Placering av tempmätare i vattenkylningsloop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2009

Placering av tempmätare i vattenkylningsloop

Halloj.

Som rubriken lyder; årets sommarprojekt blir att byta chassi och även då installera om den loop jag har.
Hade tänkt o slänga in en tempmätare av kylmediet och undrar lite om rekomendationer av placering, då jag läst olika saker om placering.
Min tanke är att sätta tempmätaren nere vid drainporten som i sin tur kommer vara under pump/res combon, kopplad med en ca 20cm lång slang.
Kommer kylmediet nere vid drainporten inte ge en korrekt temperatur? Tänker eftersom kylmediet där kommer väl inte cirkulera i loopen, eller iaf inte lika mycket som resterande värska?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Thunderlump:

Halloj.

Som rubriken lyder; årets sommarprojekt blir att byta chassi och även då installera om den loop jag har.
Hade tänkt o slänga in en tempmätare av kylmediet och undrar lite om rekomendationer av placering, då jag läst olika saker om placering.
Min tanke är att sätta tempmätaren nere vid drainporten som i sin tur kommer vara under pump/res combon, kopplad med en ca 20cm lång slang.
Kommer kylmediet nere vid drainporten inte ge en korrekt temperatur? Tänker eftersom kylmediet där kommer väl inte cirkulera i loopen, eller iaf inte lika mycket som resterande värska?

Jag har 2 stycken tempmätare monterade.

En sitter vid ingången på första radiatorn och den andra sitter vid utgången på andra radiatorn, så jag har koll på varmaste temp, kallaste temp, samt hur bra fläktarna kyler vattnet.

ASUS PRIME X470-PRO...AMD Ryzen 5 2600 @ 4240MHz/1.334V...Liquid Cooled...Fractal Design Define R5 "Black"
Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200MHz...ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC
Philips 328E9F...Cherry DW 5100...Logitech MX Master 2S...Corsair RM650x Gold
Samsung 970 EVO M.2 500+250GB...Seagate FireCuda 2.5" 2TB...WD Elements Desktop 3.0 4TB x 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Jag har min på ingående vatten eftersom det i praktiken är varmast dock så är tempen lika i hela systemet. Har pratat med några som har två och det skiljer typ 1 grad före och efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i9-9900K @4.9GHz + Custom loop (AVX -4)
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo (EK heatsink)