Permalänk

PC fast i boot loop

Hej,

Har en 3 år gammal dator som fastnar i boot loop innan BIOS och får inga pip från moderkortet.
Dator har inte vart använd på ca 6 månader.
Har tagit bort HDD, GPU, RAM stickorna och tagit ur allt från chassit.
Testat med nytt moderkort som fungerar i annan setup - problem kvarstår.
Testat med annat nätagg - problem kvarstår.
Återställt CMOS på båda moderkorten.

Det enda jag inte har kunna verifiera är processorn.

När moderkortet är kopplat till nätaggregatet och jag slår på strömmen på nätaggregatet så blir det lite spänning i moderkortet.
Sätter man fingret mot moderkortet så börjar det kittla/bränna.

Detta sker med båda nätaggregaten, båda moderkorten och olika strömkablar samt med UPS.

Någon som har några tips då jag har slut på idéer.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn behöver ha RAM-stickor i för att boota. Om du inte har något RAM i alls kommer du inte ens få bild. Så att ta bort RAM-modulerna är inte direkt meningsfullt.

Vad är det för CPU? Om din CPU är en modell utan inbyggd grafik så behöver du även en GPU för att det hela ska visa bild. (Varning speciellt för Ryzen-processorer, de flesta Ryzen-modeller har ingen inbyggd grafik, och även om du har bildskärmskontakter på moderkortet kommer de aldrig fungera med de modellerna)

Permalänk
Medlem

Ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, kablar till diskar/DVD, Chassifläktar mm som inte behövs för att få bild. Allihopa och porten de kopplats till är kända för att orsak startfel, död dator, ingen bild mm.

Nollställ bios (CMOS) igen efter att du tagit bort strömkabeln och allt som inte behövs. Tex behövde vissa ta bort trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen.

Ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. På det sättet testas också om Power SW var trasig, glapp, satt på felplats mm.

På vilket sätt vet du att den fastnat i en boot loop?
Hör/ser du på fläktarna eller nåt annat sätt?

Permalänk

@pv2b: Tack för svaret.

Tog bort RAM-stickorna för att se om dom bidrog till någon typ av kortslutning. Datorn (Nätaggregats fläkten) startar bara i mindre än 1 sekund och utan stickorna så tror jag att datorn borde komma längre i uppstartandet även fall den inte bootar helt.

Intel I5-5675C men bilden spelar ingen roll eftersom att datorn startar om efter mindre än 1 sekund. Tagit bort så många delar som möjligt för att utesluta dom. Exakt samma fel med/utan GPU så troligtvis inte GPUn det är fel på.

Jag har kommit fram till att det måste vara någonting i Processorn som orsakar kortslutning men aldrig vart med om det tidigare och känns konstigt.

Tack för hjälpen.

Permalänk

@panpo98:

Tack för svaret.

Har tagit bort all kringutrustning. Har bara Moderkort, CPU, CPU fläkt, Nätaggregat och startar precis som du säger med skruvmejsel.
Har nollställt BIOS ett par gånger när jag kopplat om eller testat något.

Fläkten till nätaggregatet snurrar i ca 1 sekund sedan stänger den av för att några sekunder senare starta igen.
CPU fläkten rycker till lite i samma sekund som fläkten till nättagget drar igång men börjar aldrig riktigt snurra.

Jag har kommit fram till att det måste vara någonting i Processorn som orsakar kortslutning.

Permalänk
Medlem

Låter som om ditt moderkort är defekt.

Permalänk

@Northbane: Tack men jag har testat med annat moderkort och fungerar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

@paddeadde: Ok, har du garanti kvar på CPU? Kan ev. kolla gentemot Intel och se om du kan lösa garanti gentemot dem om du inte har kvitto eller liknande.

Permalänk
Medlem

Om allt annat har tagits bort eller ersatts av delar, grejer, kablar som du vet funkar så det bara vara processorn kvar.

Har du kollat om bios på nya moderkortets klarar av processorn?
Har du testa 1 minne i taget också?

Minnens platserna borde vara OK eftersom du fick samma fel med annat moderkort. I vanliga bruka man testa 1 minne i taget i alla platser och upprepa testet men nästa minnen tills man gått igenom alla innan man eventuellt testar med flera.

Om det var modulära nätagg du testade med så hoppas jag du höll redan på till vilket nätagg de löstagbara strömkablar tillhörde för blandar man dom kan man förstöra delar. Det finns ingen standard. Inte ens olika modeller av samma märke.