Värt att köpa Sony A6000 2019?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa Sony A6000 2019?

Tjena!

Är inne på att köpa en systemkamera och tänkte vända mig hit för lite expertis & kloka råd. Har fotograferat litegrann med systemkameror tidigare, men oftast bara då i auto-läge. Nu blev jag väldigt sugen på att skaffa en egen kamera och lära mig att fotografera manuellt!

Letar efter kamera+objektiv för 6-7000kr och efter att ha kikat runt lite så verkar det som att Sony A6000 är ett vettigt alternativ.
Dock är ju A6000 5 år gammal, är det fortfarande värt att köpa den 2019?

Nästa fråga är isåfall vilket objektiv jag skall köpa till?
Tanken är att köpa endast 1 objektiv och lära mig att fotografera ordentligt, blir jag sen duktig och fastnar så kommer det säkert fler!
Jag är väldigt bil-intresserad och kommer fotografera bilar främst, men även eventuella porträtt på tjejen och semesterbilder.

Kan ni rekommendera något? Skall jag satsa på en A6000 eller finns det något bättre alternativ?

Tack på förhand! 😁

Permalänk
Medlem

Den kan både ny och begagnad fås för relativt låga priser nu (jag tänker inte ens försöka att sälja min) och ter sig prisvärd.
Fotar du inte så mycket i mörker / dunkel så är både bildkvalitet och af bra. För det du beskriver skulle jag säga att den passar ypperligt, inte så stor heller, men att känna på den i en affär är nog en bra idé.

Ang objektiv så beror det en del på om man föredrar zoomar eller fast brännvidd. Sigma gör en 16 1.4 och en 30 1.4 som har fått ganska så bra omdömen. Sonys 35 och 50 1,8 med stabilisering är också en idé. Som en allt-i-ett-zoom verkar Sony 18-135 rätt så bra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en a6000 med kit-objektivet och ett Sigma 60 mm. Fick det för 3500 kr inkl väska och ett litet minneskort så det kändes prisvärt.

Tittade en del på a6300 men steget upp dit kändes för stort för mig. Hade för längesedan en Nikon D60 och precis som du så körde jag mycket auto. Nu försöker jag lära mig tekniken bakom fotografering med manuella inställningar och jag tycker att a6000 fungerar bra för mig som nybörjare.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en A6000 nyligen som ett mindre/billigare komplement till min Sony A7III (de har samma objektivfattning så kan dela objektiv mellan dom)

Jag gillar den skarpt och det lilla formatet/vikten gör att jag bär med mig den överallt nu. Kit-objektivet är kanske inte någon höjdare (kompakt dock) men med ett bra objektiv så är det definitivt inget fel på bildkvalitén. AF är helt ok också om än inte riktigt i klass med de senaste modellerna såklart. Och det är ju en snabb liten rackare med 11 bilder/s

Det objektiv jag själv använder mest på den är Sonys 35 1.8, rätt kompakt och den har precis som kitobjektivet bildstabilisering vilket gör rätt mycket när man fotar i lite sämre ljus enligt mig.

A6000 är ju en väldigt populär kamera så finns ju tonvis med youtube klipp med tips och trix för den

Permalänk

Ja helt värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en som jag knappt använt om du är intresserad av begagnat med 16-50. Se pm!

Permalänk
Medlem

Ett objektiv som är mitt numer mest använda är Samyangs 12/2. Superportabelt och kan fokusera nära och ger ett rätt skoj perspektiv.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Robinev: Jag köpte min första systemkamera för ett par månader sen och tittade en hel del på A6000. Sen märkte jag att man enkelt får tag i begagnade Fuji X-T20 och X-T2 för 4000-6000 kr i butik. Det var överlag svårare att överhuvudtaget hitta begagnade Sony-produkter jämfört med Fujifilm så det gick inte riktigt att jämföra begagnatpriserna.
Flera butiker säljer begagnade prylar, vilket passar mig som systemkameranybörjare väldigt bra eftersom de lämnar en kortare garanti på att grejerna fungerar. Jag känner mig inte bekväm med att åka hem till en främling för att klämma och känna på en kamera utan att veta vad jag gör, än mindre att köpa och få den hemskickad.

När man söker på nätet efter jämförelser på Fuji mot Sony, så är det i regel Sonys fullformatare som kommer på tal trots att A6000-serien finns. Så jag har fått uppfattningen av att Fuji-kamerorna presterar bra nog för att kunna jämföras med A7-serien. Med den bakgrunden plus bristen på begagnatutbud och det faktum att många klagar på Sonys menyer lutade jag mer och mer mot Fuji. Som kontrast uppskattar jag verkligen alla fysiska reglage som Fujifilm har, så A6000 var mer bara lockande för sitt pris och inte sin utformning. Fast när en A6000 kostar lika mycket som en begagnad X-T20 är valet väldigt enkelt för mig i alla fall.

Jag slog till slut till på en begagnad X-T2 och begagnat 35 mm F2-objektiv för 6000 + 3000 kr, vilket känns väldigt prisvärt. Kunde landat på 4000 + 3000 kr om jag tagit ett enklare kamerahus.