Steelseries rival 300s vs 310 vs 600 (+ andra liknande)

Permalänk
Medlem

Steelseries rival 300s vs 310 vs 600 (+ andra liknande)

Hej min steelseries rival 300 har gått sönder och funderar på de ovanstående mössen.

Vad är det för skillnad på 300s och 310? Hittar ingen information om 300s'n
Är 600 modellen värd den?
Vad rekommenderar ni av de tre?
Finns det någon annan liknande mus till rival 300?
300s modellen är på nedsatt pris för endast 300kr, 310an ligger på 449kr på nedsatt pris och 600 modellen ligger på 750kr.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Rival 310 har nytt utseende och bättre sensor.
Personligen gillar jag Rival 600 mer, den ligger väldigt bra i handen och ger väldigt bra grepp.
Det är som sagt väldigt personligt och kanske inte stämmer in på dig. Testa i någon butik och se vad du tycker

Annars kan Zowie EC1-B/EC2-B vara intressanta för dig.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Rival 310 och kan bara säga att jag är väldigt nöjd!

Permalänk
Medlem

Nu kommer detta rakt ur minnet så kan mycket väl ha fel.

310 är uppföljaren till 300, dock ändrade det formen lite (lite mindre) så många blev besvikna.
300s släpptes senare för att trösta oss som älskar formen av 300, de ska vara identiska som jag förstått det. Dock har 300s en billigare sensor har jag för mig, så blev inte riktigt bra det heller..

Min 300 börjar bete sig konstigt och behöver också byta snart, men har dragit ut på det just pga att jag inte riktigt vet vilket håll jag ska gå åt. Har aldrig varit så här nöjd med en mus.

@Kenneth: Har du testat "gamla" Rival 300? Är den lik 600 i formen?

Permalänk
Medlem

Lite annan fråga inom samma ämne, men har dom uppgraderat scrollhjulet på någon av modellerna sen första generationen av rival (innan den hette 300)? Sitter på en sådan och gillar allt utom känslan när man scrollar.

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

Lite annan fråga inom samma ämne, men har dom uppgraderat scrollhjulet på någon av modellerna sen första generationen av rival (innan den hette 300)? Sitter på en sådan och gillar allt utom känslan när man scrollar.

Ja scrollen är annorlunda på Rival 310 / 600

vet ej om den är ändrad på "Rival 300s"

Permalänk
Medlem

Rival 310 är ett riktigt skönt pekdon enligt mig.
Tror inte du blir missnöjd om du köper en sådan

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Nu kanske SteelSeries har löst de utbredda problemen med 310 i senare revisioner, men jag gick igenom tre exemplar innan min nuvarande, och huvudsakliga anledningen till att jag inte bytt ut även denna är att den uppvisar minst problem av dessa fyra.
Med reservation för att senare revisioner mot förmodan kan ha åtgärdat vissa av dessa problem, så är det vanligt att switcharna för vänster/högerklick ger med sig efter en viss tid, börjar felregistrera klick såsom att missa klick helt, dubbelklicka vid enkelklick, "tappa" switchens nedtryckta status etc. Chassit och/eller själva knapparna på vissa möss knakar, klickar eller gnisslar vilket huvudsakligen verkar bero på att de två skruvar som håller ihop musen i framkant är för hårt åtdragna vid montering. Något som inte kan åtgärdas utan att plocka loss frontens glide. Limmet som håller sidostyckena av silikon på plats släpper efter en tid, och dessas kanter hänger därefter utanför muskroppen. För den som kanske vinklar musen i sidled emellanåt skulle detta vara ett stort problem.

Det är absolut en bra mus om man får ett vettigt exemplar, men kvalitetskontrollen har varit så usel att jag svårligen kan rekommendera SteelSeries produkter numera.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

så är det vanligt att switcharna för vänster/högerklick ger med sig efter en viss tid, börjar felregistrera klick såsom att missa klick helt, dubbelklicka vid enkelklick,

Just det där problemet hade jag med mina två senaste Razer möss, verkar vara ett inte helt ovanligt problem bland möss?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikazu:

Just det där problemet hade jag med mina två senaste Razer möss, verkar vara ett inte helt ovanligt problem bland möss?

Nej problemet ligger naturligtvis i vilka switchar mustillverkaren väljer att använda. Då det är en komponent som går loss på några kronor stycket är det lite tjorvigt av SteelSeries att köra på en med noterbart hög felfrekvens.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nej problemet ligger naturligtvis i vilka switchar mustillverkaren väljer att använda. Då det är en komponent som går loss på några kronor stycket är det lite tjorvigt av SteelSeries att köra på en med noterbart hög felfrekvens.

Samma problem för en rival 310 inköpt 2020...

Någon som kan rekommendera liknande mus där man inte behöver prova tre innan man får en problemfri?

Permalänk

Har vi någon som provat deras nya Steelseries Rival 3? Jagar ny mus och gillade deras 310 om det inte var för att switcharna la av och att sidorna lossande en månad efter inköp.