Öppna portar för spel i VPN router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Öppna portar för spel i VPN router?

Hej,

Känner att jag vill bli lite mindre spårad även på min speldator så jag undrar hur man tar reda på vilka portar som vissa spel använder sig av, för att kunna öppna dem så att den datan inte skickas via min Vilfo VPN router.

För att vara tydlig vill jag alltså att allting skall gå via VPN förutom dem spelen jag spelar. Sedan vill jag ha något vis som jag kan verifiera att det fungerar också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

installera wireshark och sniffa lite trafik så tar du reda på vilka portar som används

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Okej tack. Jag kan se två olika portar när jag kör wireshark. I detta fallet 60291 och 3724. Dessa är för spelet WoW.

Jag har provat att lägga till dessa portarna under "bypass" i min vilfo. Men hur kan jag kontrollera att trafiken inte skickas via VPN för just det spelet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

@Runqen: Kan du se dit ip nr i spelet så jämför det med ip nr som visas när du går hit med webbläsaren http://www.minip.nu/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

Svårt att säga vad din bypass-funktion gör för mig..
Kör en tracert mot ip:t du ansluter mot så ser du hur trafiken går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Runqen:

Hej,

Känner att jag vill bli lite mindre spårad även på min speldator så jag undrar hur man tar reda på vilka portar som vissa spel använder sig av, för att kunna öppna dem så att den datan inte skickas via min Vilfo VPN router.

För att vara tydlig vill jag alltså att allting skall gå via VPN förutom dem spelen jag spelar. Sedan vill jag ha något vis som jag kan verifiera att det fungerar också.

Googlar du så tror jag det finns offentliga uppgifter i dom flesta fall direkt ifrån spelets site / forum.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier