementerar det. Ser du nånstans att den förhandlat halv duplex 1000 eftersom du skriver det i rubriken?

Det känns som en mjrukvarugrej baserat på din beskrivning. Om du kopierar Freenas till Unraid från nåt annat än windows (live-boota ubuntu tex, eller kör direkt från freenas till ubuntu utan en tredje maskin involverad), vad får du för hastighet då?

Om du kör FreenNAS antar jag att du kör ZFS? Har du över 80% fylld disk? Checksumfunktionen i ZFS kan göra volymer rätt slöa när dom blir fulla. Har du scrubbat volymen?

Det är inte helt ovanligt att folk installerar en cache-disk trots att det inte behövs. Det är olika beroende på vilken protokoll som används, men det kan försämra prestanda snarare än tvärt om.

Det är vad jag kan komma på.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Halv duplex brukar inte implementeras i gigabit-nät. Det finns med i standarden från IEEE men ingen vettig tillverkare implementerar det. Ser du nånstans att den förhandlat halv duplex 1000 eftersom du skriver det i rubriken?

Det känns som en mjrukvarugrej baserat på din beskrivning. Om du kopierar Freenas till Unraid från nåt annat än windows (live-boota ubuntu tex, eller kör direkt från freenas till ubuntu utan en tredje maskin involverad), vad får du för hastighet då?

Om du kör FreenNAS antar jag att du kör ZFS? Har du över 80% fylld disk? Checksumfunktionen i ZFS kan göra volymer rätt slöa när dom blir fulla. Har du scrubbat volymen?

Det är inte helt ovanligt att folk installerar en cache-disk trots att det inte behövs. Det är olika beroende på vilken protokoll som används, men det kan försämra prestanda snarare än tvärt om.

Det är vad jag kan komma på.

Mmm rubriken var kanske dåligt skriven, har kunnat köra full duplex dvs 112MB/s på både tx och rx samtidigt men nu får jag bara ut hälften.
Kopierar jag samma fil på samma sätt på en annan pc så får jag 112MB/s så nåt knas har hänt, har testat installera om drivarna som jag skrev ovan men idag är det tillbaka till dålig hastighet då jag sänder och tar emot samtidigt. Om jag endast sänder eller tar emot så får jag 112MB/s.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Har du kollat egenskaper för nätverkskortet, se så att inställningen för duplex inte ändrat sig av någon anledning.
Kan ju även vara dåliga drivare, så prova rulla tillbaka till äldre version.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Innan jag hade tid att kolla på vad som kunde fela så kom en ny windows update och efter det så funkar full gigabit igen, så jag la ner felsökningen.

Permalänk
Medlem

Å då var det tillbaka, men inte alltid.
Ibland så får jag bara 50-60 MB/s startar jag om får jag 100-112 MB/s.
Har rensat drivrutinerna, kört med windows egna och även lagt på Intels drivare.
Ingen annan som har Asus prime x370-pro och har märkt samma fenomen (Intel® I211-AT nätverkskort)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Å då var det tillbaka, men inte alltid.
Ibland så får jag bara 50-60 MB/s startar jag om får jag 100-112 MB/s.
Har rensat drivrutinerna, kört med windows egna och även lagt på Intels drivare.
Ingen annan som har Asus prime x370-pro och har märkt samma fenomen (Intel® I211-AT nätverkskort)?

När du skriver halv/full-duplex, menar du att datorn slår om så att du ser något meddelande nere vid klockan eller är det bara hastigheten som halveras? Det är 2 helt olika saker nämligen. Om du kollar din anslutning samt den på servern så är det fortfarande gigabit som är registrerat? Är det skillnad på om det är stora filer eller flera små? Om du kollar dashboarden på filservern ser du något som indikerar på belastning, cpu, ram, cache etc? Inga ändringar i kablaget i ledet? Vad gör du på datorn när hastigheten är hög resp. låg? Att det fungerar med full fart direkt efter omstart känns som det kanske är något som körs på datorn som sänker hastigheten efter en stund. Kopierar du från-till samma diskar?

Edit: läste igenom det igen: "Men direkt jag kör full duplex så minskar hastigheten till hälften." Tolkar jag som att du manuellt går och ändrar till full duplex? Min första tanke när jag läser det är: Har du kollat kablarna? Typiskt exempel på fel där då du använder 4 par mot 2 par vid 100 mbit. Du ska köra auto negotiation, Alltid. Funkar det inte så är det något fel på kabel eller switch.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

När du skriver halv/full-duplex, menar du att datorn slår om så att du ser något meddelande nere vid klockan eller är det bara hastigheten som halveras? Det är 2 helt olika saker nämligen. Om du kollar din anslutning samt den på servern så är det fortfarande gigabit som är registrerat? Är det skillnad på om det är stora filer eller flera små? Om du kollar dashboarden på filservern ser du något som indikerar på belastning, cpu, ram, cache etc? Inga ändringar i kablaget i ledet? Vad gör du på datorn när hastigheten är hög resp. låg? Att det fungerar med full fart direkt efter omstart känns som det kanske är något som körs på datorn som sänker hastigheten efter en stund. Kopierar du från-till samma diskar?

Ändrade topicen för ett tag sen då jag skrev halv duplex, jag får inte halv duplex jag får halva hastigheten av gigabit nätverket.

Anslutningen på båda sidor är gigabit full duplex, Spelar ingen roll om det är stora eller små filer, ibland börjar den på 50-60MB/s och stannar i den hastigheten tills jag bootat om. Man ser droppar i jämna mellanrum på grafen över progress --------__--------__-------__----. Belastningen på källa och mål är ingenting i princip, belastning på dator är detsamma. Jag kopierar från Unraidserver (btrfs ssd pool, 6x ssd) till Freenas raidzfs3 (10x 3tb hdd) via windows utforskaren över monterade nätverksenheter (samba). Som jag skrev ovan så kopierar jag till min windows maskin så ligger jag på 112MB/s och skickar jag från min windows maskin så ligger jag på 112 MB/s, men direkt jag läser/skickar samtidigt kryper den ner till 50-60MB/s. Bootar jag om så hoppar det vanligtvis upp till normal hastighet. Har testat från en annan windows maskin medans min har problemet och den ligger på 112MB/s rx/tx på samma fil, källa och mål då jag har problem med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Ändrade topicen för ett tag sen då jag skrev halv duplex, jag får inte halv duplex jag får halva hastigheten av gigabit nätverket.

Anslutningen på båda sidor är gigabit full duplex, Spelar ingen roll om det är stora eller små filer, ibland börjar den på 50-60MB/s och stannar i den hastigheten tills jag bootat om. Man ser droppar i jämna mellanrum på grafen över progress --------__--------__-------__----. Belastningen på källa och mål är ingenting i princip, belastning på dator är detsamma. Jag kopierar från Unraidserver (btrfs ssd pool, 6x ssd) till Freenas raidzfs3 (10x 3tb hdd) via windows utforskaren över monterade nätverksenheter (samba). Som jag skrev ovan så kopierar jag till min windows maskin så ligger jag på 112MB/s och skickar jag från min windows maskin så ligger jag på 112 MB/s, men direkt jag läser/skickar samtidigt kryper den ner till 50-60MB/s. Bootar jag om så hoppar det vanligtvis upp till normal hastighet. Har testat från en annan windows maskin medans min har problemet och den ligger på 112MB/s rx/tx på samma fil, källa och mål då jag har problem med denna.

Okej. Allt har fungerat klockrent tills nyligen då. Och ingen har gjort något med något? Uppdaterat någon av servrarna? Freenas kom med en ny uppdatering för 1-2v sedan. Det kan vara backgrundsbelastning också. Men du kikar på cpu/ram/disk etc. Det e väl inte troligen problemet. Eftersom den börjar högt men sänker sig succesivt så känns det som någon av dem inte hinner med. Fast då borde det påverkas när du kör mellan din dator till respektive Både tx/rx funkar i alla led utom freenas<->unraid? När du bootar om fungerar det ett tag då eller dippar det efter en kort stund?

Edit: När du kör full duplex kopierar du fram å tillbaka från/till samma? Tolkar som att du kopierar (skickar en fil/tar emot en fil) samtidigt i texten ovan. Om det är samma så känns det ju lite som att någon av maskinerna inte orkar med.

Edit2: Glömde fråga vad är det du bootar om när det fungerar igen? Bara din PC? Något måste ha ändrats iom det har funkat. Så det bör ju ha något med windows uppdatering. Gissar det är Win10, hur e det med SMB versionerna? KOlla så inget där blivit ändrat iom någon uppdatering.

Lite trött å sent på kvällen så jag tänker/bollar ideerna lite högt så är det något som repeteras så haka inte upp dig på det

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Okej. Allt har fungerat klockrent tills nyligen då. Och ingen har gjort något med något? Uppdaterat någon av servrarna? Freenas kom med en ny uppdatering för 1-2v sedan. Det kan vara backgrundsbelastning också. Men du kikar på cpu/ram/disk etc. Det e väl inte troligen problemet. Eftersom den börjar högt men sänker sig succesivt så känns det som någon av dem inte hinner med. Fast då borde det påverkas när du kör mellan din dator till respektive Både tx/rx funkar i alla led utom freenas<->unraid? När du bootar om fungerar det ett tag då eller dippar det efter en kort stund?

Edit: När du kör full duplex kopierar du fram å tillbaka från/till samma? Tolkar som att du kopierar (skickar en fil/tar emot en fil) samtidigt i texten ovan. Om det är samma så känns det ju lite som att någon av maskinerna inte orkar med.

Edit2: Glömde fråga vad är det du bootar om när det fungerar igen? Bara din PC? Något måste ha ändrats iom det har funkat. Så det bör ju ha något med windows uppdatering. Gissar det är Win10, hur e det med SMB versionerna? KOlla så inget där blivit ändrat iom någon uppdatering.

Lite trött å sent på kvällen så jag tänker/bollar ideerna lite högt så är det något som repeteras så haka inte upp dig på det

När man kopierar mellan 2st smb shares genom windows så måste man läsa ifrån ena och skriva till den andra därav skrev jag duplex, server ->(rx) pc -> (tx) server.
Det är helt enkelt smidigare att kopiera i windows, dock så har min pc (windows 10 pro, ryzen 1800x, asus prime x370-pro, 16GB minne) börjat få för sig att bara kopiera i 50-60MB/s, bootar jag om pc:n så kommer den igång i 112MB/s igen, det är ingen belastning på vare sig servrarna eller pc:n varken före eller efter reboot. Enda jag ändrat mjukvarumässigt är windows updates och bios, inga ändringar hårdvarumässigt, kan vara att det är nåt knas med senaste biosen men inte hittat någon annan som har samma problem, dock så vet jag inte hur många som utför samma sak som jag gör, dvs kopierar mellan 2 servrar titt som tätt. Drivrutinerna har jag provat ett par men ingen skillnad där.
När jag har att den bara går i halv fart så funkar det fortfarande att kopiera filen til pc (server -> pc) i 112MB/s och kopiera från pc (pc -> server) i 112MB/s men direkt jag försöker kopiera mellan servrarna så går det i 50-60MB/s (server -> pc -> server)