Permalänk
Medlem

Subwoofer kabel

Hej,
Jag har inte så mycket erfarenhet med ljud så ursäkta mina fråga. Har fått en klipsch 115SW idag. Den skal kopplas till Sony dtn 1080 förstärkare. Den subwoofer kabel jag köpte har 1 RCA på den en ände och 2 RCA på den andra som kan gå i subwooferns L+R input. Men jag har läst att man ska koppla den bara till LFE input. Göra det en skillnad eller skal jag köpa en anan kabel med 1RCA på båda änder.

Permalänk
Medlem

@Drhaidar:
Har du en subwoofer-utgång på din förstärkare så är det mer optimalt med en "mono" RCA om du skall koppla in den på LFE-ingången.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drhaidar:

Hej,
Jag har inte så mycket erfarenhet med ljud så ursäkta mina fråga. Har fått en klipsch 115SW idag. Den skal kopplas till Sony dtn 1080 förstärkare. Den subwoofer kabel jag köpte har 1 RCA på den en ände och 2 RCA på den andra som kan gå i subwooferns L+R input. Men jag har läst att man ska koppla den bara till LFE input. Göra det en skillnad eller skal jag köpa en anan kabel med 1RCA på båda änder.

Du skall använda rca (röd och vit) i sub en och den ensamma stackaren (svart) i en av förstärkaren subwoofer utgångar. Du har 2st, ifall du vill tuta in en till sub

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som sagt anslut bara lfe ut från stärkaren (subwoofer out) till lfe in på basen. Såg ut att vara den vita RCA ingången på basen.
Behöver ingen ny kabel för det... använd bara ena kontakten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Behöver ingen ny kabel för det... använd bara ena kontakten

Kablen har en svart ände som går i sub out i förstärkaren. Den andra ände har en svart och en röd ände. Vilken skal jag sticka i LFE. Röd eller svart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Drhaidar:
Förmodar att det är en vanlig y kabel så vilken som fungerar

Släng dit både röd och vit om det känns bättre men gör ingen skillnad

Visa signatur
Permalänk

Det är faktiskt skillnad på lfe och den röd-vita ingången. På lfe kopplas subbens justerbara delningsfilter ur då denna är tänkt att användas med förstärkarens delningsfilter istället som många hemmabioförstärkare har.

Personligen tycker jag dock förstärkarna brukar dela alldeles för högt så jag kör själv på vit-röd RCA in för att kunna dela av lågt vid ca 45z på min egna sub.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@beyondthemind:
Låter som du har en exakt lika dan bas?

Rätta mig om jag har fel men visst har den endast en röd och vit (svart i detta fallet) ingång?
Varav vänster (svart i detta fallet) ÄR själva lfe ingången?

Har svårt att tro att den stänger av interna lp filtret bara för att den röda kopplas in också..

Missförstår säkert vad du menar.. mina Velodyne fungerar inte så iaf
Där går det att använda basens interna filter oavsett hur du kopplar in dem, om så önskas

Jag kör dock Hösta möjliga delning på basarna med lfe in (en kabel till varje) och styr delning EQ mm via försteget. Däremot så har många ”lite enklare” förstärkare inte möjlighet att använda EQ och annan delning än 80/120 Hz på basarna. Jäkligt synd för det är oftast i de lägre frekvenserna som EQ behövs i ett vanligt vardagsrum. Nästan all (skulle säga all) EQ baöver säg 1000hz förstör mer än det gör nytta pga fasfelen som blir... Högre frekvenser som stör bör försöka dämpas/diffusares istället..

Nu pratar jag normalt vardagsrum med bra placerade högtalare. Inte högtalare på skrivbord eller bilar där man inte kan styra över placering. Då är EQ oumbärligt även var högre frekvenser

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Det är faktiskt skillnad på lfe och den röd-vita ingången. På lfe kopplas subbens justerbara delningsfilter ur då denna är tänkt att användas med förstärkarens delningsfilter istället som många hemmabioförstärkare har.

Personligen tycker jag dock förstärkarna brukar dela alldeles för högt så jag kör själv på vit-röd RCA in för att kunna dela av lågt vid ca 45z på min egna sub.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen direkt skillnad på dessa två ingångar, förutom att LFE är tänkt som ensam ingång när du har en förstärkare med LFE-utgång istället för R/L. De flesta förstärkare delar där du ber dem dela, och vid bruk för hemmabio bör man inte ställa ner LP på subben alls, dvs låt den stå på max eller 150hz eller nåt. Detta då man förstör möjligheten för korrekt integrering mot frontar/surround och då LFE-kanalen som sådan innehåller information fristående från resterande högtalare.

Är svårt att få korrekt integrering med bara subbens egna filter oavsett.

Skrivet av Trigger:

@beyondthemind:
Låter som du har en exakt lika dan bas?

Rätta mig om jag har fel men visst har den endast en röd och vit (svart i detta fallet) ingång?
Varav vänster (svart i detta fallet) ÄR själva lfe ingången?

Har svårt att tro att den stänger av interna lp filtret bara för att den röda kopplas in också..

Missförstår säkert vad du menar.. mina Velodyne fungerar inte så iaf
Där går det att använda basens interna filter oavsett hur du kopplar in dem, om så önskas

Jag kör dock Hösta möjliga delning på basarna med lfe in (en kabel till varje) och styr delning EQ mm via försteget. Däremot så har många ”lite enklare” förstärkare inte möjlighet att använda EQ och annan delning än 80/120 Hz på basarna. Jäkligt synd för det är oftast i de lägre frekvenserna som EQ behövs i ett vanligt vardagsrum. Nästan all (skulle säga all) EQ baöver säg 1000hz förstör mer än det gör nytta pga fasfelen som blir... Högre frekvenser som stör bör försöka dämpas/diffusares istället..

Nu pratar jag normalt vardagsrum med bra placerade högtalare. Inte högtalare på skrivbord eller bilar där man inte kan styra över placering. Då är EQ oumbärligt även var högre frekvenser

Stämmer bra att vänster är tänkt som LFE och den som bör användas vid med t ex en hemmabioförstärkare då allt ljud redan är nedmixat och klart i subutgången. Subbens filter ska vara aktivt på båda ingångarna oavsett dock.

Det är en hel del förstärkare som saknar EQ på subutgången, men det är lätt fixat med en simpel DSP. Vad gäller fasfel och annat högre upp anser jag det personligen vara av underordnad betydelse vs problem med frekvenssvaret, detta utgår dock från att problemen ligger i konstruktionen snarare än rummet. Ingen EQ i världen kan trolla bort efterklang eller reflektioner i ett rum.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag är helt newbie på det her med ljud. Är det nån som bor i Norrköping som kan kanske hjälpe mig med att justera och optimera ljuden. Bjuder på kaffe, kola och kakor och många tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drhaidar:

Jag är helt newbie på det her med ljud. Är det nån som bor i Norrköping som kan kanske hjälpe mig med att justera och optimera ljuden. Bjuder på kaffe, kola och kakor och många tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du bott närmare hade jag gärna tagit med mig labbdator, kalibrerad mätmic, dB-mätare och hela köret... Men jag bor tyvärr lite för långt norrut för det. Hoppas någon annan kan assistera dig istället, det gör stor skillnad att få allt korrekt inställt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Hade du bott närmare hade jag gärna tagit med mig labbdator, kalibrerad mätmic, dB-mätare och hela köret... Men jag bor tyvärr lite för långt norrut för det. Hoppas någon annan kan assistera dig istället, det gör stor skillnad att få allt korrekt inställt.

Jag betalar gärna tåg/bus biljettet :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Drhaidar:

Du behöver inte köra rta med kalibrerad mic mm i ett vanligt rum för ett gött hemmabioljud.. kan vara kul med en koll men inte mer.. En vanlig receiver tillåter ändå ingen manuell justering av frekvenskurvan
Låt dina öron bestämma vad som är en bra placering av högtalare och lyssna in det innan du kör förstärkarens autokalibrering
https://www.crutchfield.com/S-drvjHW4Y7nk/learn/learningcente...
Har inte läst hela men där har du lite tips och utgångslägen

Min erfarenhet är ändå att en autokalibrerad kurva brukar låta skit med musik i två kanaler. I 5.1 är saken en annan...
Där går det åt att köra utan EQ (direct) om det går eller skaffa prylar som kan kalibrera endast lägre frekvenser och kanske lite trix i övre mellanregistret, ev en hissad diskant om musiksmaken kräver

Som sagt börja med placering, sen kalibrering

Vi snackar nyanser/smak tycker jag. Det finns mest ”rätt” sen finns det som vi gillar. Man får läsa på och prova sig fram. EQ gör underverk i vissa situationer som bilstereo eller skrivbord som jag nämnde tidigare. Även hörlurar kan må bra av lite justering... Allra minst bra högtalare i ett normalt rum

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drhaidar:

Jag betalar gärna tåg/bus biljettet :).

Skickades från m.sweclockers.com

Lika mycket som jag uppskattar erbjudandet så är 11-12 timmar på tåg inte något jag gärna utsätter mig för frivilligt med min ryggskada. Därav, om du bott närmare. Finns många kunniga i en så pass stor stad som din, dessutom flertalet guider på nätet för enklare procedurer som ofta ger fullt acceptabla resultat.

Likväl, är alltid öppen att hjälpa till i mitt närområde om någon läser denna tråd vid ett senare tillfälle.

Skrivet av Trigger:

@Drhaidar:

Du behöver inte köra rta med kalibrerad mic mm i ett vanligt rum för ett gött hemmabioljud.. kan vara kul med en koll men inte mer.. En vanlig receiver tillåter ändå ingen manuell justering av frekvenskurvan
Låt dina öron bestämma vad som är en bra placering av högtalare och lyssna in det innan du kör förstärkarens autokalibrering
https://www.crutchfield.com/S-drvjHW4Y7nk/learn/learningcente...
Har inte läst hela men där har du lite tips och utgångslägen

Min erfarenhet är ändå att en autokalibrerad kurva brukar låta skit med musik i två kanaler. I 5.1 är saken en annan...
Där går det åt att köra utan EQ (direct) om det går eller skaffa prylar som kan kalibrera endast lägre frekvenser och kanske lite trix i övre mellanregistret, ev en hissad diskant om musiksmaken kräver

Som sagt börja med placering, sen kalibrering

Vi snackar nyanser/smak tycker jag. Det finns mest ”rätt” sen finns det som vi gillar. Man får läsa på och prova sig fram. EQ gör underverk i vissa situationer som bilstereo eller skrivbord som jag nämnde tidigare. Även hörlurar kan må bra av lite justering... Allra minst bra högtalare i ett normalt rum

Inget du behöver, men det är -betydligt- mer än att det är 'kul med en koll'. Ofta är det relativt enkelt att lösa problem med fasmatchning mellan flera högtalare och sub, eller att optimera placering av subbar och högtalare för jämnare frekvenssvar med hjälp av mic. Som du säger, långt från ett måste men det är ett -väldigt- användbart verktyg för en lite seriösare setup.

Likaså vad gäller de enklare modellerna, de saknar ofta justering av just frekvenskurvan för subbar, men det de lite dyrare fixar detta. Tyvärr har TS ingen sådan.

Likväl, med lite sunt förnuft, subwoofer crawl, lite testtoner och lite flyttande brukar man få till ett acceptabelt resultat på en eftermiddag. Ville bara erbjuda mina tjänster för de som bor i min närhet, eller om jag har vägarna förbi senare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@roxkz:

Helt rätt där, mer än kul är det med rta. Störst nytta har jag haft av det i bilen som sagt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@roxkz:

Helt rätt där, mer än kul är det med rta. Störst nytta har jag haft av det i bilen som sagt

Bilar är en veritabel mardröm för akustik. Har med tanke på det precis tagit och mätt upp nya subben i vardagsrummet, inte finjusterad men ser rätt hyggligt ut från första början. Lite lätt EQ så blir det nog finemang.

Till TS; Om du har en HTPC eller liknande inkopplat kan du ladda ner och köra REW för att generera testtoner. Kan vara riktigt smidigt ibland.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@roxkz:

Här nån stans gav jag upp förra sommaren i bilen... låter bra gör det men kanske dags för en omgång till snart

Visa signatur
Permalänk

Ställer en kort fråga här istället för en ny trådstart.

Behöver köpa en minst 13m lång subbaskabel och har förstått att vid så långa kablar behövs det en viss kvalitet för att undvika att subwoofern står och brummar när den ska vara tyst. Blev tipsad om denna från Hifi-klubben av Hifi-klubben
https://www.hifiklubben.se/kablar/subbaskabel/audioquest-blac...

Sen fick jag svar av en kollega att denna är minst lika bra.
https://www.webhallen.com/se/product/153407-Supra-SUBLINK-RCA...

Är de likvärdiga tro?

Visa signatur

HTPC - Azuz Z97M-plus, Bequiet 630w, I5-4690K kyld med Nuctua NH-D9L
8gb ram, EVGA GTX970SSC, 128G SSD, 1TB SSD, 2TB HDD.

Kopplad till Marantz SR5013 > Sony 65" XF9005

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Ingen direkt skillnad på dessa två ingångar, förutom att LFE är tänkt som ensam ingång när du har en förstärkare med LFE-utgång istället för R/L. De flesta förstärkare delar där du ber dem dela, och vid bruk för hemmabio bör man inte ställa ner LP på subben alls, dvs låt den stå på max eller 150hz eller nåt. Detta då man förstör möjligheten för korrekt integrering mot frontar/surround och då LFE-kanalen som sådan innehåller information fristående från resterande högtalare.

Är svårt att få korrekt integrering med bara subbens egna filter oavsett.

Stämmer bra att vänster är tänkt som LFE och den som bör användas vid med t ex en hemmabioförstärkare då allt ljud redan är nedmixat och klart i subutgången. Subbens filter ska vara aktivt på båda ingångarna oavsett dock.

Extremt sent svar nu, men here we go.

Av alla de subbar som vi säljer på jobbet har hittils ingen av dem haft någon delning på LFE-ingången. För att nämna några märken gäller det Klipsch, Dynavoice, Sunfire, Heco, Monitor Audio osv.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Extremt sent svar nu, men here we go.

Av alla de subbar som vi säljer på jobbet har hittils ingen av dem haft någon delning på LFE-ingången. För att nämna några märken gäller det Klipsch, Dynavoice, Sunfire, Heco, Monitor Audio osv.

Bättre sent än aldrig. Mycket möjligt att det är så numera! Har stött på flertalet subbar förr med det ställbara LPF aktivt på LFE innan, bland annat hos Sunfire. Ska erkänna att jag inte testat så många "konsument"-modeller på senare år, så om det varit en fast LPF eller justerbart som stötts på i de få fallen har inte varit något jag tänkt på då mätningarna alltid skett med LPF ställt på max som standard.

Tar aldrig för givet att tillverkarna gör vad de borde, så kul att höra att det inte sker längre. 👍

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Bättre sent än aldrig. Mycket möjligt att det är så numera! Har stött på flertalet subbar förr med det ställbara LPF aktivt på LFE innan, bland annat hos Sunfire. Ska erkänna att jag inte testat så många "konsument"-modeller på senare år, så om det varit en fast LPF eller justerbart som stötts på i de få fallen har inte varit något jag tänkt på då mätningarna alltid skett med LPF ställt på max som standard.

Tar aldrig för givet att tillverkarna gör vad de borde, så kul att höra att det inte sker längre. 👍

I alla fall de senaste 10 åren har jag märkt det varit så på subbar under 20 lax, över det har vi inte sålt några. Men vad jag hört ska LFE enligt standard ha en fast LPF just för att konsument inte ska kunna råka dela för lågt i en hemmabiouppsättning. Exakt vid vilken frekvens kommer jag inte ihåg dock, inte under 150hz dock.

Detta märker jag tydligt när någon av mina kollegor vid demande av subb inkopplad till stereoförstärkare som visserligen har dedikerad subb-utgpng fast utan delning kopplar detta till LFE. Låter skit 🙂

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem

LFE är inte för ljud i normal bemärkelse utan basen kommer via de vanliga ljudkanalerna, det är därför man i bassetupen brukar kunna välja vad man skickar till subutgången på dekodern, bas, LFE eller bas och LFE.
LFE in på basen bör vara odelad eller i vart fall inte beskäras inom LFE området om det inte behövs nått skydd för basmodulen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Low-frequency_effects

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

LFE är inte för ljud i normal bemärkelse utan basen kommer via de vanliga ljudkanalerna, det är därför man i bassetupen brukar kunna välja vad man skickar till subutgången på dekodern, bas, LFE eller bas och LFE.
LFE in på basen bör vara odelad eller i vart fall inte beskäras inom LFE området om det inte behövs nått skydd för basmodulen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Low-frequency_effects

Så är det absolut. Tror de flesta tillverkarna väljer att ha någon form av LPF på LFE-ingången bara utifall att man skickar in fel information det inte skulle låta allt för hemskt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/tradlos-adap...
Funkar klockrent. Gött att slippa kablar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ser ut att vara fyra kablar mer än bara en subwoofer kabel (Jag räknade med strömkabeln från subwoofern)

Förstår att man slipper dra en kabel mellan subwoofer och receiver men slippa kablar gör du ju defintivt inte

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ser ut att vara fyra kablar mer än bara en subwoofer kabel (Jag räknade med strömkabeln från subwoofern)

Förstår att man slipper dra en kabel mellan subwoofer och receiver men slippa kablar gör du ju defintivt inte

Säger som min högskolelärare "det jag säger är inte det som är viktigt, det jag menar är det ni skall lyssna efter och det är det som är viktigt"
En klok man.

Du vet, och troligtvis de flesta här, vad jag menade.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard