Reklamationsrätt: Butik hävdar att jag har skadat mitt grafikkort, behöver tips och råd.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Jag tror inte att Inet svarar på enskilda fall i tråden. Kunden och Inet har ju uppenbarligen redan en dialog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

@BM-Mods: Jag tror inte att Inet svarar på enskilda fall i tråden. Kunden och Inet har ju uppenbarligen redan en dialog.

Det förstår jag, jag tänke mer om dom kunde komma med ett generellt svar om det kanske kunde vara fabrikationsfel eller inte, men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

@excsm Du verkar vara en jobbig kund ;-).. Hur som helst, går du vidare med ärendet till ARN så förlorar de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av l_aurell:

@BM-Mods: Jag tror inte att Inet svarar på enskilda fall i tråden. Kunden och Inet har ju uppenbarligen redan en dialog.

Det stämmer, Inet har som policy att inte svara i trådar här på Sweclockers konsumentforum, den policy har Inet utnyttjat i snart 10 år.
Har dock skett ett par undantag under åren.

Förövrigt har Inet skött sig exemplariskt tills dom börja skylla på att du kört in en skruvmejsel i displayporten.. Men vad kan man förvänta sig, Inet är extremt överskattade här på Sweclockers.

Inets svaga sida är RMA och kommer alltid att vara, så länge som dom har kvar samma VD, som förövrigt jobbade inom Inets RMA innan han fick sin nuvarande position.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Tacksam för alla svar och tips. Man kan alltid vara efter klok angående vissa saker när man packar upp en produkt.

Låt oss säga att jag köper en produkt tar hem den och packar upp. Jag kollar genom den noga och upptäcker något som inte står rätt till. Jag åker tillbaka samma dag till butiken. Deras kommentar kommer vara likadan: Hur kan vi inte veta du klantade dig första minuterna hemma?

Jag kunde ha filmat när jag packade upp produkten osv. Man kan ha gjort en hel del saker annorlunda så här efteråt.

Ja och jag förväntar mig den service jag har fått av Inet. Men om dom har gjort detta medvetet för dom tycker jag är dryg så är det väldigt dåligt beteende. Det är en hel del pengar och tid som man har fått lägga ut på detta.

Mitt coil whine uppstod i idle, benchmarks program (helt normalt), program som photoshop och spel. Jag är medveten om att grafikkort låter mer under belastning men sen när det är mindre belastat ska det varva ner sig. Det lät som att det var 10 fläktar som kördes i 1600 RPM samtidigt plus ett högfrekvens ljud mitt i allt. Men ändå var grafikkortets fläktar inte ens igång när det lät som värst och det var i idle lixom. Det tycker jag är lite konstigt.

Första kortet låg runt 71 grader i idle och nu det andra låg runt 54 grader i idle. Vilket jag tyckte var också ganska konstigt. Detta var precis vid när man hade startat datorn och kommit in i windows.

Just nu sitter jag med mitt gamla Asus 670 4gb kort igen och datorn låter knappt fast jag har 5 st chassi fläktar igång. Har en Acer Nitro skärm som står brevid för runt 10 000 kr som jag inte kan använda alls om jag inte väljer köra i HDMI porten. För att min gamla Asus skärm har inte en displayport och det var inge jag tänkte på jag skulle behöva för flera år sen då jag köpte den. Då var det " inne " med Dvi Dual porten för få 144 Hz.

Det är vanligt med coilwhine på nyare kort, även mitt 1070ti har coilwhine och mitt förra r9 290 hade ännu värre coilwhine. Jag skulle helst vilja se en film på din setup, samt coilwhine i idle, vilket låter konstigt, coilwhine brukar endast uppstå vid 170fps+. Coilwhine är förövrigt relativt subjektivt problem.

Men att inet kört det i testbänkar och konstaterat att coilwhinet är överkomligt låter mer som du har problem med just din setup.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätt är till kundens fördel första sex månaderna. Bevisbördan ligger på inet och inte dig. Efter sex månader tar köparen över bevisbördan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Lång text...

Jag stod över 2 timmar och diskuterade detta med en från Inet i butiken och han kunde inte göra så mycket.
Jag sa även att det är väldigt idiotisk av mig att ta hem ett kort jag vill byta och sen skulle ha skada det? Jag får inte alls ihop det?

Dom tog in kortet skulle diskutera om detta. Dom skulle kontakta mig igen angående när dom fått fraktkostnader om dom ska skicka tillbaka kortet till MSI. Vi alla vet att MSI kommer neka att det är deras misstag från tillverkning.

Om jag förstår dig rätt tog Inet trots allt in kortet och skulle återkomma med besked? En måste ju ändå förstå Inets sida att det absolut inte är självklart att ta tillbaka en produkt som har åsamkats fysisk skada, egentligen alldeles oavsett om produkten ifråga kostar 1500 eller 15000 kr.

Jag tror för övrigt att coil whine-problemen kan bero på dina övriga komponenter, så det kan vara värt att testa grafikkortet/-korten i någon annans dator förutom din egen

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Ska försöka göra en lång händelse kort. Ska försöka beskriva min situation så tydligt som möjligt. Tacksam för tips och råd.

Bakgrund
För ungefär 2 år sen så beställde jag komponenter för att bygga ihop en dator. Jag kände själv jag sitter med den kunskapen och erfarenhet att kunna göra det.

Det började med att det var slarv av Inet angående min beställning och att komponenter hade åkt bort från min beställning. När hela beställningen var klar att hämtas på plats så gick det smidigt. Jag kommer hem med motivation att sätta ihop en dator för närmare 30 000 kr.

Var väldigt noga med allt var monterat korrekt. Det började med att jag fick 1 nätaggregat som defekt. Lämnade tillbaka det och Inet bekräftade felet. Jag fick ett nytt samma dag som visade sig att även det var defekt. Jag åkte in med det och fick vänta ett par dagar för dom skulle få hem ett nytt till butiken.

För att göra allt lite kortare. Så fick jag 2 st Asus Strix 1080 Ti grafikkort efter varandra som lät som motorbåtar. Det visade sig vara att båda innehöll kraftigt coil whine. Jag fick pengarna tillbaka och även mer tid fick jag spendera för åka fram och tillbaka för byta komponenter.

Jag tröttnade helt och nu efter närmare eller lite mer än 2 år så har jag haft ett gammalt Asus 670 4 gb grafikkort i min dator. Inte alls optimalt med tanke på en Intel i9 10 kärnor processor som sitter i datorn som jag även fick vänta ett par veckor för att få.

Nutid
För 2 veckor sen så bestämde jag mig för att köpa ett grafikkort och köpte då MSI Rtx 2080 Ti Trio 11 gb. Samtidigt så köpte jag en Acer Nitro skärm sammanlagt runt 23 000 kr blev det.

Det visade sig att detta kort hade också ett väldigt tjut och coil whine. Jag lämnade in kortet och efter ett par dagar så fick jag komma till butiken för hämta ut ett nytt. Då hade vi även kommit överens att dom skulle testa grafikkortet innan så jag fick ett bra exemplar. Det visade sig att det första dom testade från sitt lager hade samma problem och dom beställde in fler från huvudlagret. Även ett av dessa kort var mindre bra men det 3:e fick jag bekräftat att det var bra.

Monterade in kortet utan några problem. Det visade det sig vara exakt samma problem som det första. Åkte tillbaka till Inet dom gjorde ett snabbtest som dom kallar det för med resultat dom hittade inget fel. Jag tog hem kortet försiktigt så monterade jag in det igen. Uppdaterade bios, köpte även ett nytt Corsair 1000 Watt nätaggregat för att inte felet var i mitt förra. Tyckte det blev värre med det nya nätaggregatet och lämnade tillbaka det på min ångerrätt. Lämnade in grafikkortet igen och dom gjorde nytt snabbtest.

Det är nu det läskiga kommer.

Igår så åkte jag in med kortet för lämna tillbaka det eftersom dom tidigare hade erbjudit mig pengarna tillbaka. Dom kollar genom kortet för se det är i bra skick och då upptäcker dom att i nedre displayport så är en PIN sne. Jag var ärlig och sa jag har bara använt den första displayporten och inte rört dom andra portarna. Kommentaren jag fick direkt var: Hur ska vi kunna veta det? Vi tar inte in komponenter med fysiska skador.

Jag svarade direkt med det är väldigt konstigt hur detta kunde uppstå om jag inte inte ens rört den displayporten. Det kan lika gärna varit någon av er i butiken som har orsakat skadan med tanke på alla dessa snabbtester. Jag sa även kan det vara ett tillverknings fel från MSI. Svaret jag fick: Nej det händer aldrig. Det är du som orsakat detta antingen med displayport kabel eller kanske skruvmejsel.

Mitt svar till detta var: För det första så får jag inte ens in displayport kabeln felvänt och för det andra så är jag inte så dum i huvudet att jag trycker in en skruvmejsel eller något annat.

Jag är 100 % att detta av orsakats av Inet. För antingen har dom klantat sig eller gjort detta medvetet för dom tycker jag har klagat lite för mycket på ett viss grafikkort. Skälet varför dom skulle gjort det är för dom vet jag kommer förlora på detta för jag kan inte bevisa att jag inte har orsakat skadan.

Jag tycker det är upp till Inet nu att bevisa att dom inte har orsakat detta heller även dom är människor som kan göra misstag. Men jag ska inte behöva lida av det eller ta den skiten jag har fått.

Jag stod över 2 timmar och diskuterade detta med en från Inet i butiken och han kunde inte göra så mycket.
Jag sa även att det är väldigt idiotisk av mig att ta hem ett kort jag vill byta och sen skulle ha skada det? Jag får inte alls ihop det?

Dom tog in kortet skulle diskutera om detta. Dom skulle kontakta mig igen angående när dom fått fraktkostnader om dom ska skicka tillbaka kortet till MSI. Vi alla vet att MSI kommer neka att det är deras misstag från tillverkning.

I slutändan är det jag som står där ord mot ord mot Inet och mitt emellan oss ligger 15 000 kr som jag vill ha tillbaka. Eller byta till ett annat grafikkort.

15 000 kr ska jag inte förlora pga Inets fel. Detta är helt oacceptabelt och ett väldigt fult tillväga gångs sätt mot mig som kund. Dom vet vem jag är dom känner igen mig där. Jag har handlat prylar över 100 000 kr där sammanlagt.

Jag är väldigt noggrann och försiktig av mig person har alltid varit det när det kommer till tekniska prylar. Att ens komma med kommentaren jag skulle ha förstört displayporten medvetet när jag vill lämna tillbaka det på genom min ångerrätt.

Känns som att mitt datorbygge aldrig blir klart. Har spenderat så mycket tid och pengar på detta.

Ska vi som kunder behöva kontrollera produkterna i butiken innan vi tar hem dom?

Har ni själva varit med om något liknande ?
Behöver tips och råd.

Ska jag göra en polisanmälan?

Nu blev det väldigt mycket text men viktigt och få med detaljer.

Tacksam för hjälp eller synpunkter på detta.

UTAN att ha läst andra kommentarer, UTAN att läst vad du svarat andra med så säger jag detta:
Alla grafikkort kommer med plast pluppar som täcker ingångs hålen - är dessa utdragna hade jag vart på inets sida, är dessa KVAR och Enbart att EN av dessa pluppar är av (Av de som du använt) så hade jag tänkt till en extra gång.
Lättast att förstöra DP port är att köra in HDMI kabel där, då storleken nästan platsar och kollar man inte noga så fortsätter man med otur att trycka å trycka så något böjer sig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

UTAN att ha läst andra kommentarer, UTAN att läst vad du svarat andra med så säger jag detta:
Alla grafikkort kommer med plast pluppar som täcker ingångs hålen - är dessa utdragna hade jag vart på inets sida, är dessa KVAR och Enbart att EN av dessa pluppar är av (Av de som du använt) så hade jag tänkt till en extra gång.
Lättast att förstöra DP port är att köra in HDMI kabel där, då storleken nästan platsar och kollar man inte noga så fortsätter man med otur att trycka å trycka så något böjer sig.

Kanske bara ar jag men tar alltid bort dom, because estetisk OCD.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Inet ringde mig idag och sa jag kunde komma in till butiken för att hämta ut ett nytt grafikkort.

Jag pratade med butikschefen och sa som det var att jag har en asperger diagnos där med är väldigt känslig för vissa ljud samt har en kraftig OCD (kontrollbehov osv.) och vill alltid ha saker perfekt. Jag har väldigt höga krav på mig själv och även andra.

Denna gång valde jag ett Asus Rog Strix RTX 2080 Ti 11gb för han sa det är ett tyst kort precis som MSI Trio kortet skulle vara. Vi kollade även i butiken att inga PINS var snea denna gång. Fick lägga ut 1600 kr till.

Monterar in grafikkortet i datorn och visst nu låter det inte som 16 fläktar längre som MSI kortet gjorde. Nu är det ett konstant tjut ist. Det låter väldigt mycket i Idle och när jag håller på med musikproduktionsprogram. Fläktarna på grafikkortet gör ingen skillnad om dom är på eller inte. Kan ej koncentrera mig över huvud taget med sådana här ljud. Det är som att ha tinnitus konstant ingen skön upplevelse imo.

Underklocka ett grafikkort kan det ta bort coil whine?

Kanske någon på Sweclockers som kan rekommendera ett bra grafikkort?

Skärm och datorns komponenter

Acer 27" Nitro XV273K 4K 144 Hz Quantum Dot
ASUS TUF X299 MARK 1
Corsair AX860 860W
Samsung 850 Series PRO 1TB
Samsung Evo 1TB, Samsung Pro 250 Gb (lagring)
Corsair 64gb Ddr4 2666mhz Dominator Platinum
Corsair slutet vattenkylnings loop för processorn
Intel Core i9 7900X 3.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Inet ringde mig idag och sa jag kunde komma in till butiken för att hämta ut ett nytt grafikkort.

Jag pratade med butikschefen och sa som det var att jag har en asperger diagnos där med är väldigt känslig för vissa ljud samt har en kraftig OCD (kontrollbehov osv.) och vill alltid ha saker perfekt. Jag har väldigt höga krav på mig själv och även andra.

Denna gång valde jag ett Asus Rog Strix RTX 2080 Ti 11gb för han sa det är ett tyst kort precis som MSI Trio kortet skulle vara. Vi kollade även i butiken att inga PINS var snea denna gång. Fick lägga ut 1600 kr till.

Monterar in grafikkortet i datorn och visst nu låter det inte som 16 fläktar längre som MSI kortet gjorde. Nu är det ett konstant tjut ist. Det låter väldigt mycket i Idle och när jag håller på med musikproduktionsprogram. Fläktarna på grafikkortet gör ingen skillnad om dom är på eller inte. Kan ej koncentrera mig över huvud taget med sådana här ljud. Det är som att ha tinnitus konstant ingen skön upplevelse imo.

Underklocka ett grafikkort kan det ta bort coil whine?

Kanske någon på Sweclockers som kan rekommendera ett bra grafikkort?

Skärm och datorns komponenter

Acer 27" Nitro XV273K 4K 144 Hz Quantum Dot
ASUS TUF X299 MARK 1
Corsair AX860 860W
Samsung 850 Series PRO 1TB
Samsung Evo 1TB, Samsung Pro 250 Gb (lagring)
Corsair 64gb Ddr4 2666mhz Dominator Platinum
Corsair slutet vattenkylnings loop för processorn
Intel Core i9 7900X 3.3 GHz

Den fetstilta informationen kunde ha delgetts tidigare. Förståelsen för din situation hade varit större och man hade haft möjlighet att bearbeta övrig information på ett mer hjälpsamt sätt. Jag kan absolut förstå en säljares skepsis när samma kund är återkommande med exakt samma klagomål.

Om fläktarna inte spinner och du hör ett tjut kan problemet omöjligen härröras till ditt grafikkort? Det finns ju inget som genererar ljud i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Inet ringde mig idag och sa jag kunde komma in till butiken för att hämta ut ett nytt grafikkort.

Jag pratade med butikschefen och sa som det var att jag har en asperger diagnos där med är väldigt känslig för vissa ljud samt har en kraftig OCD (kontrollbehov osv.) och vill alltid ha saker perfekt. Jag har väldigt höga krav på mig själv och även andra.

Denna gång valde jag ett Asus Rog Strix RTX 2080 Ti 11gb för han sa det är ett tyst kort precis som MSI Trio kortet skulle vara. Vi kollade även i butiken att inga PINS var snea denna gång. Fick lägga ut 1600 kr till.

Monterar in grafikkortet i datorn och visst nu låter det inte som 16 fläktar längre som MSI kortet gjorde. Nu är det ett konstant tjut ist. Det låter väldigt mycket i Idle och när jag håller på med musikproduktionsprogram. Fläktarna på grafikkortet gör ingen skillnad om dom är på eller inte. Kan ej koncentrera mig över huvud taget med sådana här ljud. Det är som att ha tinnitus konstant ingen skön upplevelse imo.

Underklocka ett grafikkort kan det ta bort coil whine?

Kanske någon på Sweclockers som kan rekommendera ett bra grafikkort?

Skärm och datorns komponenter

Acer 27" Nitro XV273K 4K 144 Hz Quantum Dot
ASUS TUF X299 MARK 1
Corsair AX860 860W
Samsung 850 Series PRO 1TB
Samsung Evo 1TB, Samsung Pro 250 Gb (lagring)
Corsair 64gb Ddr4 2666mhz Dominator Platinum
Corsair slutet vattenkylnings loop för processorn
Intel Core i9 7900X 3.3 GHz

Skönt att grafikkortet du ville reklamera godtogs. Men inte så kul att höra ditt 7-8:e (?) grafikkort även det får ditt system att tjuta så pass att det stör dig. Ger ditt kort nu ett konstant tjut som låter likadant oavsett vad du gör? Det är nästan så att du får spela in en ljudfil och lägga upp på YT, SoundCloud eller liknande så att vi får höra.

Detta är nog inte vad du vill höra: men det verkar som att du helt enkelt har för höga krav, för efter så här många olika grafikkort är oddsen att de alla är olidliga väldigt liten. Högpresterande grafikkort "tjuter" oftast lite, men om det är så pass lite så att man inte hör det eller om det är riktigt jobbigt varierar.

Av vad jag läst är det vanligt att RTX 2080/2080 Ti har spoltjut då det är kraftfulla kort. Till vilken grad skiljer sig kort till kort och mellan olika system. Min bror har ett Palit RTX 2080 SuperJetstream och det hör jag inget spoltjut på även med öppen chassisida, så han kan ha haft riktig tur. Hur vet du med 100% säkerhet att det faktiskt är grafikkortet? Hörs det såpass tydligt från just grafikkortet om du har öppen sida på chassit så att du kan särskilja det från ev. spoltjut från tex nätaggregat eller en dålig pump till din AIO CPU-kylare?

Spoltjut från grafikkort är vanligast enligt min egna erfarenhet när grafikkortet pumpar ut väldigt höga frame rates (vissa laddningsskärmar, spelmenyer, i vissa program osv), jag har speciellt upplevt det i 3DMark när test laddas in. Du kan testa att sätta på v-sync tillfälligt för att testa om det tar bort/reducerar det tjut du hör. Det är ett långskott men tar 20 sekunder att testa så det är värt ett försök. Samma sak testa att låsa din skärm till 60 Hz och se om det gör skillnad.

Sist skulle jag föreslå att du testar köra din skärm via CPU:ns inbyggda GPU (ändra i BIOS), men med ditt RTX fortfarande i datorn fast utan någon monitor/tv kopplad till det. Min tanke här är att se om grafikkortet låter även när det inte pumpar ut massa frames till någon monitor.

Tråkigt att du har så mycket strul, men ibland (läs oftast) går det inte att få en dator 100% perfekt i alla aspekter tyvärr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp: Jag är 100 % säker att ljuden hela tiden kommer från grafikkortet. När jag monterar in mitt gamla Asus 670 4gb så låter datorn inget typ. Chassit är helt stängt och jag sitter mer än 1 meter från datorn och hör detta väldigt tydligt. Jag är helt säker på att andra skulle höra detta ljud lika tydligt som jag.

Sitter nu i Idle och det låter mer än i spelet eller i ett benchmarks program. Min CPU har inget integrerat grafik.

Funderar på bygga in datorn i något mindre skåp eller något liknande men då kommer problemet att värmen ska bort där ifrån.

Hör ett annat ljud för tillfälligt som jag aldrig ha hört tidigare från min burk. Det låter som en mekanisk hårddisk som laddar. Kommer säkert från det nya grafikkortet också. Finns ingen mekanisk hårddisk i min burk har väldigt svårt att höra deras klickande ljud.

Tydligen så snurrar fläktarna lite hur dom vill nu. Det är 2 stycken fläktar som snurrar konstant och den tredje går igång lite när den vill. Jag använde deras Asus GPU Tweak 2 och stängde av fläktarna genom en funktion. Men tydligen vill dom ändå gå igång helt random.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Om fläktarna inte spinner och du hör ett tjut kan problemet omöjligen härröras till ditt grafikkort? Det finns ju inget som genererar ljud i så fall.

Elektronik genererar ljud i sig även om det inte finns några rörliga delar. Som nämnts ett par gånger här i tråden så handlar det om "coil whine". Fråga mig inte hur det uppstår men det är i alla fall ett tjutande ljud som drabbar de flesta moderna grafikkort, vissa mer än andra.

Skrivet av excsm:

Funderar på bygga in datorn i något mindre skåp eller något liknande men då kommer problemet att värmen ska bort där ifrån.

Tveksamt till om det skulle hjälpa så mycket med tanke på att skåpet måste vara så ljudtätt att du skulle behöva ganska bra drag på fläktarna.

Om du har tur med planlösningen kanske du kan ha datorn i ett annat rum. Jag vet inte hur långa kablarna kan vara men jag har för mig att det finns "förstärkare" att koppla in om de blir för långa. Eller så borrar du ett hål i väggen, om det görs nära golvet vid ett väl valt ställe kan det bli ganska osynligt. Men det kräver nog att du äger bostaden, tvivlar på att en hyresvärd skulle bli så glad med hål mellan rummen.

Ett tredje alternativ är öronproppar eller hörlurar med aktiv brusreducering. Aktiv brusreducering genererar visserligen ett visst ljud som hörs om ingenting spelas upp på hörlurarna, men det kanske är ett bättre ljud än det du har nu.

Skrivet av excsm:

Tydligen så snurrar fläktarna lite hur dom vill nu. Det är 2 stycken fläktar som snurrar konstant och den tredje går igång lite när den vill. Jag använde deras Asus GPU Tweak 2 och stängde av fläktarna genom en funktion. Men tydligen vill dom ändå gå igång helt random.

Verkar konstigt att de snurrar olika. Jag vet inte hur det ser ut på GPU Tweak men jag antar att även om du trycker på någon knapp för att stänga av fläktarna så går de igång om temperaturen blir för hög. Kan du ställa in en fläktkurva efter temperatur i programmet? Annars kan du testa MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Inet ringde mig idag och sa jag kunde komma in till butiken för att hämta ut ett nytt grafikkort.

Jag pratade med butikschefen och sa som det var att jag har en asperger diagnos där med är väldigt känslig för vissa ljud samt har en kraftig OCD (kontrollbehov osv.) och vill alltid ha saker perfekt. Jag har väldigt höga krav på mig själv och även andra.

Denna gång valde jag ett Asus Rog Strix RTX 2080 Ti 11gb för han sa det är ett tyst kort precis som MSI Trio kortet skulle vara. Vi kollade även i butiken att inga PINS var snea denna gång. Fick lägga ut 1600 kr till.

Monterar in grafikkortet i datorn och visst nu låter det inte som 16 fläktar längre som MSI kortet gjorde. Nu är det ett konstant tjut ist. Det låter väldigt mycket i Idle och när jag håller på med musikproduktionsprogram. Fläktarna på grafikkortet gör ingen skillnad om dom är på eller inte. Kan ej koncentrera mig över huvud taget med sådana här ljud. Det är som att ha tinnitus konstant ingen skön upplevelse imo.

Underklocka ett grafikkort kan det ta bort coil whine?

Kanske någon på Sweclockers som kan rekommendera ett bra grafikkort?

Skärm och datorns komponenter

Acer 27" Nitro XV273K 4K 144 Hz Quantum Dot
ASUS TUF X299 MARK 1
Corsair AX860 860W
Samsung 850 Series PRO 1TB
Samsung Evo 1TB, Samsung Pro 250 Gb (lagring)
Corsair 64gb Ddr4 2666mhz Dominator Platinum
Corsair slutet vattenkylnings loop för processorn
Intel Core i9 7900X 3.3 GHz

Jag skulle nog prova kortet i en annan burk, då detta problem troligtvis uppstår i kombination med dina nuvarande komponenter.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara PSU som får gå tyngre (jobbar hårdare) med 2080 kortet jämfört med det äldre och därifrån som ljudet då kommer?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

I princip alla kort har väl nån form av coil-whine, mer eller mindre?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I princip alla kort har väl nån form av coil-whine, mer eller mindre?

Ja. Vill man inte ha spoltjut så får man helt enkelt låta bli att köpa ett grafikkort alls.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I princip alla kort har väl nån form av coil-whine, mer eller mindre?

Nej, inte alla. Byggde en dator åt en kompis nyligen med ett MSI 2080 TI Gaming X Trio som är helt knäpp tyst oavsett belastning. Mitt egna MSI 2080 Duke OC har en del coilwhine, inte nog för att det ska störa... men det är där. Vi kör samma moderkort och liknande Corsair PSUer båda två. Har dock läst om folk med samma modeller som haft exakt motsatt resultat.

Det är helt enkelt ett lotteri vad man får när det gäller coilwhine.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Du som köpare ska även kolla så produkten är hel och utan defekter när du får hem varan.

Kollade du om det va några sneda pins när du packade upp varan?

Annars får du se detta som en dyr läxa.
Hade du sätt det när du packade upp varan hade det något varit en annan sak och reklamera det

Och sen brukar nästan alla kraftiga grafikkort ha coil Wine i menyer mm där fps brukar vara runt 1000

Hehehe, skrattar gott. Det kanske är så att man vid rättegång tar detta som ett giltigt argument men sannolikheten att man kollar är en displayport är nästintill noll? eller? Montering av cpu så ser man ju ändå pinnarna....

Hur som helst så har företaget bevisbörda då det är inom 6 månader och då speciellt när man hanterar kortet själva för test m.m. De måste då kunna bevisa med fakta att kortet inte var skadat. Sedan gällande ovan så kan endast ARN göra ett utlåtande i detta skede. Nästa instans som bestämmer relevans är väl rätten med ARNs utlåtande som grund.

Sedan kan jag tycka att Inet är extremt behjälpliga och låter dig byta kort, vilket man enligt eget tycke ska kunna om COIL-Whinet är högt och störande. Jag klandrar inte Inet för att neka och låta dig pröva saken hos ARN då det är en skada men de borde kunna erbjuda utbyte då de inte kan garantera att de inte själva har orsakat den.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja. Vill man inte ha spoltjut så får man helt enkelt låta bli att köpa ett grafikkort alls.

Det är det jag har hört från @emilakered & @JonasT i nåt väldigt gammalt avsnitt av antingen fredagspanelen eller frågelådan.
Tror det är svårt att hitta ett utan nån form som sagt.

Skrivet av Cimlite:

Nej, inte alla. Byggde en dator åt en kompis nyligen med ett MSI 2080 TI Gaming X Trio som är helt knäpp tyst oavsett belastning. Mitt egna MSI 2080 Duke OC har en del coilwhine, inte nog för att det ska störa... men det är där. Vi kör samma moderkort och liknande Corsair PSUer båda två. Har dock läst om folk med samma modeller som haft exakt motsatt resultat.

Det är helt enkelt ett lotteri vad man får när det gäller coilwhine.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan mycket väl vara så att den infon jag hörde swec prata om för en massa herrans år sen har försvunnit.
Ett lotteri är det helt klart huruvida man får ett som låter knappt nånting eller ett som liknar en startande jumbojet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@excsm: Behöver du ha ett 2080Ti? Vad ska du ha det till? Uppenbarligen så har du ju "överlevet" med ditt gamla grafikkort. Inte optimalt men nyare kraftfullare grafikkort har större risk för sådana problem som du säger dig uppleva. Och då du har de problem du har så kanske du får göra en avvägning. Kanske du inte kan använda dig av ett "värstingkort" som pressar de ingående komponenterna på kortet och då kan ge vissa ljud i de lägena.

Det är som en som är överkänslig för ljud skulle få för sig att hålla på en drag racing och sedan klaga på att motorerna låter för mycket och kräva av tillverkarna att de fixar fram tystare motorer så han kan tävla.

Kanske får du ha 2 datorer eller använda dig av 2 grafikkort och stänga av det med "coilwhine" när du gör saker när det måste vara tyst/inte spelar som musikproduktion? Långt ifrån optimalt med ibland kan man inte få allt i en sak och som du kanske börjat inse så är det rätt svårt att få tag på ett högpresterande grafikkort som inte låter. Så frågan är vad du vill avstå från. För någon går vår konsumentlagstiftning långt men inet har gått längre än vad de behöver hittills. Att någon är "överkänslig" för ljud räknas inte in i lagstiftningen så du kan gå igenom 3 000 olika grafikkort för att hitta ett som är precis så tyst som du kan acceptera. Det handlar om att man kan ställa "normala" krav/hänsyn. Så du kan alltså inte bara hålla på och byta grafikkort hela tiden tills du hittar rätt.

Lägg ut en annons och köp ett begagnat. Var väl åtminstone en här i tråden som hade en kompis som hade ett riktigt knäpptyst kort. Finns säkert någon som vill sälja till dig till rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är det jag har hört från @emilakered & @JonasT i nåt väldigt gammalt avsnitt av antingen fredagspanelen eller frågelådan.
Tror det är svårt att hitta ett utan nån form som sagt.

Behöver ärligt talat inte Jonas eller Emils bekräftelse på det; har tidigare själv jobbat i datorbutik i många år fram tills några månader sen och kan från egen erfarenhet efter att ha granskat tusentals grafikkort konstatera att det i 99/100 fall är något man får leva med.

Har dessutom varit med om en hel del tillfällen som liknar TS fall, där kunden klagar på missljud men där varken jag eller mina kollegor kan höra något alls. Ändå bytte vi ut kortet, och varje gång kom kunden tillbaka och klagade på nästa kort med... flera gånger.

Då är tyvärr inte grafikkortet problemet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Behöver ärligt talat inte Jonas eller Emils bekräftelse på det; har tidigare själv jobbat i datorbutik i många år fram tills några månader sen och kan från egen erfarenhet efter att ha granskat tusentals grafikkort konstatera att det i 99/100 fall är något man får leva med.

Har dessutom varit med om en hel del tillfällen som liknar TS fall, där kunden klagar på missljud men där varken jag eller mina kollegor kan höra något alls. Ändå bytte vi ut kortet, och varje gång kom kunden tillbaka och klagade på nästa kort med... flera gånger.

Då är tyvärr inte grafikkortet problemet längre.

Precis som jag misstänkte då, tack för upplysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har heller inga bra erfarenheter från Inet och deras kundtjänst. Att få varan levererad är inga problem, men om det är något som inte fungerar så måste man verkligen ligga på för att få rätt.

Senast och sista gången jag handlade något från Inet så gällde det en Asus MG279Q som, i första batchen, alla hade något problem med uppdateringsfrekvensen. Kontaktade Inet och ville lämna tillbaka skärmen, de hänvisade till Asus som i sin tur sa att återförsäljaren skulle ta tillbaka skärmen och att de sen skulle lösa kreditering och RMA den vägen. Inet vägrade och först efter 3 månader, efter att jag fått medla mellan Asus och Inet, gick Inet med på att kreditera mig och ta tillbaka skärmen. Är helt onödigt att ha en kundtjänst om de inte kan vara behjälpliga.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Inet ringde mig idag och sa jag kunde komma in till butiken för att hämta ut ett nytt grafikkort.

Jag pratade med butikschefen och sa som det var att jag har en asperger diagnos där med är väldigt känslig för vissa ljud samt har en kraftig OCD (kontrollbehov osv.) och vill alltid ha saker perfekt. Jag har väldigt höga krav på mig själv och även andra.

Denna gång valde jag ett Asus Rog Strix RTX 2080 Ti 11gb för han sa det är ett tyst kort precis som MSI Trio kortet skulle vara. Vi kollade även i butiken att inga PINS var snea denna gång. Fick lägga ut 1600 kr till.

Monterar in grafikkortet i datorn och visst nu låter det inte som 16 fläktar längre som MSI kortet gjorde. Nu är det ett konstant tjut ist. Det låter väldigt mycket i Idle och när jag håller på med musikproduktionsprogram. Fläktarna på grafikkortet gör ingen skillnad om dom är på eller inte. Kan ej koncentrera mig över huvud taget med sådana här ljud. Det är som att ha tinnitus konstant ingen skön upplevelse imo.

Underklocka ett grafikkort kan det ta bort coil whine?

Kanske någon på Sweclockers som kan rekommendera ett bra grafikkort?

Skärm och datorns komponenter

Acer 27" Nitro XV273K 4K 144 Hz Quantum Dot
ASUS TUF X299 MARK 1
Corsair AX860 860W
Samsung 850 Series PRO 1TB
Samsung Evo 1TB, Samsung Pro 250 Gb (lagring)
Corsair 64gb Ddr4 2666mhz Dominator Platinum
Corsair slutet vattenkylnings loop för processorn
Intel Core i9 7900X 3.3 GHz

Testa att köra furmark/stress test eller flera olika gärna längre intervall under någon/ra veckor, hade själv ett extremt coilwhine som dämpades med 95% under last (kör även min GPU och CPU på sparläge/lättare det kan ju också vara en bidragande faktor som du skriver). Se nedanstående läng/citering delvis coilwhine är något naturligt (betyder ju inte att det löser sig för dig är det extremt efter en tid så är ibland, RMA enda utvägen). Om du vill dämpa fläktljudet under last så kan vattenkylning vara en lösning, enda erfarenheten jag har är är ett slutet system på GPU'n, under last så lät det 99% mindre än mitt tidigare kort upplevdes extremt tyst, under desktop så lät det 30% mer än mitt gamla kort (då fläktkurvar var dåligt kalibrerad så snurrade dom inte riktigt ner), du får även lite pumpljud på köpet och en till felkälla som skulle kunna orsaka andra ljud. Borde finnas ljuddämpade chassin, det kanske finns större kylarblock för eftermontering/effektiva fläktar istället (har dock ingen erfarenhet av det mer än på CPU'n och där motsvarade det ett eftermonterat "stort" kylarblock med en effektiv fläkt, + pumpljud för min del gillar jag inte när det låter som dammsugare detta funkar för mig)

Har själv problem med hälsan, är mycket bättre idag men när jag var riktigt sjuk så är ljud extremt jobbigt så förstår känslan/svårt att förklara för någon som inte har suttit i den situationen (det finns ju en hel del stigmatisering och "förstå sig påare" som har en förkylning 3ggr per år och har möjlighet att sjukskriva sig men när det är normalfallet när man är som friskast så blir ju livet annorlunda/delvis andra prioriteringar). Det löste sig för mig på det sättet att jag sålde bort allting jag ägde och levde i ett mörkt rum under väldigt många år/och försökte sköta mitt jobb med inte så bra resultat, nu är det inte så längre är extremt mycket bättre, men inte helt bra. Har prylar, men när jag har försämringar så får dom stå/ delvis då är det tyst och mörkt och helst frånvaro/hemma och stänga av så gott det går som gäller.
När det gäller pengar tyvärr får man inte bättre grejer bara för att man spenderar mer ur det perspektivet, less is more när man inte mår bra. Så var det för mig iaf

Hoppas att det löser sig

https://www.ukgamingcomputers.co.uk/blog/capacitor-squeal-coi...

Citat:

They more often than not work in tandem with capacitors and this is where the terms “capacitor squeal” and “coil whine” tend to get crossed over.

Simply put, the coils vibrate when current passes through them – it’s these minute vibrations that cause the whine. When a different amount of current passes through them they are vibrate at different speeds thus volume and pitch of this noise changes. Ever noticed that hum from a power substation station? It’s the same phenomenon. Every electronic device will suffer from coil whine to varying degrees and it is not an indication that the device is faulty, if anything; it’s an audible way of saying “I’m working”.

....
but cannot always be solved, after all the acoustic noise is a by-product of something working normally;

1 – Leave it alone – If the device is new it may just mean the coil is simply “bedding in”. Often a whine will go away or quieten down considerably after a few weeks. You may also find the noise will come and go so may not be noticeable on day one.

2 – Secure the coil – In other words dampen the coil to reduce the vibration. If the culprit can be located some put a bit of hot glue around the coil which should result in a permanent or close to permanent fix.

3 – Limit the amount of power you are using – This is a great fix if you find the whine is more prevalent when carrying out certain tasks like particular PC games. Have you ever noticed when on a tile or loading screen on a PC game coil whine is prevalent but when in game its much less?

4 – RMA it – some manufacturers will allow you to RMA a graphics card, PSU and motherboard, under warranty terms, because the whine is annoyingly loud even though the component is not actually faulty.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av excsm:

@Relive: Hej tack för du tog din tid att läsa genom. Jag är kräsen av mig och det har inget med dryghet att göra. Jag förväntar mig att saker fungerar som de ska när man lägger ut 15 000 kr.

Självklart ska saker fungera när man köper dem, det är ju det minsta man kan begära (!!!), men hålla på o byta en massa dyra komponenter igen och igen över spoltjut är inte okej. Om du inte har hört talas om det förut, så finns det något som heter miljöförstöring, att byta komplicerad och resursintensiv och dessutom fungerande hårdvara som grafikkort och nätdelar med mera över att de spoltjuter funkar inte, sådan perfektionism är inte ekologiskt hållbar.

Så det tjuter om dina grejer. Trist, men de funkar; det är inget FEL på dem. Att inte drabbas av spoltjut är ganska svårt när spänningsregulatorerna måste hantera strömmar som varierar från någon enstaka ampere upp till flera hundra ampere på någon tiotusendels sekund upp till flera hundra gånger i sekunden potentiellt.

Dessutom leder överdrivet utnyttjande av bytesrätt till högre priser för alla kunder, då hanteringen av bytesvaror också kostar pengar (de blir ju ofta omsålda som "refurbished", och betingar då ett lägre, mindre lönsamt pris.) Mellanskillnaden får alla andra stå för. Inte så schysst kanske, kan man ju tycka. Bäst är om man efterforskar FÖRE inköp och sedan bestämma sig för något, istället för att virra och hatta fram och tillbaka.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

@excsm Vill minnas att jag läst att spoltjut även kan uppstå ifall man har ett för kraftfullt nätaggregat, när det inte används till någon viss minimum-%. Kanske testa att montera i ett 750W nätagg och se ifall det gör någon skillnad?

Evga SuperNova G2 är ett väldigt bra nätagg, https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten gäller inte felaktigt handhavande eller yttre omständigheter.

Jag tycker Inet varit otroligt tillmötesgående kring alla byten.

Permalänk
Medlem

Fasvänd strömkontakten!